china

موضع چین در قبال مسئله جاری اوکرائین

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:بیجینگ روندشاو
۲۸ فوریه ۲۰۲۲
 

“وانگ یی” کمیسر دولتی  و وزیر امورخارجه جمهوری خلق چین روز جمعه با “الیزابت تراس”، وزیر امو خارجه بریتانیا، “ژوزف بورل”، نماینده بلندپایه سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا و “امانوئل  بون”، مشاور رئیس جهور فرانسه در باره وضعیت فعلی اوکرائین به طور جداگانه تماس تلفنی برقرار کرد.

وانگ یی موضع چین در مورد مسئله کنونی اوکراین را در پنج ماده ارائه کرد:
اول، چین قاطعانه بر این باور است که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد و اهداف و اصول منشور سازمان ملل با جدیت دنبال شود. این موضع چین ثابت و روشن است و در مورد اوکراین نیز صدق می کند.

دوم، چین خواستار همکاری و امنیت مشترک، جامع، و پایدار است و اعتقاد دارد که امنیت یک کشور نباید به بهای امنیت سایر کشورها تمام شود، چه رسد به این‌که قرار باشد امنیت منطقه ای با تقویت یا حتی گسترش بلوک های نظامی تامین شود. منافع امنیتی مشروع همه کشورها باید رعایت شود. با در نظر گرفتن پنج دور متوالی گسترش ناتو به سمت شرق، باید نیازهای امنیتی مشروع روسیه جدی گرفته شود و به نحوی مناسب مورد توجه قرار گیرد.

سوم، چین از نزدیک تحولات مربوط به مسئله اوکراین را دقیقاً  دنبال کرده است.  وضعیت کنونی اصلاً مطلوب نیست.  در حال حاضر اولویت اصلی این است که طرفین مخاصمه برای جلوگیری از وخامت اوضاع و بدتر از دست رفتن کنترل در اوکراین ، خویشتن داری لازم را به کار گیرند.  امنیت جان و مال غیرنظامیان باید به طور موثر تضمین شود و مهمتر از همه، باید از بحران های انسانی در مقیاس بزرگ جلوگیری به عمل آید.

چهارم، چین از کلیه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند و مشوق آنست. چین از گفتگو و مذاکرات مستقیم هرچه زودتر بین روسیه و اوکراین استقبال می کند. مسئله اوکراین در یک زمینه تاریخی پیچیده شکل گرفته است. اوکراین باید به عنوان پلی بین شرق و غرب و نه به عنوان مرزی برای رویارویی قدرت های بزرگ عمل کند. چین همچنین از گفتگوی برابر بین اتحادیه اروپا و روسیه در مورد مسائل امنیتی اروپا حمایت می کند که در نهایت منجر به سازوکار امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپا خواهد شد.

پنجم، چین بر این باور است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید نقش سازنده ای در حل مسئله اوکراین ایفا کند و صلح و ثبات منطقه ای و امنیت کلی همه کشورها را در اولویت قرار دهد. اقدامات شورای امنیت به جای دامن زدن به تنش ها و تشدید بیشتر وخامت، باید به آرام کردن اوضاع و تسهیل راه حل دیپلماتیک کمک کند. با درنظر گرفتن این پس زمینه، چین پیوسته قطعنامه های شورای امنیت را که با استناد عمد به  فصل هفتم منشور سازمان ملل که به استفاده از زور و اعمال تحریم مشروعیت میبخشد، تایید نکرده است.

وانگ یی در گفتگو با وزیر امور خارجه انگلیس گفت: تجربه ۵۰ سال گذشته ثابت کرده است که همکاری چین و انگلیس برای هردو طرف سودمند بوده و به طور کامل منافع هر دو کشور را تامین می کند. هر دو طرف باید تبادل نظر و گفتگوها را بر اساس برابری و احترام تقویت کنند تا مشترکاً ثبات روابط چین و بریتانیا را ارتقا دهند.

وانگ یی در تماس تلفنی با نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی گفت که باید به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشت. لیتوانی آشکارا شعار “یک چین، یک تایوان” را مطرح کرده است که باعث ایجاد تنش در روابط دوجانبه شده. موضع لیتوانی در قبال مسئله تایوان یک موضوع بین چین و اروپا نیست، بلکه یک مسئله دوجانبه است. این یک مسئله اقتصادی و تجاری هم  نیست، بلکه یک مسئله سیاسی است. چین همیشه درها را برای گفتگو با لیتوانی باز نگه داشته است. اتحادیه اروپا باید لیتوانی را تشویق کند تا در اسرع وقت به مسیر درستِ اصلِ چین واحد بازگردد.

وانگ یی در گفتگو با مشاور امور خارجه رئیس جمهور فرانسه گفت: چین مایل است ارتباط نزدیک با طرف فرانسوی را حفظ کند، مشترکاً گشایش وضعیت جدید در روابط بین دو کشور را ترویج دهد و سهم خود در توسعه سالم و باثبات روابط چین و اروپا را ادا کند.