may day 2021

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۱

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
۱۶ آوریل ۲۰۲۱

 

«امید در مبارزات ما نهفته است»
 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری (WFTU)، به نمایندگی از طرف ۱۰۵ میلیون کارگر در ۱۳۳ کشور کرۀ زمین، به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۱، این روز مهم برای کارگران جهان، درود گرم، پیکارجویانه و انترناسیونالیستی خود را به کارگران جهان ارسال می‌کند. تنها راهنمای هر گونه واکنش، اقدام و برنامه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری – به ویژه در این دورۀ دشوار برای کارگران و مردم جهان – منافع طبقه کارگر است. امسال (۲۰۲۱) یک سال تدارک برای بزرگ‌ترین رویداد صنفی جهان – هجدهمین کنگرهٔ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، خواهد بود.

بیماری همه‌گیر COVID-19 تأثیرات عمیق خود را بر زندگی و عملکرد کارگران در سراسر جهان به جای گذارده است. طبقۀ ما سوگوار میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شد. جنبش ما در موقعیت‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت، در عین‌حال نشان داد که مبارزه اتحادیه‌های با سمت‌گیری طبقاتی باید کل زندگی کارگران را شامل شود: بهداشت و ایمنی در محل کار، دسترسی به آب و غذای مرغوب، دسترسی به آموزش ایمن برای کودکان ما، خدمات بهداشتی همگانی، رایگان و عمومی برای همه.

در همه کشورهای سرمایه‌داری، طبقه بورژوازی به هر وسیله‌ای سعی در تأمین سودهای کلان خود، و سودآوری گروه‌های تجاری و انحصارات در شرایط همه‌گیری داشت. از سوی دیگر، کارگران دیدند که «فقط طبقه کارگر می‌تواند طبقه کارگر را نجات دهد.» پزشکان و کادر درمانی با از خودگذشتگی – در زمانی که سرمایه‌داری هیچ‌گونه برنامۀ حفاظتی و دفاعی برای سلامتی مردم نداشته و ندارد– با بیماری کرونا مبارزه می‌کنند.

به طور هم‌زمان، مورد واکسن‌های COVID-19 از ابتدای شیوع همه‌گیری تا به امروز، به طرز فجیعی در مقابل چشمان ما برجسته می‌کند که معنی ساخت، تولید و توزیع واکسن در دست گروه‌های تجاری دارویی چیست – یعنی به خاطر سود و نه برای تأمین نیازهای مردم. ما این شرایط را تحمل نمی‌کنیم که بشریت مردگان خود را بشمارد، در حالی‌که به دلیل رقابت اقتصادی و ژئوپلیتیکی بین دولت‌ها و گروه‌های تجاری، کل مردم به واکسن‌هایی که مدت‌هاست که وجود دارند، دسترسی ندارند. این یکی از نتیجه‌گیری‌های اساسی، یک سال پس از شیوع بیماری همه‌گیری است.

گروه‌های تجاری داروسازی که از تحقیقات علمی استفاده می‌کنند، واکسن‌ها و داروها را فقط در صورت منافع فوری و  با دستبرد به بودجه سنگین دولتی، تولید می‌کنند. تولید واکسن بر مبنای تأمین سود و منافع سرمایه‌گذار و فروش به ‌هر کس که توان خرید دارد، چگونه می‌تواند به سود مردم و رفع نیازهای عمومی باشد؟

در همه کشورهای سرمایه‌داری، طبقه بورژوازی به هر وسیله‌ای سعی در تأمین سودهای کلان خود، و سودآوری گروه‌های تجاری و انحصارات در شرایط همه‌گیری داشت.

همه‌گیری COVID-19 بحران اقتصادی جدید بین‌المللی را هماهنگ‌تر و عمیق‌تر از بحران ۲۰۰۸-۲۰۰۹ کرد. اگر چه طبقه بورژوازی و خادمان پردآمد آن‌ مبارزه با بیماری همه‌گیری ویروس کرونا را عامل اصلی بحران معرفی می‌کنند- که در واقع منجر به کاهش ناگهانی فعالیت‌های تولیدی، حمل‌ونقل و غیره شد – واقعیت اما نشان می‌دهد که حتا این بحران نیز نتیجه عملکرد سیستمی است که هیچ چیز دیگری برای کمک به بشریت ندارد. رکود اقتصادی که قبلاً در سال ۲۰۱۹ ظاهر شده بود، میزان بالای انباشت سرمایه را برجسته کرده است. سرمایه‌ای که به منظور تضمین سود مطلوب، قابل سرمایه‌گذاری مجدد نیست.

اکنون روشن شده است که حتا در این بحران نیز دشمنان کارگران تلاش می‌کنند بار بحران را به دوش طبقه کارگر بیندازند. قوانین ضد کارگری در حال حاضر در مجموعه‌ای از کشورها در حال تصویب است، حمله جدیدی علیه دست‌آوردهای کارگران آغاز شده و اشکال جدیدی از کار که درجۀ استثمار طبقه کارگر را افزایش می‌دهد و آزادی‌های سندیکایی و حقوق مردم را محدود می‌کند، ترویج می‌شود.

به طور هم‌زمان، در سطح جهانی، به نظر می رسد که مناطق جنگی قدیمی دوباره فعال می‌شوند در حالی‌که درگیری‌های جدید درون امپریالیستی تهدیدی برای شروع جنگ‌های جدید – عمومی یا منطقه‌ای- است. افزون بر این، جنگ‌هایی که در حال حاضر در جریان است، نه تنها جان بسیاری از انسان‌ها را گرفته است، بلکه میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود و فرار به کشورهای دیگر کرده و در نتیجه موج مهاجران و پناهندگان افزایش یافته است.

 فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به همکاران و دوستان خود در سراسر جهان افتخار می‌کند. در دوره قبلی، هیچ گوشه‌ای از کره زمین وجود نداشت که با اقدامات طبقه کارگر مشخص نشود، جایی که سازمان‌های عضو فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در خط مقدم مبارزه حاضر بودند، خواه در جبهه‌های همه‌گیری باشد یا مبارزات طبقاتی و اجتماعی: از اعتصابات دهقانی بزرگی که کل هند را به لرزه درآورد و بسیج کارمندان بهداشت در اروپا و مبارزات طبقه کارگر کُستاریکا علیه صندوق بین‌المللی پول و بسیج کارگران اندونزی علیه قانون Omnibus «فراگیر، برای همه» تا روزهای اقدام ملی در پرو برای بهداشت و اقدامات ایمنی، مبارزات کارگران خرده‌فروشی در ایالات متحده و بسیج کارگران هنری با اشغال تئاترها فرانسه.

اکنون روشن شده است که حتا در این بحران نیز دشمنان کارگران تلاش می‌کنند بار بحران را به دوش طبقه کارگر بیندازند. قوانین ضد کارگری در حال حاضر در مجموعه‌ای از کشورها در حال تصویب است، حمله جدیدی علیه دست‌آوردهای کارگران آغاز شده و اشکال جدیدی از کار که درجۀ استثمار طبقه کارگر را افزایش می‌دهد و آزادی‌های سندیکایی و حقوق مردم را محدود می‌کند، ترویج می‌شود.

هر چقدر هم طبقه بورژوازی تلاش کرد «سکوت گورستانی» را بر طبقه کارگر تحمیل کند، تصویر واقعی نشان می‌دهد که ما کارگران نافرمانی می‌کنیم. فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری همواره و در حد امکان برای سازماندهی و سیاسی کردن این مبارزات در این عرصه‌ها حضور داشت.

با توجه به شرایط فعلی بحران اقتصادی عمیق سرمایه‌داری و رقابت شدید بین مراکز مختلف امپریالیستی برای کنترل بازارهای جدید، همبستگی و انترناسیونالیسم قوی‌ترین سلاح‌های ما هستند. هیچ کارگری نباید تنها باشد. ما در کنار کوبای قهرمان هستیم، ما خواهان آزادی فوری فلسطینیان زندانی در سیاهچال‌های اسرائیل هستیم، و همبستگی خود را با مردم ونزوئلا، سوریه و لبنان ابراز می‌کنیم. همه مردم حق دارند بدون دخالت امپریالیسم آزادانه و دمکراتیک در مورد حال و آینده خود تصمیم بگیرند. ما تلاش ناتو برای دامن زدن به آتش‌افروزی‌های جدید در اوکراین و دریای سیاه را محکوم می‌کنیم.

هم‌چنین در این اول ماه مه، فدراسیون جهانی از سازمان‌های عضو خود می‌خواهد تا با شعار امسال خود، بسیج شوند، ابتکار عمل به خرج دهند و مراسم جشن در داخل و خارج از محل کار را برگزار کنند:

 

«امید در مبارزات ما نهفته است»

 

ارضای نیازهای امروزین کارگران!

واکسن‌های ایمن و رایگان برای همه!

 

 

زنده باد اول ماه مه!

زنده باد همبستگی بین‌المللی!

 

may day

اول ماه مه ۲۰۲۱