نکبت

نکبت

 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: روزنامه کار
۲۸ دسامبر ۲۰۲۱

 

عملیات کشتار اسرائیلی Yoav و Hiram بعضاً افشاء شد

 

کمتر از ۳۰ ساعت سربازان اسرائیلی مجهز به سلاح‌های سنگین به ده‌ها دهکده فلسطینی حمله بردند و ده‌ها هزار نفر از ساکنین فلسطینی را از آنجا بیرون راندند. تقریباً ۱۲۰ هزار مرد و زن و پیر و جوان و کودک فلسطینی قبلاً در این مناطق زندگی می‌کردند. ولی پس از این کشتار سازمان یافته تعداد بازماندگان در این منطقه از ۳۰ هزار تجاوز نمی‌کرد.در طی کمتر از سه روز IDF (نیروهای نظامی اسرائیل) گالیله را تسخیر…

 

اسناد تاکنون منتشر نشده‌ای در مورد کوچانیدن بی‌رحمانه مردم فلسطین در دوره نکبت از آرشیوهای اسرائیلی  به دست آمده.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در هفته گذشته در همکاری با «انستیتوی Akevot برای تعارض‌شناسی اسرائیلی−فلسطینی» برای اولین بار  برخی اسناد  دولت اسرائیل در مورد کشتاری که در سال ۱۹۴۸ توسط سربازان اسرائیلی در بین مردم فلسطین صورت گرفت را منتشر کرد. این کشتار در زمانی رخ داد که امروز نام «نکبت» شهرت یافته است که در طول آن اسرائیل ۷۷ درصد  مناطق فلسطین در آن زمان را به اشغال خود درآورد و ساکنان فلسطینی آن را بی‌رحمانه بیرون راند. بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر از امروز به فردا به خانمان شدند و وطن خود را از دست دادند. بسیاری از قربانیان دیگر نیازی به جستجوی میهنی جدید پیدا نکردند  زیرا زیر شرایط مبارزه‌ بسیار نابرابری  کشته، مثله و  یا منفجر شدند.

 

بیرون راندن سازمان یافته در ۳۰ ساعت
گزارش روزنامه زیر عنوان اسناد محرمانه پرده از روی کشتار  مردم فلسطین در سال ۱۹۴۸ برمی‌دارد−  تا چه حدی رهبران اسرائیلی از آن اطلاع داشتند؟، دو عملیات گسترده  ارتش اسرائیل  در اکتبر ۱۹۴۸ را معرفی می‌کند. یک عملیات نظامی زیر نام عملیات “یوآو” در جنوب  صورت گرفت. این عملیات ورود به صحرای “نگب” را ممکن ساخت . عملیات دوم “هیرام” نام داشت و در شمال صورت گرفت. کمتر از ۳۰ ساعت سربازان اسرائیلی مجهز به سلاح‌های سنگین  به ده‌ها دهکده فلسطینی حمله بردند و ده‌ها هزار نفر از ساکنین فلسطینی را از آنجا بیرون راندند.

تقریباً ۱۲۰ هزار مرد و زن و پیر و جوان و کودک فلسطینی  قبلاً در این مناطق زندگی می‌کردند. ولی پس از این کشتار سازمان یافته تعداد بازماندگان در این منطقه از ۳۰ هزار تجاوز نمی‌کرد.

روزنامه هاآرتص نوشت که اکثریت  مردم فلسطین اصلاً در این مبارزات شرکت نداشت: «در طی کمتر از سه روز  IDF (نیروهای نظامی اسرائیل)  گالیله را تسخیر کرد و  دامنه نفوذ خود را تا مناطق روستایی جنوب لبنان گسترش داد. اکثریت عظیم آنها در این مبارزات شرکت نداشتند.»

مورد البرج
این گزارشات فاکت‌هایی در مورد کشتار  تاکنون ناشناخته‌ای را آشکار کرد.  این کشتار ها در دهکده‌های “الرینه” (در شمال “الناصره”)، مرون و البرج صورت گرفت. قبل از عملیات “هیرام”،  دهکده البرج  که امروز “مودیعین یلیت” نام دارد  و یک مجتمع ماورأ ارتودوکس در کرانه اشغالی غرب رود اردن است در ژوئیه ۱۹۴۸ مورد هجوم قرار گرفت و تاراج شد. بنابر سندی که در آرشیو Yad-Yaari پیدا شده  تنها ۴ فرد سالخورده در این دهکده مانده بودند: «حاج ابراهیم که در آشپزخانه نظامی کار می‌کرد، یک پیرزن مریض و یک مرد و زن سالخورده دیگر». حاج ابراهیم به برکت یک تصادف از اقدامات تروریستی سربازان اسرائیلی جان سالم بدر برد. ۸ روز پس از این شبیخونِ  نیروهای اشغالگر، ابراهیم به همت یک سرباز اسرائیلی  موظف به تهیه سبزی‌جات شد تا از جنایات در پیش در امان بماند:
در سند انتشار یافته آمده بود: «سه نفر دیگر  به یک کلبه خالی برده شدند و سپس کلبه با یک گلوله تانک منفجر شد ولی چون گلوله تانک به خطا رفت، ۶ نارنجک به درون کلبه افکنده شد. آنها یک  زن و مرد را کشتند و زن سالخورده سوم را تیرباران کردند.»

بخت ابراهیم زیاد بلند نبود:
«آنها سپس خانه را آتش زدند و اجساد سه نفر را سوزاندند. هنگامی که حاج ابراهیم  با محافظ خود بازگشت به او گفته شد که سه نفر نامبرده به بیمارستانی در رام‌ﷲ منتقل شده‌اند. ظاهراً او این روایت را باور نکرد  و چند ساعت بعد او نیز با چهار گلوله به قتل رسید.»

اسناد آزاد شده  همین‌طور حاوی جزئیات کشتار در Hula در لبنان  و  دهکده “دیریاسین” بود. با این که گزارش بسیار دقیق و طولانی است ولی روزنامه اشاره می‌کند که هنوز برخی جزئیات دیگر ناشناخته باقی مانده است. بسیاری از شاهدان کشتار مردم غیرنظامی فلسطین توسط ارتش اسرائیل برای همیشه ناشنیده باقی مانده اند.