zelensky

دروغ‌های شاخدار زلنسکی

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: اوتو بروکنر، معاون رئیس حزب کار اتریش
برگرفته از: روزنامه کار
۲ ژوئیه ۲۰۲۲
 

زمان آن فرا رسیده که سیاستمداران اروپایی‌- اگر تا بحال گفتگو نکرده باشند- در پس پرده با صراحت با زلنسکی گفتگو کنند. سخنرانی‌های اغراق آمیز و مجنون‌وار او روز به روز بیشتر از واقعیت‌ها دور می‌شود. جنگ باید پایان یابد و برای آن باید اوکراینی‌ها را به پای میز مذاکره کشاند.

پس از این‌که حضور مجازی او در پارلمان اتریش  به خاطر مقاومت‌هایی از طرف حزب سوسیال‌دمکرات و دمکرات‌های آزاد  میسر نشد، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی آن را در فستیوال  ۴Gamechangers در سالن مارکس وین جبران کرد. در حالی که روسیه بندری را در دریای آسف که در منطقه نفوذ آن بود با همکاری ترکیه و سازمان ملل مین‌روبی کرد و اولین کشتی با محموله غلات توانست بندر را ترک کند، زلنسکی هنوز  این قصه را تکرارا می‌کند که روسیه بندرها را محاصره کرده است.

قیمت گندم روبه نزول است
به استثنای  رسانه‌های باب روز در این بین همه کس و هرکس که بخواهد بداند، می‌داند که  بنادر اوکراین در دریای آسف توسط اوکراین مین‌گذاری شده، در حالی‌که کشتی‌های جنگی روسیه دور از ساحل در دریا به سر می‌برند. گذشته از آن حداقل آن‌چه که مربوط به  کمبود غله می‌شود، تهدیدات زلنسکی در مورد  بحران گرسنگی جهانی  نیز بی پایه است. سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد FAO از این مبدأ حرکت می‌کند که برداشت جهانی گندم که هم‌اکنون آغاز شده، حجم محصول مشابهی چون سال گذشته را عرضه خواهد نمود و اتحادیه اروپا و روسیه  می‌توانند حتی بیش از سهمی را که اوکراین  از عرضه آن عاجز است، جبران کنند. قرار است هفته آینده  زیر چتر حمایت سازمان ملل متحد تعامل مستقیم بین  اوکراین و روسیه در ترکیه آغاز شود و در مورد راهروی عبور کشتی‌های غلات در دریای سیاه گفتگو صورت گیرد. مطابق با آن بازارهای بورس در اروپا و آمریکا  واکنش نشان دادند و قیمت گندم رو به کاهش رفت. تنها کسانی که با مشکل روبه رو هستند، الیگارش‌ها و بزرگ مالکین در اوکراین هستند. سیلوها پر از محصول سال گذشته است و آنها عاجلاً برای نگهداری محصول امسال به انبارهای خالی نیاز دارند. لذا زلنسکی و اذناب مجبور به مصالحه با روسیه خواهند بود تا  سیلوهای پرکشور را خالی کنند.

دمکراسی الیگارش‌ها
یک جوک محبوب دلقک سابق که مدام آن را تکرار می‌کند این است که اوکراین را دژنظامی  دمکراسی معرفی می‌کند. این حرف فردی است که رئیس جمهور فاسدترین کشور در اروپا است، که از سال ۲۰۱۴ جنگی علیه  خلق دونباس به راه انداخته، که در طی این سال‌ها ۱۴ هزار نفر کشته به جای نهاده است. در ضمن علت آغاز این جنگ این بود که که مردم دونباس دولتی را که به دنبال کودتا علیه رئیس جمهور قانونی کشور بر سر کار آمده بود، به رسمیت نشناختند. در اوکراین تمام اپوزیسیون ممنوع است، کرسی‌های نمایندگی آنها در مجلس Rada باطل گردیده، کمونیست‌ها و دیگر نیروهای چپ از سال ۲۰۱۴ عملاً غیرقانونی هستند و دولت نه تنها تحمل بلکه  تشویق می‌کند که چاقوکشان  نازی  مخالفین  نامطلوب سیاسی را مضروب سازند، منفجر کنند و یا با گلوله به قتل برسانند. مثلاً یکی از اعضای اولین هیات نمایندگی در مذاکرات با مسکو  در ماه مارس  توسط سازمان جاسوسی اوکراین دستگیر شد و در اداره مرکزی وزارت  اطلاعات و امنیت توسط «افراد ناشناسی» با گلوله به قتل رسید. در هفته جاری  یک بمب‌گذاری روی خودروی یک نماینده پارلمانی اپوزیسیون صورت گرفت که کم و بیش مسئولیت آن را سازمان جاسوسی کشور پیشاپیش به عهده گرفته بود.

نیمی از شهروندان اوکراینی روس‌زبانند (فقط روس‌تبارها به روسی سخن نمی‌گویند) با وجود این  استعمال زبان روسی  در رسانه‌ها ممنوع شد. کتاب‌ به زبان روسی و یا کتاب‌هایی که در روسیه و یا بلاروس انتشار یافته بود، اجازه فروش پیدانکرد. این به معنی  ختم ادبیات روس و همین  طور آثار کلاسیک‌هایی چون تولستوی و داستایفسکی است زیرا در  اوکراین چاپ نمی‌شود.

و در آخر اسپانسورهای مالی  و تحویل‌دهندگان اسلحه به خوبی می‌دانند  که بخشی از کمک‌های آنان در کانال‌های تاریکی ناپدید می‌شود، محموله‌های مواد غذایی از طرف سازمان‌های امدادی ضبط  شده و به فروش می‌رسد و سلاح‌ها تحویلی سر از بازارهای  سیاه اسلحه در سراسرجهان در می‌آورد.

(…)

زمان آن فرا رسیده که  سیاستمداران اروپایی اگر تا بحال گفتگو نکرده باشند، در پس پرده  با صراحت با زلنسکی گفتگو کنند. سخنرانی‌های اغراق آمیز و مجنون‌وار او روز به روز بیشتر از واقعیت‌ها دور می‌شود. جنگ باید پایان یابد و برای آن باید اوکرایینی‌ها را به پای میز مذاکره بازگرداند. برای زلنسکی هم اکنون مسئله برسر مرگ و زندگی است زیرا نازی‌های اوکراینی اعلام کرده‌اند که اگر او امتیازات ارضی به روسیه بدهد، او را خواهند کشت. از این رو  بادرنظر گرفتن  وضعیت جبهه‌ها وعده‌‌های او در مورد بازپس گرفتن  کل دونباس و کریمه  بیشتر مضحک به نظر می‌رسد. او دقیقاً می‌داند که چه مزخرفاتی سرهم می‌کند و می‌داند که دیر ویا زود  باید در مورد واگذاری دونباس به مذاکره بنشیند. و اگر او نباشد، اجبارً کس دیگری اینکار را خواهد کرد!