felestin_tir

حکم بر برائت عادل سماره نویسنده کمونیست فلسطینی، تصمیمی است کاملاً ملی!

 
 
 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
مترجم: احمد مزارعی
برگرفته از: سایت کنعان
شنبه یازدهم ماه ژوئن ۲۰۲۲ (۱)
 
 
 

دادگاه صلح رام‌الله در فلسطین اشغالی امروز در پایان سی‌وششمین جلسه خود دکتر عادل سماره را از تهمت‌های وارده از سوی مدعی‌العموم فلسطینی خانم امل وهدان که بر وی وارد شده بود، تبرئه نمود. این محاکمه به طور ممتد تقریباً به مدت شش سال و ۳۶ جلسه، به طول انجامید.

پرشورترین درودهای خود را تقدیم رفیق عادل سماره می‌نمایم که در خلال محاکمه‌ای که کاملاً سیاسی بود به مبارزه‌ای سرسختانه علیه تضییع حقوق وطن فلسطینی و قضیه فلسطین دست زد.

دکتر عبدالله سماره مبارزه سرسختانه‌ای را که برای دفاع از ملت فلسطین در صحن دادگاه به عهده گرفته بود با اقتدار کامل و با پیروزی به پیش برد.

این دادگاه میان دو طرف دعوا پیش برده می‌شد:
یک طرف آن: پایبندی به عربی بودن سرزمین فلسطین، و دفاع از ملت فلسطین در وطن خود، دفاع از آرمان فلسطینی‌ها به آزادی و هم‌چنین دفاع از فکر، فرهنگ ملی و مفاهیم آزادی‌خواهی و تحکیم امر ثابت و راسخ فلسطینی‌ها بر عربی بودن سرزمین فلسطین و ضرورت آزاد نمودن آن تأکید می‌ورزد.

و طرف دیگر: صف‌بندی تضییع کنندگان حقوق فلسطین و خدمت آشکارا و روشن آن‌ها به دشمن، تحریف مفاهیم و اصول آزادی و پایبندی به میهن و هم‌چنین تعمیق حالت یأس و ناامیدی و ایجاد اضطراب در عقل مردم و ایستادن در صف دشمنان.

هدف طرف دوم در عین حال، این بود که به حکمی قضایی و شرعی دسترسی پیدا کند که بتواند برای ادعاهای مبتذل خود که با اصرار از آن دفاع می‌کرد، «محملی قابل قبول» بسازد که خوشبختانه با شکست روبه‌رو گردید.

خانم مدعی‌العموم در این ادعاهای خود تنها نبوده، بلکه اعتماد وی بر مجموعه‌ای از افراد منحط ضدملی و دشمنان آرمان‌های ملت فلسطین بوده که برای خدمت به دشمن به روح و مفاهیم آزادی‌خواهانه ملت فلسطین خیانت می‌کنند، آن‌هم تحت عنوان «اظهار نظرات مغایر» که راه خود را در دادگاهی یافتند که به وسیله ادعاهای ساختگی و بی‌اساس تشکیل یافته بود.

حقیقت اینست که این «اظهار نظرات مغایر» بود، اما این ادعایشان برعکس ریشه‌ها و اصول ملی مبارزه مردم فلسطین بود، البته مسموم شده از سوی عده‌ای ناپاک، اوباش و فاسد که هم‌چنان می‌کوشند با نفوذ بیمارگونه خود در صف ملی‌گرایان فلسطینی به خیانت خود ادامه بدهند. اینان با لباس مصلحت ملی فلسطینی اما، این ادعاهایشان پوششی است تا بتوانند خیانت‌هایشان را در زیر أن پنهان بدارند.

در اینجا باید به ارزیابی کار دادگاه بپردازیم:
یکم: دکتر عبدالله سماره که دادگاه برای محکومیت وی تشکیل شده بود به مبارزه و دفاع از خود با ثبات قدم ایستادگی نمود و بر باورهای خود تا به آخر اصرار ورزید و آماده پذیرش همه احتمالات ممکن، از جمله محکومیت علیه خود بود. اما وی شجاعانه و با قدرت تمام از خود دفاع کرد.

چنان‌که از شرح بالا روشن می‌گردد، این وظیفه‌ای بسیار خطیر بود که وی در دفاع از خود در برابر همه ارکان دولتی آن‌ها و اهدافشان ایستاد و پیروز شد.

دوم: درود و افتخار بر هیأت وکلای مدافع دکتر عبدالله سماره باد؛ وکیل توانا و پولادین، مهند کراجه که قضیه را بسیار ریشه‌ای و در اساس خود و در تمام مراحل آن پیگیری کرد و هم‌چنین وکیل دیگر همراهش ظافر صعایده که بسیار با جرأت بود و هر دوی آن‌ها وکلای داوطلب بودند.

سوم: دادگاه، که وظایف واجب و میهنی خود را به همراهی با مجموعه‌ای از قاضیان دادگاه که به طور متوالی در جلسات دادگاه شرکت می‌کردند. و آخرین آن‌ها، قاضی عمار القواسمی بود که همگی با تصمیمات شجاعانه خود از اندیشه سلامت قضاوت دادگاه از یک طرف و از طرفی دیگر از حقوق مردم فلسطین دفاع کردند.

آن‌ها همگی نپذیرفتند که در باتلاقی گندیده غرق شده و سرسختانه از شرف حرفه‌ای و شرف ملی فلسطینی خود دفاع کردند و این دفاع شرافتمندانه آن‌ها علی‌رغم همه آن چیزهایی بود که در مورد دادگاه‌های فلسطین گفته می‌شد.

چهارم: آرای عمومی ملت فلسطین بود که خود را مؤظف می‌دید به طرق مختلف از تعبیرات و تفسیرات گوناگون با رفیق عبدالله سماره و قضیه‌اش که در عین‌حال قضیه همه ملت فلسطین بود، به دفاع برخیزد.

درود پر شور بر مدافعان وطن!
درود پرشور به رفیق توانایمان عبدالله سماره!

————————————–
(۱) توضیح مترجم: سال‌ها پیش هنگامی‌که آمریکا تحریم‌های شدیدی را به قصد سرنگونی علیه ایران تصویب نمود و همه کشورهای وابسته به خود را از ارتباط بازرگانی با ایران منع کرد، اما ترکیه را در داشتن تجارت با ایران آزاد گذاشت.

دکتر عبدالله سماره همان زمان طی مقاله‌ای مستند توضیح داد که شرط آمریکا و اسرائیل برای آزادی تجارت ترکیه با ایران این بوده است که ترکیه اجازه بدهد جاسوسان موساد اسرائیل بتوانند به راحتی و با حمایت ترکیه به ایران رفت‌وآمد کنند. (من این موضوع را همان زمان ترجمه کردم و بارها آن‌را در خلال نوشته‌هایم یادآوری کردم.)

فکر می‌کنم اولین تروری که در همان سال‌ها انجام گرفت انفجار در مرکز تحقیقات موشکی ایران در تهران بود که طی آن تهرانی مقدم معروف به پدر موشکی ایران به شهادت رسید. بد نیست بدانید که دکتر عبدالله سماره همیشه مدافع انقلاب ایران بود.

{“preview_thumbnail”:”/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/YcS_UfURbJ8.jpg?itok=tj31UKic”,”video_url”:”https://youtu.be/YcS_UfURbJ8″,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:1},”settings_summary”:[“Embedded Video (Responsive, autoplaying).”]}