china

رکورد اعتماد

تارنگاشت عدالت

 

مترجم:هادی مفتون
برگرفته از:German.people.cn
۲۵ ژانویه ۲۰۲۲

 

۹۱ درصد از مردم چین به دولت اعتماد دارند

بر اساس یک نظرسنجیِ جهانی و به گفتۀ کارشناسان، دستاوردهای دولت چین در مبارزه با کوید–۱۹، تضمین رشد اقتصادی، مبارزه با فساد و آلودگی محیط زیست و همچنین بهبود ظرفیت‌های اداریِ خود و واکنش سریع به درخواست‌های عمومی دلایلِ اعتماد بالا و رکوردشکنِ شهروندان چینی به دولت این کشور است.

نود و یک/۹۱ درصد از شهروندان چین که توسط اِدِلمن Edelman، مشاور روابط عمومی پیشرو در جهان مورد سوال قرار گرفتند، گفتند که به دولت خود اعتماد می‌کنند. این نسبت در مقایسۀ با ایالات متحده بسیار قابل توجه است که فقط تقریبا ۳۹ درصد پرسش‌شوندگان گفتند که به دولت کشورشان اعتماد دارند. این نتیجه‌گیری از فشار‌سنج اعتماد سال ۲۰۲۲ اِدِلمن ناشی می‌شود، نظرسنجیِ سالانه در بارۀ اعتماد و اعتبار که هفتۀ گذشته منتشر شد.

در گزارش آمده است که حدود ۳۶هزار پرسش‌شونده از ۲۸ کشور در ماه  نوامبر در گفتگوی سی‌دقیقه‌ای آنلاینِ شرکت کردند.

در هر چهار مقوله که نظرسنجی آنها را پوشش می‌دهد ‒ شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، دولت و رسانه‌ها ‒ آمار اعتماد شهروندان چینی افزایش یافته است، در حالی‌که از آنِ شهروندان–ایالات متحده کاهش یافته است. روی‌هم‌رفته شاخص اعتماد مردمان چین با یازده واحد افزایش به ۸۳ امتیاز رسید، در‌حالی‌که از آنِ شهروندان–ایالات متحده با پنج واحد کاهش به ۴۳ امتیاز سقط کرد.

بر پایۀ این گزارش، چین نخستین اقتصاد ملی بزرگ بود که پس از گسترش کوید–۱۹ بهبود یافت. همچنین تنها اقتصاد بزرگ ملی بود که در سال ۲۰۲۰ رشد نشان می‌‌داد و این پویایی تقریباً در سراسر سال گذشته ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، دولت چین در سال گذشته در زمینه‌های دیگر نیز پیشرفت کرده است، برای نمونه در مبارزه با آلودگیِ محیط زیست و در کارزار/کمپین ضد فساد.

این نتایج با نتایج بررسیِ ده‌سالۀ مدرسۀ دولت جان اف کندیِ دانشگاه هاروارد در بارۀ چین مطابقت دارد. این یعنی که رضایتِ مردم چین از عملکرد دولت‌شان سال‌هاست که بالاتر از ۹۰ درصد است.

سخنگوی وزارت خارجه، شاو لی‌جیانZhào Lìjiān  روز پنشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «درمقام یک شهروند و کارمند چینی به‌هیچ روی [از نتیجۀ نظرسنجی -م] شگفت‌زده نیستم»، دلیل آن این است که حزب کمونیست و دولت چین به‌راستی برای مردم کار می‌کنند.

او گفت: «آنها مردم را در مرکز قرار می‌دهند و از این فلسفه پیروی می‌کنند که همه چیز برای مردم و به‌دست مردم رخ می‌دهد، همچنین در رهبریِ دولت و در توسعه».

لیو لمینگ Liu Leming، پرفسور–دانشیار علم سیاست در دانشگاه علوم سیاسی و حقوق در شرق چین گفت که مبارزۀ مؤثر دولت با اپیدمی، گسترش ظرفیت‌های اداری و واکنش سریع‌تر به نگرانی‌های عمومیِ مردم را شدت بخشیده است.

لیو گفت که دولت چین از مشروعیت–عملکرد بسیار قوی برخوردار است و ادامه داد: «دولت به نتایج واقعی ارزش می‌گذارد و می‌تواند به اهداف تعیین شده دست یابد، اهدافی که از توسعۀ اقتصادی تا به گذران زندگیِ مردم را شامل می‌شود، چیزی که مردم را مفتخر می‌سازد و به اعتمادشان نیرو می‌بخشد».

وقتی مشکلاتی پیش می‌آیند، در سال‌های اخیر مقامات در تمام سطوح به‌طور معمول در ظرف ۴۸ ساعت یا حتی در ظرف ۲۴ ساعت پس از پیداشدن مشکل واکنش نشان می‌دهند. او می‌گوید: «این امر اعتماد مردم را به حکومت افزایش داده است».

این نظر‌سنجی همچنین نشان داد که بسیاری از مردم باور به اعتبار سیستم سرمایه‌داری را از دست می‌دهند: کمابیش ۵۲ درصد پرسش‌شوندگان در ۲۷ کشور گفتند که سرمایه‌‌داری در جهان بیش‌تر از سود، زیان به‌بار می‌آورد.

لیو ادامه می‌دهد که در سیستم‌های سیاسیِ غربی، احزاب به‌نوبت قدرت را به‌دست می‌گیرند، چیزی که به اجرای سیاست بی‌ثبات و ناپایدار می‌انجامد. در برابر، در چین برنامه‌ریزیِ درازمدت وجود دارد و مردم می‌توانند خواسته‌های پایداری از سیاست‌های دولت داشته باشند.

او گفت: «در سیستم‌های سیاسیِ سبک غربی رسیدن به اجماع/هم‌رایی در جامعه دشوار است. به‌جای انجام دادن کارهای سودمند، سیاستمداران اغلب به بحث و جدل می‌پردازند و عموم مردم می‌داند که این یک نمایش سیاسی است».

او افزود، وقتی یک حزب سیاسی به‌قدرت دست می‌یابد، به آن سو گرایش دارد که به گروه‌های ذینفعِ مشخصی امتیاز بدهد، و بنابراین نمی‌تواند سیاست عادلانه‌ای ارائه کند، که این به نابرابری‌های اجتماعی می‌انجامد.

لیو گفت که عملکرد بد دولت‌ها در کشورهای غربی، به‌ویژه واکنش ضعیف به پاندمی/همه‌گیری و رکود اقتصادی، افزون بر این، به بی‌اعتمادیِ فزایندۀ مردم کمک کرده است.