indien

میلیون‌ها کارگر زحمتکش در اعتصاب عمومی هندوستان شرکت کردند.

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:روزنامه کار
۲ آوریل ۲۰۲۲
 

اوایل هفته جاری  در هندوستان اعتصاب عمومی دوروزه اعلام شد. بخش‌های وسیعی از طبقه کارگر و دهقان  و کارگران کشاورز به این فراخوان سندیکاها‌ی متعدد لبیک گفتند. روز ۲۸ و ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در هندوستان  یک اعتصاب عمومی عظیم صورت گرفت. میلیون‌ها نفر از زحمتکشان از فراخوان پلاتفرمی که از اجتماع سندیکاهای مرکزی و فدراسیون‌ها و انجمن‌های مستقل بخشی تشکیل شده بود، پیروی کردند.

در بیانیه‌ مرکز سندیکایی هندوستان CITU آمده بود: «این فراخوانِ تاریخیِ اعتصاب  نه تنها به خاطر مطالبه خواست‌های مستقیم کارگران و زحمتکشان بلکه  همین‌طور علیه  سیاست ضد ملی و ویران‌کننده دولت مرکزی بود. این اعتصاب عمومی  در بسیاری از ایالات کشور به ویژه در کرالا، تریپورا و همین‌طور در بخش‌های مختلف  تامیلنادو، هاریانا، بنگال غربی و آسام همه چرخ‌ها را متوقف ساخت زیرا نقل و انتقال عمومی چه خصوصی و دولتی را به طور کامل مختل کرد. هزاران نفر از مردم در انسداد خیابان‌ها  و خطوط آهن در محله‌های متعدد شرکت کردند. کارخانه‌ها، مغازه‌ها، دفترها  و موسسات تجارتی  و مناطق کلیدی کشور  با اعتصاب روبه‌رو شد.»  به گفته CITU صدها میلیون‌نفر در این اعتصاب شرکت کردند.

دهقانان و کارگران کشاورزی  و همین‌طور اعضای سازمان‌های توده‌ایی متعددی نیز در این اعتصاب حضور داشتند.

اتحادیه سندیکایی جهانی پیشاپیش همبستگی کامل خود  را با اعتصاب عمومی در هندوستان اعلام کرده و به طور جامع در مورد آن گزارش دهی‌کرد.

 

indien

حزب کمونیست هندوستان (مارکسیست) شادباش گفت

در این شادباش آمده بود: «دفتر سیاسی حزب کمونیست هندوستان(مارکسیست) اعتصاب موفقیت آمیز ۴۸ ساعته طبقه کارگر را که در روزهای ۲۸ و ۲۹ مارس صورت گرفت، تبریک می‌گوید. میلیون‌ها کارگر  از فراخوان ۱۰ سندیکای مرکزی  و انجمن‌های متعدد بخشی پیروی کردند.»

بنابرگزارش‌های وارده در کرالا اعتصاب به طور کامل صورت گرفت و تبعات  عظیمی برای مراکز صنعتی  بنگال غربی، تامیلنادو، هاریانا، تلانگانا، کارناتاکا، آسام و تریپورا به همراه داشت. بانک‌ها و بیمه‌ها به طور وسیع در این اعتصاب شرکت کردند. بخش عظیمی از شاغلین در بخش‌های کلیدی مانند حمل و نقل، الکتریسته، کارمندان دولتی و دولت مرکزی و شاغلین در موسسات تامین اجتماعی  نیز در این اعتصاب شرکت داشتند.

موفقیت این اعتصاب به دلیل خشم فزاینده علیه سیاست دولت بهاراتیا جاناتا  است که به تاراج مالکیت دولتی، خصوصی‌سازی بخش دولتی و ۴ قانون کار و افزایش قیمت‌ها انجامیده. فراخوان به اعتصاب  از طرف سازمان‌های مختلف “کیزان”، “سامیون کیزان مورچا” و سازمان‌های کارگران کشاورزی فعالانه مورد حمایت قرار گرفت.

حزب کمونیست هندوستان (مارکسیست) خودشیفتگی پلیس  را در برخی از ایالات مود انتقاد قرار داد و گفت «دولت به جای این‌که متوسل به خشونت شود، بهتر است که به خواست‌های کارگران توجه کند. این اعتصاب عمومی هشداری به دولت است که دست از سیاست ضدکارگری خود بردارد.»