Lügner

سنجش با دو معیار

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:کارین لویکه‌فلد
برگرفته از:دنیای جوان
۱۶ مارس ۲۰۲۲

 

جنگ در اوکرائین: چرا جهان عرب از غرب فاصله می‌گیرد؟
 

کشورهای عربی  در محکوم کردن ورود روسیه به اوکراین خویشتن‌داری می‌کنند. با این که اکثریت ۲۲ کشور عضو لیگ عرب به قطع‌نامه سازمان ملل متحد روز ۲ مارس ۲۰۲۲ رای مثبت دادند، ولی این برداشت غالب است که معیارهای جهان غرب در رابطه با بحران‌ها و جنگ‌ها دوگانه است.

سوریه در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل  علیه محکوم کردن روسیه رای داد. سوریه از نظر اقتصادی و به ویژه نظامی رابطه بسیار نزدیکی با فدراسیون روسیه دارد. آرای کشورهای الجزیره، عراق، سودان و سودان جنوبی ممتنع بود. مراکش مانند ۱۱ کشور دیگر در رای گیری حضور نداشت.

امارات متحده عرب  در رای‌گیری  شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ رای ممتنع داد. امارات متحده روز ۲ مارس در مجمع عمومی سازمان ملل متحده  به قطع‌نامه رای مثبت داد بدون آن که  در تحریمات اقتصادی ذکر شده در آن شرکت کند. علاوه براین  امارات حداقل تاکنون حاضر نشده تا حجم صادرات نفتی خود را افزایش بخشد تا قیمت انرژی در بازارهای جهانی را کاهش بخشد و اروپا را با حجم بیشتری از این ماده خام تامین سازد. به نوشته روزنامه وال‌استریت جورنال روز ۸ مارس ۲۰۲۲  تلفن‌های کاخ سفید به ابوظبی در این رابطه  بی‌جواب ماند. همین‌طور قطر نیز درخواست ایالات متحده  برای ارسال بیشتر گاز مایع به اتحادیه اروپا را رد کرد. این امیر نشین گاز مایع خود را عمدتاً به کشورهای آسیایی  که با آنها قراردادهای دراز مدت بسته، صادر می‌کند.

ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا همه نیروها را بسیج می‌کنند تا روسیه را برای عملکردش در اوکراین محکوم و این کشور را از نظر اقتصادی ویران کنند. ولی همین «مدافعین ارزش‌ها» هرگز اقدامی علیه اسرائیل که ده‌ها سال است بدون مجازات عملیات نظامی علیه  لبنان و سوریه انجام می‌دهد و مناطق فلسطینی را اشغال کرده و حقوق بین‌الملل را زیرپا می‌گذارد، نکرده اند.

موضع امارات متحده عربی که در حال حاضر عضو موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد است به نارضایتی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا انجامیده است بویژه که عربستان سعودی نیز  تاکنون آمادگی از خود نشان نداده که با افزایش تولید از قیمت به شدت افزایش یافته نفت بکاهد. امارات و عربستان سعودی  در چارچوب سازمان اوپک  با فدراسیون روسیه پیمان مصلحتی «اوپک+» را تشکیل دادند  تا تولید نفت را در سطح نازل نگاه دارند. این، واکنشی از طرف کشورهای تولیدکننده نفت بود زیرا تقاضا در بازارهای بین‌المللی در دوسال گذشته به خاطر همه‌گیری کورونا ۲۵ در صد کاهش یافته بود. بنا بر اظهارات منابع رسمی آمریکایی پیش زمینه این برخورد منفی در قبال واشنگتن، خودداری آمریکا در حمایت و تقویت بیشتر این دوکشور در جنگ علیه انصارﷲ در یمن می‌باشد. عربستان سعودی  همین‌طور از فقدان کمک  برای توسعه برنامه اتمی خود شکایت می‌کند. علاوه برآن رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن  از آغاز کار خود  از یک سال پیش تاکنون هیچ ارتباطی با ولیعهد دربار سعودی، شاهزاده محمد بن‌سلمان نداشته است.

هم‌زمان با آن از جمله خروج آمریکا از افغانستان می‌تواند احتمالاً شاه‌نشین‌های حومه خلیج را به طور فزاینده به این عقیده رسانده  باشد که همکاری با روسیه و چین  و حتی همکاری‌های منطقه‌ای – همین‌طور با سوریه – نسبت به همکاری با شریک آمریکایی غیرقابل اعتماد، رجحان دارد. این امر در مورد تثبت اقتصادی  همان‌طور صادق است که در مورد پس راندن ترکیه که در طول جنگ سوریه به پیشروی خود در کشورهای عربی ادامه داده است. رهیافت و حل تضاد این کشور با ایران و مواضعش در رابطه با سوریه و یمن،  به کمک میانجی‌گری روسیه  حداقل در مذاکرات مستقیم دوجانبه در جریان است.

فارغ از تایید قطع‌نامه سازمان ملل علیه تجاوز روسیه  در اوکرائین، این اتهام که غرب با معیارهای اخلاقی دوگانه رفتار می‌کند، در کشورهای عربی غالب است. مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل نشد  تا جنگ ناتو علیه یوگسلاوی  و در کوسوو، و یا «عملیات ضد تروریستی » به رهبری ایالات متحده در افغانستان و یا حمله به عراق را محکوم کند. در حمله  به عراق و اشغال بعدی این کشور  در سال ۲۰۰۳ اوکراین بیش از ۵۰۰۰ سرباز به عراق اعزام کرد و از این رو یکی از بزرگترین گروه‌ها در ویرانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق بود. مردم عراق آن را فراموش نکرده‌اند.

کشورهای عربی  مدتهاست که اعتماد خود  به غرب را از دست داده‌اند. ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا همه نیروها را بسیج می‌کنند تا روسیه را برای عملکردش در اوکراین محکوم و این کشور را از نظر اقتصادی ویران کنند. ولی همین «مدافعین ارزش‌ها» هرگز اقدامی علیه اسرائیل که ده‌ها سال است بدون مجازات عملیات نظامی علیه  لبنان و سوریه انجام می‌دهد و مناطق فلسطینی را اشغال کرده و حقوق بین‌الملل را زیرپا می‌گذارد، نکرده اند.