shirin

شیرین ابو عاقله و خبرنگاران کشته شده به دست نیروهای اسرائیلی

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: حزب کار اتریش
۱۳ مه ۲۰۲۲
 

قتل روزنامه‌نگار فلسطینی، شیرین ابو عاقله، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. به گفته وزارت اطلاعات فلسطین، از سال ۲۰۰۰ تاکنون حداقل ۴۵ روزنامه‌نگار به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده اند.

شیرین ابو عاقله، خبرنگار الجزیره در ۱۱ ماه مه به دست نیروهای اسرائیلی در جنین در کرانه باختری اشغالی کشته شد. به گفته شاهدان و وزارت بهداشت فلسطین، نیروهای اسرائیلی شیرین ابو عاقله خبرنگار الجزیره را در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله کشتند.

ابو عاقله، خبرنگار قدیمی تلویزیون الجزیره عربی، روز چهارشنبه در حین پوشش خبری یورش ارتش اسرائیل به شهر جنین در شمال کرانه باختری، کشته شد.

خبرنگار ۵۱ ساله تلویزیون فلسطینی-آمریکایی الجزیره عربی جلیقه محافظی که روی آن «PRESS» نوشته شده بود، به تن داشت و در کنار خبرنگاران دیگر ایستاده بود، که به ضرب گلوله کشته شد.

اسرائیل در تلاش است تا مسؤولیت خود را پنهان کند
بر اساس تحقیقات الجزیره، ویدیویی که اسرائیل از آن استفاده کرد تا نشان دهد گلوله‌ای که به کشته شدن شیرین ابو عاقله، خبرنگار الجزیره در کرانه باختری اشغالی به دست شبه‌نظامیان فلسطینی شلیک شده بود، با مرگ او ارتباطی ندارد.

روز چهارشنبه، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی دولت اسرائیل و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به ویدیویی اشاره کردند که ظاهراً نشان می‌دهد شبه‌نظامیان فلسطینی در حال شلیک سلاح در یکی از کوچه‌های جنین هستند و استدلال می‌کنند که این ویدیو ثابت می‌کند که ابو عاقله نه آن‌طور که شاهدان و الجزیره ادعا کرده اند به دست نیروهای نیروهای اسرائیلی، بلکه به احتمال زیاد با تیراندازی مبارزان فلسطینی کشته شده است. 

با این حال، تحقیقات واحد راستی‌آزمایی و نظارت اطلاعاتی الجزیره نشان داد که مبارزان فلسطینی نشان داده شده در این ویدیو در زمان تیراندازی در نزدیکی ابو عاقله در اردوگاه آوارگان جنین نبودند.

گروه حقوق بشر اسرائیلی B’Tselem نیز تحقیقات خود را انجام داده و ویدیویی را روز چهارشنبه منتشر کرده است که در آن گزارش ارتش اسرائیل در مورد قتل این روزنامه‌نگار زیر سؤال می‌رود.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری همبستگی خود را نشان می‌دهد
فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری (WFTU)  در یک بیانیۀ رسمی «قتل فجیع و از پیش برنامه‌ریزی شده روزنامه‌نگار مشهور فلسطینی، شیرین ابو عاقله در روز چهارشنبه در شهر جنین را که در حال پوشش خبری حمله اسرائیل بود، محکوم می‌کند.»

در ادامۀ بیانیه آمده است: «شیرین ابو عاقله ترور شده و همکارش علی الصمودی که در این حمله مرگبار به شدت مجروح شده بود، جلیقه ضد گلوله آبی استاندارد بین‌المللی با نوشتۀ واضح و برجسته «PRESS» به تن داشتند. این قتل به فهرست بی‌پایان جنایات روزانه نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه مردم قهرمان و تسلیم‌ناپذیر فلسطین می‌افزاید.»

جنبش سندیکایی بین‌المللی طبقاتی بر همبستگی قاطع و بی قید و شرط خود با فلسطینی‌ها تأکید می‌کند و خواستار توقف فوری حملات، کشتار و جنایات اسرائیل و آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی فلسطینی است.

روزنامه‌نگاران بیش‌تری از سال ۲۰۰۰ کشته شده اند
حال یکی دیگر از روزنامه‌نگاران فلسطینی به نام علی الصمودی که از ناحیه پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت، مساعد است.

کشته شدن ابو عاقله آخرین مورد از رشتۀ طولانی روزنامه‌نگارانی است که به دست ارتش اسرائیل کشته شده اند، که سابقه طولانی تیراندازی به خبرنگاران و دیگر چهره‌های رسانه‌ای دارد.

به گفته وزارت اطلاعات فلسطین، از سال ۲۰۰۰ تاکنون حداقل ۴۵ روزنامه‌نگار به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده اند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی از تعداد ۵۵ روزنامه‌نگار کشته شده، خبر می‌دهد.