بیش از ۸۰ هزار  سرباز فراری

تارنگاشت عدالت

برگرفته از: روزنامه کار اتریش

۸ سپتامبر ۲۰۲۴

 

 

 

 در حالی که رسانه های غربی هنوز این تصور را ایجاد می کنند که اوکراین به نحوی می تواند از نظر نظامی در جنگ پیروز شود، مردان اوکراینی پاشنه گیوه‌های خود را ور کشیده‌اند. هر روز ویدئوهایی از جلب اجباری جوانان در خیابان ها منتشر می شود که معمولاً شامل اعمال خشونت آمیز ارتش علیه کسانی است که مایل به انجام خدمت نظام نیستند. در اوکراین از «سربازان سه روزه» سخن می‌رود. آنها پس از تمرینات صاعقه‌آسا یکی تا دو هفته‌ای به جبهه روانه می‌شوند.  میانگین طول عمر این مردم بیچاره سه روزبیشتر نیست!  اکنون میدان های مین نه تنها در شرق، بلکه به سوی مرز رومانی نیز گسترده شده تا مخالفان شرکت در جنگ هنگام فرار از مرز، مجروح یا کشته شوند.

“روسلان گوربنکو”، نماینده پارلمان اوکراین، تعداد افرادی را که بر اساس اطلاعات رسمی از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ از خدمت سربازی فرار کرده‌اند، منتشر کرده است.  طبق این آمار تاکنون بیش از ۸۰ هزارسرباز از جبهه گریخته‌اند، اما کارشناسان رقم واقعی را بسیار بیشتر تخمین می‌زنند، زیرا بسیاری از فرماندهان اعداد واقعی را گزارش نمی‌کنند تا دچار مشکل نشوند.  در ضمن آنها می‌تواننددستمزد سربازان فراری را نیز به جیب زنند و این امر در مورد افراد مفقود نیز صادق است.به گفته این نماینده اکثر این سربازان با دیدن کشته و یا مجروح شدن رفقا از جنگ فرار می کنند.گویا ترس از موشک ها و بمب های روسی نیز در فرار آنها نقش اساسی دارد.تنها حدود یک چهارم از فراریان باز می گردند یا اسیر می شوند، بقیه مفقود‌الاثرند.

صدها هزار نفر در خارج از کشور

علاوه بر این،  باید مردان بین ۱۸ تا ۶۰ سال را  اضافه کرد  که قبل از اجرایی شدن ممنوعیت خروج، به موقع از کشور خارج شدند.بر اساس برآوردهای یورواستات، تنها حدود ۶۵۰ هزار نفر از آنها بین فوریه ۲۰۲۲ تا نوامبر ۲۰۲۳ به اتحادیه اروپا سفر کردند، جایی که سخاوتمندانه به عنوان تبعیدی و آواره از آنها استقبال شد.تخمین‌های دیگر حاکی از آن است که حدود ۲،۸ میلیون نفر از اوکراین به روسیه گریخته اند، که بین آنها احتمالاً تعداد افرادی که مشمول خدمت سربازی می‌شدندکم نبوده است.

گفته می شود که اوکراین در مجموع حدود یک میلیون نفر را زیر سلاح داشت. اگر اعداد را با هم جمع کنیم، تعداد بیشتری از خدمت سربازی اجتناب کرده اند.  همچنین گمان می‌رود که از بدو جنگ تاکنون صدها هزار سرباز اوکراینی کشته یا به شدت مجروح شده اند. در هر صورت، هیچ کس اعداد ۳۰ تا ۴۰ هزار نفری را که رژیم زلنسکی به آنها اشاره می‌کند باور نمی کند. تصور کنید اگر اوکراین در مارس ۲۰۲۲ توافقنامه صلح با روسیه را که عمدتاً پذیرفته شده بود امضا می کرد، چه تعداد از این افراد می توانست هنوز زنده باشد. ولی غرب مانع از آن شد. سربازان اوکراینی می میرند تا ناتو بتواند با کمک آنها بیشترین آسیب ممکن را به روسیه وارد کند. و  این واقعیت که این اوکراین است که در این جنگ از بین می رود، نقش مهمی ایفاء نمی‌کند.