تصویری ندارد

سیر تکاملی امپریالیسم

 نویسنده: ويچی پراشاد ,  دسته بندی: انتشارات عدالت, منتخب  مترجم: خ. طهوری  برچسب ها: ابر امپرياليسمامپرياليسمويجی پراشاد |  دانلود کتاب
 توضیحات:

 

نویسنده: ویجی پراشاد

مترجم: خ. طهوری

 

 

اواخر ژانویه ۲۰۲۴ انستیتوی سه‌قاره تحقیقات بسیار جامع، با اسناد و مدارک فراوانی را در این زمینه که افول سرکردگی جهان شمالی چگونه چشم‌انداز ژئوپلیتیکی را تغییر می‌دهد، منتشر کرد. برای غنی ساختن گفتمان یورو-محور در آلمان مطالعه این جزوه را به خوانندگان توصیه می‌کنیم. با اجازه دوستانه ویجی پراشاد، ما در اینجا بخش دوم اولوسیون امپریالیسم را منتشر می‌کنیم. متن کامل را می‌توان در Https://thetricontinental.org مطالعه کرد.

 

مرحله جدید امپریالیسم

 

انحصار دلار و تغییر وضعیت از کشور طلبکار به کشور بدهکار در دهه ۱۹۷۰ و به دنبال آن فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۰دورانی را کلید زد که در آن ایالات متحده کوشش کرد یک نظم جهانی خودساخته یک‌قطبی ایجاد نماید. جهان یک‌قطبی نتوانست خود را تحمیل کند، زیرا کشورهایی که از طرف ایالات متحده «کشورهای شرور» خوانده شدند از تسلیم شدن به این سیستم جدید سر باز زدند. (۱)

طی ۱۵ سال گذشته پروژه آمریکایی جهان تک‌قطبی بسیار تضعیف شد. محدود زمانی بین «رکود بزرگ مالی» سال ۲۰۰۸ و مناقشه بین ناتو و روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲، تحول کمی و کیفی امپریالیسم جهانی را جا انداخت.

یک سؤال مرکزی و تاریخی که مطرح می‌شود مربوط به عمق و پی‌آمد‌های رقابت بین‌امپریالیستی است. این امر تبعات عمیق استراتژیک و سیاسی به دنبال دارد. آیا قدرت‌های امپریالیستی دیگر در مورد مسایل اساسی از آمریکا خواهند برید و یا این‌که منافع خود را تابع منافع ایالات متحده آمریکا خواهند کرد؟

امروز اسناد و مدارک نشان می‌دهند که این اختلافات دیگر استراتژیک نیست. امپریالیسم به مرحله نوینی از وجود خود رسیده که بهتر از همه می‌توان آن‌را ابرامپریالیسم تعریف کرد. ما بعداً توضیح خواهیم داد که چرا این عبارت را انتخاب کردیم.


Other Books From - انتشارات عدالت


تصویری ندارد رمز موفقیّت چین انتشارات عدالت, منتخب روبرت فیتزتوم
تصویری ندارد بحران صهیونیسم، شانسی برای فلسطین؟ انتشارات عدالت, منتخب پرفسور ایلان پاپه
تصویری ندارد انقلاب در هائیتی انتشارات عدالت, منتخب فیلیپ هانکه
تصویری ندارد در بارۀ تاریخ فرضیه سوسیالیسم انتشارات عدالت, منتخب آیکه کوپف
تصویری ندارد مارکسیسم غربی انتشارات عدالت, منتخب دومنیکو لوسوردو
تصویری ندارد دروغ‌های خروشچف انتشارات عدالت, منتخب گروور فور
تصویری ندارد چه گوارا انتشارات عدالت, منتخب آندره شئر
تصویری ندارد فاز اوکرائینی جنگ جهانی سوم؟ انتشارات عدالت, منتخب دیمیتریوس پاتلیس
تصویری ندارد قرن چینی انتشارات عدالت, منتخب ولفرام السنر
تصویری ندارد ۵۰۰ سال سوسیالیسم از دید چین انتشارات عدالت, منتخب پرفسور «انفو چنگ»


Other Books By - ويچی پراشاد


هیچ کتاب در دسترس است!


 برگشت