یمن: حوثی ها به «بزرگترین کابوس» اسرائیل تبدیل می‌شوند

 

 

تارنگاشت عدالت

 

 

برگرفته از: روزنامه چپ

نویسنده: قطیبه زابل

۱۴ اوت ۲۰۲۴

 

دولت اسرائیل از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تاکنون همواره با دشمنانی نزدیک به مرزهای خود روبرو بوده است که ممکن بود با آنها در زمین، دریا و هوا جنگید. سوریه، لبنان، مصر و فلسطینی ها – همه آنها مرزهای مشترکی با اسرائیل دارند و از دشمنان «سنتی» اسرائیل محسوب می شوند.  با این حال، در طول ۱۰ ماه گذشته، یک دشمن کاملاً جدید و منحصر به فرد برای به چالش کشیدن اسرائیل و قدرت نظامی آن در خاورمیانه ظهور کرده است – حوثی ها در یمن.

برخلاف تمام دشمنان «سنتی»، اسرائیل زمین  یمنی را اشغال نکرده است، در حالی که همچنان بلندی های جولان در سوریه، بخشی از جنوب لبنان و بخش های بزرگی از کشور فلسطین را در دست اشغال خود دارد که در نقشه های ثبت شده توسط سازمان ملل قابل رویت است. هرچند که یمنی ها عرب و مسلمان هستند، اسرائیل را اشغالگر اماکن مقدس مسلمانان در بیت المقدس و سرکوبگر «برادران عرب» خود در غزه و کرانه باختری می دانند ولی گذشته از آن جنایات وحشتناک اسرائیل در جریان جنگ کنونی غزه، حوثی ها را برای حمله به اسرائیل و تشدید بیشتر رویارویی مسلحانه ترغیب کرده است.

عامل دیگری که می تواند تشدید حملات لفظی و اقدامات فزاینده یمن علیه اسرائیل را توضیح دهد، اتحاد حوثی ها با حزب‌الله لبنان است. حزب الله همواره حوثی‌ها را در مبارزه علیه ائتلاف نظامی سعودی با هدف تضعیف و شکست حوثی ها در یمن حمایت کرده است.  در پاسخ وفادارانه، حوثی‌ها تصمیم گرفته‌اند در نبرد طولانی‌مدت حزب‌الله علیه اسرائیل در جنوب لبنان در کنار  آنها بایستند و از زمانی که حزب‌الله عملیات اخیر خود را پس از حمله هفت اکتبر به شهرک‌های اسرائیلی انجام داد، تاکنون در همبستگی و حمایت کامل از گروه حماس، حملات هوایی به اسرائیل و منافع آن در منطقه در کنار آنها ایستاده‌اند.

علاوه بر این، هم حزب‌الله و هم حوثی‌ها از حمایت کامل ایران و سپاه پاسداران قدرتمند آن برخوردار هستند و با توجه به اینکه حزب‌الله درگیر یک رویارویی منطقه‌ای تمام عیار با تل‌آویو است، منطقی است که این دو گروه با یکدیگر همکاری کنند و حملات بیشتری به اسرائیل و به منافع آن در خاورمیانه انجام دهند. این بدان معنا نیست که حزب‌الله یا حوثی‌ها «به دستور ایران» عمل می‌کنند، بلکه به این معناست که سه طرف منافع مشترکی در مبارزه با اسرائیل دارند – هر که مطابق با برنامه‌های خود. به عبارت دیگر، حزب‌الله، حوثی‌ها و ایران تصمیم گرفته‌اند در نبرد با اسرائیل به یکدیگر بپیوندند، به همین دلیل است که حوثی‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری جرأت می‌کنند تا به اسرائیل حمله کنند و همراه با آن جبهه‌ و مرحله جدیدی در رویارویی عربی / اسرائیلی باز کنند.

حوثی ها نه تنها از نظر تسلیحاتی مجهز هستند، بلکه در موقعیت استراتژیک بسیار مهمی در سطح منطقه و جهان قرار دارند. یمن مستقیماً در تنگه باب المندب قرار دارد، دروازه دریایی که دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می کند و بیش از ۱۲ درصد از محموله های جهان از آن عبور می کند. این مزیت بزرگ به حوثی‌ها دست بالا را در هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های بین‌المللی (اعم از حامل سلاح یا کالاهای دیگر) که از طریق تنگه باب المندب به سمت اسرائیل در حرکت بودند، داد. این تاکتیک نه تنها به اقتصاد اسرائیل، بلکه به صنعت گردشگری آن، به ویژه در شهر بندری ایلات، که به خاطر سواحل توریستی و بندر تجاری فعال شهرت دارد، آسیب رسانده است.

علاوه بر این، حوثی ها فعالانه از قدرت خود در دریای سرخ استفاده می کنند تا جامعه بین المللی را برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و مردم بی گناه آن تحت فشار قرار دهند. آنها نه تنها به کشتی های اسرائیل، بلکه به کشتی های همه کشورهایی که از اسرائیل حمایت می کنند یا با دولت آن داد و ستد دارند نیز حمله می کنند. بسیاری از کشتی های بریتانیایی، آمریکایی و دیگر کشورهای غربی در این منطقه مورد حمله قرار گرفتند – این تحولی خطرناک است که ارتش ایالات متحده را مستقیماً وارد درگیری کرده است.

 

رویارویی اسرائیل، یمن و حوثی ها نتوانسته است حملات حوثی ها را نه در دریای سرخ و نه به اسرائیل متوقف کند.

 

 

تفاوت اصلی بین حوثی ها و دیگر مخالفان اسرائیل در موقعیت جغرافیایی یمن نهفته است. یمن نه تنها در ورودی دریای است، بلکه یک منطقه‌ای کوهستانی است و هر گونه تلاش خارجی برای تهاجم زمینی را بسیار خطرناک می کند. ماجراجویی سعودی ها و گروه ائتلافی آن بارها تلاش کردند حوثی ها را از طریق زمینی شکست دهند، اما در ۹ سال گذشته با اینکه  کشور قدرتمند همسایه عربستان دارای یکی از مدرن ترین ارتش های جهان است، با این‌حال موفق به انجام این کار نشدند. اگر عربستان سعودی و ائتلاف ثروتمندش نتوانسته به سرزمین حوثی ها حمله کنند، اسرائیل با ارتش محدودش چگونه می تواند این کار را انجام دهد؟!

هفته گذشته، حوثی ها موفق شدند با کمک یک پهپاد تهاجمی که تمام مسیر را از آسمان یمن پرواز می کرد، به ساختمانی در مرکز تل آویو حمله کنند و موفق شدند چندین سامانه دفاع هوایی مدرن را فریب دهند. به عبارت دیگر، رویارویی اسرائیل با حوثی‌ها فصل جدیدی را در مبارزه اعراب و اسرائیل باز می‌کند، فصلی که اسرائیل را آسیب‌پذیرتر و ناامن‌تر می‌کند. این امر به ویژه در مورد زرادخانه قابل توجه موشک‌های دوربرد و پهپادهایی که حوثی‌ها طی ۵ تا ۶ سال گذشته به دست آورده‌اند، صادق است.

 هرچه تهاجم زمینی به یمن بیشتر به تعویق بیفتد- اگر چنین تهاجمی اصلاً امکان پذیر باشد ، حوثی ها قوی تر خواهند شد و حملات آنها مرگبارتر خواهد بود.