flag_china_usa

صادرات به چین اشتغال ۸۵۸.۰۰۰ نفر را در ایالات متحده تأمین می‌کند

 

تارنگاشت عدالت
 
 
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: تله‌سور
۷ آوریل ۲۰۲۲
 
 

سال گذشته صادرات کالاهای آمریکا به چین با ۲۱ درصد افزایش و شکستن رکورد ۱۴۹ میلیارد دلاری همراه بود. افزایش صادرات کالاهای (آمریکایی) به ویژه از سوی ایالت‌های کشاورزی مورد «استقبال» واقع شد.

شورای بازرگانی چین-آمریکا uscbc گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد همه ۵۰ ایالات آمریکا، کالا و خدمات به چین  صادر کرده اند و از ۸۵۸.۰۰۰ شغل پابرجا مرتبط با صادرات سود برده و حمایت می‌کنند.
 
در گزارش مذکور آمده است، صادرات کالاهای آمریکا به چین سال گذشته با ۲۱ درصد افزایش به رکورد ۱۴۹ میلیارد دلار رسید. افزایش صادرات آمریکا به ویژه در ایالت‌های کشاورزی، که مشتریان چینی از آن‌ها دانه سویا، ذرت، سورگم، خوک و دیگر تولیدات کشاورزی خریداری کردند، «خبر خوشایندی» بود. آن‌طور که این گروه بازرگانی که ۲۶۰ شرکت آمریکایی از جمله برندهای معتبر را نمایندگی می‌کند اظهار داشت، سال گذشته بخش‌های دیگر نیز شاهد صادرات چشم‌گیری بودند، مانند نفت و گاز، نیمه‌هادی‌ها، داروها و داروسازی.

آن‌طور که داده‌های متخصصان بخش خدمات نشان می‌دهد پاندمی کووید-۱۹ تأثیر «ویرانگری» بر بخش سیر و سفر و نیز خدمات کالج و دانشگاه‌های آمریکا داشته است. میزان خرید مشتریان چینی از آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۰، ۳۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته رییس شورای بازرگانی چین-آمریکا، کریگ آلن، «شمار مشاغل از بغرنجی موضوع حکایت می‌کند. در حالی‌که کالاهای صادراتی اشتغال را در بسیاری از مناطق سراسر کشور تقویت کرد، ریزش در بخش مسافرتی و صنایع خدماتی چنان شدید بود که مجموع تعداد مشاغل مرتبط با صادرات به چین را هم در سال گذشته کاهش داد.»

 آلن، که معاون رییس وزارت تجارت بین‌المللی در بخش آسیا است، یادآور شد که تعداد بی‌سابقه‌ای لایحه مربوط به چین در کنگره مطرح شده است و فضای سیاسی نسبت به چین به طور فزاینده‌ای منفی است.

وی افزود: «کسی نمی‌داند روابط آمریکا و چین از اینجا به کجا می‌رود. لُب مطلب این است که صادرات به چین به یک رشته صنایع در سراسر کشور کمک می‌کند تا سودآور و رقابتی باقی بمانند. به علاوه آن‌ها به اشتغال، از صنعت توریسم گرفته تا کشاورزان و دامداران در آیوا، تا سازندگان چیپ‌های کامپیوتر در ایالت اورگان، تا نوآوران داروساز در کارولینای شمالی، یاری می‌رسانند.»

در حالی‌که آلن از سیاست بازرگانی دولت بایدن، که بیش‌تر بر (صنایع) دفاعی متمرکز است تا فرصت‌های دیگر، کلافه شده است، روز سه‌شنبه گذشته در یک گزارش مطبوعاتی مجازی گفت: «علی‌رغم این‌که تعرفه‌ها هم‌چنان پابرجا باقی مانده، این “فوق‌العاده” است که صادرات هر دو کشور در سال ۲۰۲۱ “با شیب تندی افزایش یافته است.”»

آلن می‌پرسد: «فکر می‌کنم سؤال جالبی که باید از خود بپرسیم اینست که اگر جنگ بازرگانی وجود نداشت چه می‌شد؟ اگر جنگ تعرفه‌ای وجود نداشت چه می‌شد؟» و می‌افزاید: «اگر جنگ تعرفه نبود صادرات آمریکا به چین بسیار بیش‌تر از صادرات جاری می‌بود. دفتر نمایندگی بازرگانی ایالات متحده در حال بررسی تعرفه‌های بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش واردات چینی است که دولت ترامپ تحمیل کرده است.»

وی یادآور شد که دولت‌های چین و ایالات متحده هر دو باید به نقش خود اهمیت دهند. و گفت، نگران دایمی شدن تعرفه‌های دولت ترامپ است. اما «ما دایماً از حذف تعرفه‌ها، کاهش تعرفه‌ها در مسیر از میان برداشتن تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم.»

آلن افزود: «دایمی شدن تعرفه‌ها همواره روابط اقتصادی چین و آمریکا را تحریف و از شکل طبیعی خارج می‌کند و به تشنج دوجانبه بیش‌تر دامن می‌زند. در حال حاضر تشنج فراوانی در عرصه‌های ایدئولوژیک، جغرافیای سیاسی، و تکنولوژی وجود دارد. ما واقعاً به تشنج اقتصادی نیازی نداریم