بازرسی اسرائیلی‌ها از بقایای موشک رهگیری شده ایرانی

واشینگتن پست: انزوای اسرائیل پیش از پاسخ ایران

 
تارنگاشت عدالت
 
 
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: المیادین انگلیسی
۹ اوت ۲۰۲۴

 

عکس آسوشیتد پرس: بازرسی اسرائیلی‌ها از بقایای موشک رهگیری شده ایرانی در نزدیکی شهر آراد، در جنوب فلسطین اشغالی، یکشنبه ۲۸ آوریل ۲۰۲۴

 

 

نشریه واشینگتن پست تأکید می‌کند که کشورهای عربی به دنبال فاصله گرفتن از هرگونه مداخله در پاسخ (ایران) به اسرائیل هستند.

 

 

به گزارش واشینگتن پست، در حالی‌که رژیم اشغالگر اسرائیل در انتظار حمله تلافی‌جویانۀ بالقوۀ ایران، پس از ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران است، نگرانی‌ها در مورد یکی از مکانیسم‌های دفاعی کلیدی آن – ائتلاف عربی به رهبری آمریکا، که نقشی اساسی در مقابه با حماس در آخرین حمله ایران، ایفاء کرد – افزایش یافته است.

ائتلافی که شامل اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود، در ۱۳ آوریل، در رهگیری پهبادها و موشک‌هایی که از ایران در پاسخ به تجاوز اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق، پرتاب شد، به اسرائیل کمک کردند.

در آن زمان، فرمانده ارتش اسرائیل این همکاری را به عنوان «فرصت جدیدی برای همکاری در غرب آسیا» ستایش کرد. و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جان کربی تأکید کرد که  این «پیامی قوی درباره جایگاه اسرائیل در منطقه، در مقابل جایگاه ایران در منطقه است.»

اما، چهار ماه بعد، اسرائیل خود را در منطقه منزوی‌تر می‌بیند، وضعیتی که تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که می‌تواند آسیب‌پذیری آن‌را افزایش دهد، و می‌افزایند که حتی با حمایت ایالات متحده نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که سیستم دفاع هوایی اسرائیل ممکن است در دفع یک حمله گسترده و هماهنگ با مشکل مواجه شود.

این گزارش تأکید می‌کند که در ماه آوریل، کشورهای عربی دخالت در دفع حمله ایران را کم‌رنگ جلوه می‌دهند و نسبت به انتقام‌گیری تهران در بحبوحه خشم گسترده و عمومی نسبت به تلفات فلسطینی‌ها در نوار غزه، ظاهراً تمایلی به هم‌سویی با اسرائیل از خود نشان نمی‌دهند.

اکنون کشورهای عربی نیز به دنبال فاصله گرفتن علنی از هر گونه مداخله در آینده هستند.

اردن و عربستان سعودی به صراحت اعلام کردند که نمی‌خواهند حریم هوایی آن‌ها به میدان نبرد تبدیل شود، در حالی‌که مصر اعلام کرده است در هیچ محور نظامی برای دفع حمله ایران مشارکت نخواهد کرد.

این روزنامه به نقل از یک سیاستمدار ارشد اسرائیلی که تشکیل ائتلاف منطقه‌ای را به عهده داشت، گفت: این اظهارات عمومی «بسیار نگران کننده» اند.

وی که به عنوان یک ناشناس صحبت می‌کرد به دلیل ماهیت حساس موضوع، خاطرنشان کرد، در حالی‌که کشورهای عربی که در بُرد موشکی قرار دارند یا مشتاق مهار ایران هستند، در جایگاه شکننده‌ای در روابط خود با اسرائیل قرار دارند و این تنها یک بار در گذشته در مقیاس وسیع آزمایش شده است.

این سیاستمدار در مواجهه با دورنمای جنگ همه‌جانبه اعتراف کرد که: «اسرائیل کاملاً به تنهایی عمل می‌کند.»

این در حالی است که کربی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، «دستور داده است منابع نظامی بیش‌تری به منطقه بفرستد تا مطمئن شود که در صورت حمله به اسرائیل، ایالات متحده می‌تواند از آن دفاع کند.»

واشینگتن پست یادآور شد که حمله تلافی‌جویانه ایران در ماه آوریل به خوبی هماهنگ شده بود و به اسرائیل و متحدانش زمان کافی برای آماده شدن داد.

مقامات اکنون نگرانند که حمله آتی ممکن است ناگهانی‌تر، در مقیاس بزرگ‌تر، و به طور بالقوه چند روز به طول انجامد و شامل حملاتی هماهنگ از نقاط مختلف مانند عراق، یمن، سوریه و لبنان باشد.