ُSudan

سودان: کمونیست‌‌ها در زندان

 
تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: روزنامه کار
۲۰ مه ۲۰۲۲
 
 

از کودتای پائیز ۲۰۲۱ تاکنون کشور سودان روی آرامش به خود ندیده و حکام کشور کوشش می‌کنند با اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان و با سرکوب،  قدرت خود را حفظ و تثبیت نمایند. ولی معترضین مرعوب نمی‌شوند و بنابرگزارشات دریافتی روز ۵ شنبه  هزاران نفر  به ویژه در خارطوم ولی همین‌طور در نقاط دیگر کشور به کف خیابان‌ها آمدند تا با تظاهرات اخیر خود علیه کودتای برهان در اکتبر سال گذشته، خواستار تشکیل دولت غیر نظامی شوند.

بنابر اظهارات کمیته مرکزی هوادار دمکراسی پزشکان سودانی، نیروهای امنیتی “به طور گسترده” از گاز اشک‌آور استفاده کردند تا تظاهرات را سرکوب نمایند.

دستگیری اعضای حزب کمونیست سودان
حزب کمونیست سودان SKP مردم را به اعتراض علیه کودتا دعوت کرده و خود فعالانه  در بسیج توده‌ای مردم شرکت دارد. به همین دلیل  روز ۱۹ مه  ضربه شدیدی علیه حزب کمونیست و اعتراضات وارد گردید. حزب کمونیست سودان طی بیانیه‌ایی در یکی از رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که نیروهای امنیتی کشور دبیر سیاسی حزب کمونیست، محمد مختار الخطیب و همین‌طور یک عضو دفتر سیاسی حزب را دستگیر کرده‌اند. این خبر توسط سولیدنت مورد تایید قرار گرفت.

در بیانیه عاجل حزب کمونیست سودان آمده است: ” نیروهای امنیتی  کودتاگران خشن  امروز، ۱۹ مه ۲۰۲۲، محمد مختارالخطیب، دبیر سیاسی حزب کمونیست سودان و صالح محمد عضو دفتر سیاسی حزب را در لحظه ورودشان از جوبا در جنوب سودان به خارطوم دستگیر نمودند.

ما این دستگیری‌های غیرقانونی  را به شدت محکوم می‌کنیم  و خواستار آزادی فوری دستگیر شدگانیم.

ما از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های دفاع از حقوق بشر خواستاریم  حداکثر فشار را  به خونتای حاکم  در سودان اعمال دارند تا زندانیان سیاسی بدون قید و شرط  و بلافاصله آزاد گردند.”

 

sudan