safir Cuba_Iran

سفیر کوبا: کشور‌های تحریمی علیه آمریکا متحد شوند

 
 
 
برگرفته از: خبرگزاری صدا و سیما
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
 
 
گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما
 
 
 

سفیر کوبا در تهران گفت تحریم‌های امریکا علیه ما از سال ۱۹۶۲ آغاز شد تحریم‌هایی که از آن به ” محاصره ” یاد می‌کنیم، زیرا به حدی خشن و خصمانه است که سبب بروز مشکلات بسیاری برای ما شد و فشار‌های زیادی به ملت ما وارد کرد.

البته این تحریم‌ها فقط منحصر به ملت ما نبود و نیست بلکه علیه کشور‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران که مخالف سیاست‌های امریکا بودند و حاضر نیستند، زیرا سلطه واشنگتن قرار گیرند اعمال شد.

وی گفت : فقط ما نیستیم که این تحریم‌ها را خصمانه می‌دانیم بلکه حتی هیات حاکمه امریکا نیز اذعان کردند که تحریم‌ها با هدف قطع منابع، فشار اقتصادی، ممنوعیت ورود دارو و ایجاد نارضایتی در میان مردم، علیه کوبا اعمال شده است.

 آلبرتو گونزالس کاسالس درباره مقاومت کوبا در برابر تحریم های آمریکا افزود: مقاومت کوبا، ایران و دیگر کشور‌های ضد نظام سلطه برای همه کشور‌های جهان، نماد بسیار خوبی است، زیرا به آنان امید می‌دهد که می‌شود با سلطه گران مبارزه کرد. این کشور‌ها با روحیه انقلابی، قدرت شان را در بخش‌های مختلف حتی در عرصه اقتصادی به جهان نشان دادند.

با آن که امریکا مدام سعی می‌کند خبر‌های جدید علیه ما منتشر کند جهانیان مقاومت ما را می‌بینند؛ به آن احترام می‌گذارند و می‌دانند که ما برای ادامه مقاومت و مبارزه با تحریم‌های امریکا از ظرفیت کامل برخورداریم.

وی افزود: خسارت‌های ناشی از این تحریم‌ها آنقدر زیاد است که قابل محاسبه نیست و نمی‌شود رقمی برای آن بیان کرد با این حال برخی کارشناسان میزان این خسارت‌ها را ۱۵۰ میلیارد دلار بیان کردند. هیچ خانواده کوبایی یا ایرانی نیست که از تحریم‌های اقتصادی امریکا آسیب ندیده باشد؛ تحریم‌ها کم و بیش بر همگان اثر می‌گذارد. وقتی دارو را برای کشور‌های ما تحریم می‌کنند هم بر افراد سالم و هم بر بیماران اثر می‌گذارد. ما به علت تحریم دارو‌هایی که در  امریکا تولید می‌شود و در فهرست تحریم‌ها قرار دارند جان‌هایی را از دست داده ایم.

به عنوان نمونه در خانواده من، فردی بود که به علت تحریم دارو؛ جانش را از دست داد، زیرا نتوانستیم دارو‌هایی که در امریکا تولید می‌شد و تحریم بودیم تامین و به بیمار عرضه کنیم.

این تحریم‌ها در بخش‌های اجتماعی نیز، آسیب وارد می‌کند به حدی که حتی نتوانستیم با کوبایی‌های مقیم امریکا روابط دوجانبه برقرار کنیم حتی مانع از این شدند که با کشور‌های دیگر رابطه داشته باشیم.

در عرصه ورزشی و فرهنگی نیز که ایالات متحده میزبانی برخی مراسم و رقابت‌ها را داشت نتوانستیم حضور یابیم و فعالیت کنیم.

 آلبرتو گونزالس کاسالس ادامه داد : حتی افرادی هستند که اعضای خانواده‌های شان در آمریکا سکونت دارند و تحریم‌ها مانع از صدور روادید برای سفر آنان شد مشکلی که برای ایرانیان هم وجود دارد چنان که شنیدم برای یکی از خواننده‌های ایرانی مشکل ایجاد کردند و نتوانست وارد ایالات متحده شود.

تحریم‌ها بر همه عرصه‌ها اثر گذاشته، اما بیشترین تاثیر نامطلوب را بر تامین مواد غذایی و دارو داشته است.

این مشکلات سبب شد تا ایران و کوبا، صنایع خود را روزآمد و تلاش کنند که متکی به خود باشند و با مقابله با تحریم‌ها؛ توان شان را ارتقا دهند.

یکی از این عرصه‌ها؛ حوزه بیوفناوری است که با وجود تحریم، توانستیم ۵ واکسن تولید و با بیماری کوید مقابله کنیم. ما در این عرصه با ایران همکاری خوبی داریم و توانستیم واکسن مشترک تولید کنیم که بسیار مهم است.

وی گفت به همین علت، تحریم‌ها سبب شد که بیاموزیم که متکی به خود باشیم و واکسن و دارو تولید کنیم. شاید اگر تحریم‌ها نبود مجبور می‌شدیم نیاز‌های مان را از امریکا تامین کنیم، اما تحریم‌ها سبب شد که خودمان نیاز‌های مان را تامین کنیم.

سفیر کوبا درباره احتمال پایان تحریم های آمریکا گفت : اصلا نباید این تحریم‌ها اعمال می‌شد که بخواهیم تمام شود؛ رفع این تحریم‌ها به واشنگتن و متحدانش بازمی گردد که در این باره در عرصه بین الملل چه تصمیمی بخواهند بگیرند؛ کشور‌هایی که همراه ایالات متحده، بازی می‌کنند. رفع این تحریم‌ها نیازمند این است که ایالات متحده امریکا قول دهد و در این زمینه جدی باشد.

کوبا و ایران نمی‌خواهند امریکا را تحریم کنند هیچ یک از ما نمی‌خواهیم دارو را تحریم کنیم که به آنان نرسد یا رابطه اش با کشور‌های ثالث قطع شود ما حتی مانع از آن نمی‌شویم که شهروندان امریکایی به کشور‌های دیگر بروند.

گرچه پایان این سیاست‌های خصمانه به تصمیم دولتمردان ایالات متحده امریکا بستگی دارد، اما راهکاری که برای اتمام تحریم‌ها بسیار اهمیت دارد این است که کشور‌های تحریم شده با اتحاد، این قدرت را علیه واشنگتن ایجاد کنند و با مقاومت و همکاری به کاخ سفید بفهمانند که اشتباه می‌کند و زمان را از دست می‌دهد.

این دیدگاه، مربوط به زمان کنونی نیست بلکه همواره از جانب رهبران دو کشور یعنی فیدل کاسترو و آیت الله خمینی (ره) مطرح شده بود.

وی گفت حتی من که چند روز قبل استوارنامه ام را تحویل رئیس جمهور ایران دادم آقای رئیسی گفت ” یگانه راه مقابله با تحریم‌های امریکا؛ همکاری دو کشور با یکدیگر است ” ما می‌توانیم آنقدر مقاوم باشیم که با هر اقدام نظام سلطه مقابله کنیم.

کشور‌های تحریم شده مانند ایران، چین و کوبا؛ کشور‌هایی قدرتمند و محترم اند که اگر با یکدیگر متحد باشند می‌توانند با تحریم‌های ایالات متحده مقابله و عرصه را بر واشنگتن تنگ کنند. کلید این موفقیت، اتحاد و همکاری این کشور‌ها با یکدیگر است.

آلبرتو گونزالس کاسالس تصریح کرد : زمانی که درباره جنایت علیه جامعه بشری صحبت می‌شود همه بر جنگ متمرکز می‌شوند درحالی که اعمال تحریم‌های اقتصادی ضد ایران و کوبا نیز نوعی جنگ محسوب می‌شود؛ نا امید کردن مردم، وارد کردن فشار اقتصادی به آنان و کاهش مواد غذایی و دارویی لازم برای آنان نیز نوعی جنایت است، زیرا بسیاری از شهروندان ایرانی و کوبایی به علت تحریم دارو، فوت کردند.

این ایده دولتمردان امریکاست که می‌خواهند به ملت‌های ما فشار بیاورند تا آسیب ببینند پس می‌توانیم بگوییم این تحریم‌ها، جنایت علیه جامعه بشری است و روزی باید بابت اعمال این سیاست‌ها پاسخگو باشند.

سفیر کوبا در تهران درباره  از بین بردن آثار تحریم‌های اقتصادی امریکا گفت : سازمان ملل متحد از ۳۰ سال قبل، اعمال این تحریم‌ها را محکوم می‌کند و اعضای این سازمان با بیان دیدگاه‌های شان درباره آثار آن بر ملت‌ها، همواره علیه آن رای می‌دهند.

دولتمردان امریکا باید بدانند که ادامه این سیاست، اتلاف وقت است و اثری نخواهد داشت، زیرا برخی تحریم‌ها مربوط به دوره جنگ سرد است و شرایط کنونی دنیا با آن دوره تفاوت دارد.

البته ما همواره دید مثبتی به مردم ایالات متحده داریم و آماده ایم که با احترام متقابل؛ درباره لغو تحریم‌ها گفتگو کنیم. ما همیشه اعلام کردیم که این ما نیستیم که تحریم‌ها را اعمال کردیم و نمی‌خواهیم به اقتصاد آنان ضربه بزنیم. خواست ما این است که روابط اقتصادی خوبی با همسایه شمالی مان داشته باشیم.‌

وی گفت می‌خواهم با استفاده از فرصت این مصاحبه؛ از مردم، دولت، مقامات و رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم که همیشه همراه ما هستند و در این سال‌ها علیه تحریم‌ها، همراه و در کنار ما بودند.

آلبرتو گونزالس کاسالس تصریح کرد ما هم چنین تجربه‌ای داریم که به آمریکایی ها به تصمیمات شان متعهد نبودند و می‌دانیم که ایران نیز چنین تجربه‌ای دارد که ترامپ از توافق هسته‌ای بیرون آمد.

رهبر ما ” چه گوارا ” در این باره گفته است که ” به ایالات متحده، حتی یک ذره هم اعتماد نکنید “. من با حرف‌های شما موافقم، ولی همیشه آماده ایم که با ایالات متحده صحبت و روابط مان را عادی کنیم، چون این هم برای مردم و هم برای شرایط اقتصادی ما بهتر است

ما خانواده‌هایی داریم که در ایالات متحده زندگی می‌کنند یا خانواده‌هایی از آنان در کوبا سکونت دارند، اما به علت محدودیت‌های قوانین مهاجرت، نمی‌توانند یکدیگر را ببینند.

دولتمردان امریکا برخی اقدامات رسانه‌ای علیه ایران و کوبا انجام دادند و خبر‌های نادرستی منتشر کردند و می‌خواهند القا کنند که ما مقصریم و مدعی شدند که دولت‌های ما سبب اعمال این تحریم‌های اقتصادی شدند.

سفیر کوبا در تهران در پایان گفت در این چارچوب تحریم‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی اعمال کردند، اما ۶۰ سال است که ما با چنین تحریم‌هایی مواجه ایم با این حال همواره متکی به خود هستیم و با آن مبارزه خواهیم کرد مانند ایران که همیشه با ما و در کنار ما قرار دارد و ما همواره دوست خواهیم بود.