china flag

انتقاد چین از وضعیت حقوق بشر در آمریکا

 

 

برگرفته از: بایگانی عدالت

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹

 

دفتر اطلاع‌رسانی شورای امور کشور (دولت چین) ‌اعلام کرد: مانند سال‌های گذشته گزارش آمریکا پر از اتهاماتی درباره حقوق بشر در بیش از صد ونود کشور و منطقه از جمله چین است، و این درحالی است که واشنگتن در گزارش خود درباره حقوق بشر، چشمان خود را درباره حقوق بشر در خاک خود می‌بندد و موارد گسترده نقض حقوق بشر را در امریکا پنهان می‌کند.

 

 

 

العالم 

 
چین با انتقاد از وضع نابسامان حقوق بشر در امریکا، کاخ سفید را به نادیده گرفتن موارد گسترده نقض حقوق بشر در خاک آمریکا متهم کرد.

 

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، دفتر اطلاع رسانی شورای امور کشور (دولت چین) ‌اعلام کرد: مانند سال های گذشته گزارش امریکا پر از اتهاماتی درباره حقوق بشر در بیش از صد ونود کشور و منطقه از جمله چین است، و این درحالی است که واشنگتن در گزارش خود درباره حقوق بشر، چشمان خود را درباره حقوق بشر در خاک خود می بندد و موارد گسترده نقض حقوق بشر را در امریکا پنهان می کند.

 

این شورا تاکید کرد: گزارش منتشر شده درباره وضعیت حقوق بشر در امریکا در سال دوهزار و نه، در پاسخ به گزارش سال دوهزار و نه درباره اوضاع حقوق بشر در جهان است، که وزارت امور خارجه امریکا یازده مارس (بیست اسفند) دوهزار ونه منتشر کرد.

 

شورای اطلاع رسانی دولت چین تاکید کرد: این گزارش برای آگاهی مردم جهان از اوضاع واقعی حقوق بشر در امریکا است، و وضعیت حقوق بشر را در امریکا در سال دوهزار و نه از طریق شش موضوع کلی زندگی، ‌مالکیت و امنیت شخصی؛ حقوق مدنی و سیاسی؛ حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؛ تبعیض نژادی؛ حقوق زنان و حقوق کودکان؛ و نقض حقوق بشر در امریکا در مقایسه با دیگر کشورها بررسی می کند.

 

حقوق بشر، ابزار سیاسی آمریکا برای مداخله در امور دیگر کشورها

در این گزارش همچنین از امریکا به دلیل استفاده از حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، و توهین به وجهه دیگر کشورها به نفع منافع راهبردی خاص خود انتقاد شده است.

چین در این گزارش با توصیه به دولت امریکا برای درس گرفتن از تاریخ،‌ برای بهبود اوضاع حقوق بشر خود تلاش و اقدامات خود را در زمینه حقوق بشر اصلاح کند.

 

محدودیت آزادی بیان و مطبوعات در آمریکا

این گزارش اعلام می کند: هرچند که دولت امریکا بر ضرورت آزادی بیان و آزادی مطبوعات و همچنین آزادی اینترنت تاکید دارد؛ هنگامی که منافع خاص و نیازهای خودش در میان باشد بی مهابا آزادی شهروندان خود را محدود می کند، به صورتی که حقوق شهروندان درباره دسترسی به اطلاعات و توزیع اطلاعات تحت نظارت شدید است.

 

این گزارش می افزاید: بنابر اعلام مطبوعات امریکا، ‌سازمان امنیت ملی امریکا از سال ۲۰۰۱ راه اندازی دستگاه های شنود ویژه ای را در سرتاسر این کشور برای نظارت بر مکالمات، ‌فاکس وایمل ها برای جمع اوری اطلاعات داخلی اغاز کرد؛ و پس از حملات یازده سپتامبر،‌ دولت امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به دستگاه های جاسوسی خود دستور داد تا درباره ارتباطات ایمیلی شهروندان خود جاسوسی کند و با استفاده از امکانات فنی هرگونه خبری درباره اینترنت را که ممکن است منافع ملی امریکا را در معرض تهدید قرار دهد، حذف کند.

 

اف بی آی، دستگاهی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی

آمارها نشان می دهد که بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ ، اف بی آی هزاران خبر درباره تماس های تلفنی شهروندان امریکایی جمع آوری کرده است، در سپتامبر دوهزار ونه، ‌این کشور سازمان نظارت بر امنیت اینترنت را تاسیس کرد که به این ترتیب نگرانی های شهروندان امریکایی درباره استفاده احتمالی دولت آمریکا از امنیت اینترنت به عنوان بهانه ای برای نظارت و مداخله در امور شخصی افزایش یافت.

 

تحریم شبکه های ماهواره ای عرب زبان

گزارش دولت چین تاکید می کند: آن چه که در آمریکا به آزادی مطبوعات معروف است، در واقع کاملا تابع منافع ملی این کشور است و دولت امریکا در آن دخالت می کند، به صورتی که اواخر سال ۲۰۰۹ ،‌ کنگره امریکا طرحی را برای برقراری تحریم شمار زیادی از شبکه های ماهواره ای عربی برای پخش برنامه هایی با محتوای مخالف با امریکا و تحریک به خشونت به تصویب رساند.

 

مداخله در امور دیگر کشورها از طریق اینترنت

دولت چین در ادامه این گزارش می افزاید: امریکا سلطه خود را به بهانه آزادی اینترنت بر این رسانه تقویت می کند؛ اکنون سیزده عرضه کننده خدمات پایه در جهان اینترنت وجود دارد؛ و در امریکا به تنهایی مهم ترین عرضه کننده خدمات پایه و نه عرضه کننده دیگر از دوازده عرضه کننده پایه وجود دارد. آمریکا از کنترل خود بر منابع اینترنتی برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها از راه های مختلف سوء استفاده می کند، به صورتی که گروهی ویژه از هکرهای زبده را برای سرتاسر جهان در اختیار دارد.

 

مداخله در امور داخلی ایران و حواث بعد از انتخابات

این گزارش خاطر نشان کرد: در اغتشاشات پس از انتخابات در ایران آخرین مورد از سوء استفاده مستقیم دولت امریکا از تسلط خود بر اینترنت برای مداخله در امور دیگر کشورها مشاهده شد؛ در این راستا وزارت امور خارجه امریکا از صحنه گردانان تویتر خواست تا طرح خود را برای تعمیر و نگهداری مدتی به تعویق اندازند تا به مخالفان برای تحریک افکار عمومی کمک شود.

 

تبعیض نژادی، بحرانی مزمن در آمریکا

این گزارش اعلام می کند تبعیض نژادی مشکل مزمن در امریکا باقی مانده است. سیاه پوستان و سایر اقلیت ها فقیرترین اقشار مردم آمریکا هستند. براساس گزارشی که اداره سرشماری امریکا منتشر کرد میانگین درآمد واقعی خانوارهای امریکایی در سال دوهزار وهشت، پنجاه هزار وسیصد وسه دلار امریکا است اما میانگین درآمدها خانوارهای اسپانیایی زبان ها و سیاه پوستان به ترتیب حدود شصت وهشت درصد و شصت ویک وشش دهم درصد درامد خانوارهای سفید پوست غیر اسپانیایی زبان است.

 

این گزارش می افزاید میانگین درآمد گروه های اقلیت حدود شصت تا هشتاد درصد درآمد گروه های اکثریت در شرایط اموزشی و شایستگی یکسان است. این گزارش اعلام می کند اقلیت های قومی با تبعیض نژادی شدید در عرصه های کار و مکان کار مواجه هستند.

 

همچنین گروه های اقلیت بیشترین آسیب را از بیکاری متحمل شده اند. بنابر اعلام روزنامه یواس ای تودی،‌ میزان بیکاری در امریکا دراکتبر دو هزار و نه، ۱۰٫۲ درصد است. میزان بیکاران درمیان امریکایی های افریقایی تبار به پانزده وهفت دهم درصد، ‌بیکاران اسپانیایی زبان سیزده و یک دهم درصد و بیکاری سفید پوستان نه وپنج دهم درصد است.

 

اقلیت ها در آمریکا همچنین قربانی تبعیض در آموزش هستند. براساس گزارشی که اداره سرشماری امریکا منتشر کرده است سی وسه درصد از سفید پوستان غیر اسپانیایی زبان فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند. نسبت سیاه پوستان فقط بیست درصد و نسبت فارغ التحصیلان اسپانیایی زبان سیزده درصد است. تبعیض نژادی در اجرای قانون و نظام قضایی بسیار چشمگیر است. بنابر اعلام وزارت دادگستری امریکا اواخر سال دو هزار و هشت در جمعیت سیاه پوست سه هزار و صد و شصت و یک مرد و صد وچهل ونه زن از هر صد هزار نفر به زندان محکوم شده اند.

 

بر اساس گزارشی که پلیس نیویورک منتشر کرده است در میان افراد دخیل در تیراندازی ها با پلیس در سال ۲۰۰۸ ، ‌هفتاد و پنج درصد سیاه پوست، ۲۲ درصد اسپانیایی زبان و فقط ۳ درصد سفید پوست بوده اند.

جرایمی که با نفرت نژادی در امریکا بسیار به چشم می خورد. براساس آمارهایی که اداره فدرال تحقیقات امریکا منتشر می کند در مجموع هفت هزار وهفتصد و هشتاد و سه مورد جرایم مربوط به نفرت قومی در سال دو هزار و هشت در امریکا گزارش شده است که پنجاه ویک وسه دهم درصد برای تبعیض نژادی، نوزده وپنج دهم درصد به علت مذهبی و یازده وپنج دهم درصد به سبب مناقشات بین افراد از ملیت های مختلف بوده است.

 

گسترش خشونت در آمریکا

دولت چین در ادامه این گزارش می افزاید: خشونت گسترده در امریکا زندگی، ‌مالکیت و امنیت شخصی امریکایی ها را تهدید می کند.

 

در سال ۲۰۰۸ ‌امریکایی ها شاهد ۴ میلیون و ۹۰۰ مورد جرم خشونت آمیز، ‌۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار جرم علیه مالکیت،۱۳۷ هزار سرقت شخصی و میزان جرایم خشونت امیز ۱۹٫۳ درصد برای هزار فرد ۱۲ ساله و بیشتر است.

 

این گزارش اعلام کرد هر سال حدود ۳۰ هزار نفر براثر حوادثی که در آن از سلاح های گرم استفاده شده است، جان خود را از دست می دهند. براساس گزارش اف بی ای ، ۱۴ هزار و ۱۸۰ تن در امریکا در سال دوهزار وهشت جان خود را از دست دادند.

 

افزایش خشونت در مراکز آموزشی و دانشگاه ها

بنیاد امریکایی “میراث امریکا” خاطر نشان کرده است یازده و سه دهم درصد از دبیرستان ها در واشنگتن در طول سال تحصیلی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ صحنه تهدید یا زخمی شدن افرادی براثر یک سلاح سرد بوده است .

 

دولت چین در این گزارش با اشاره به خشونت های پلیس علیه مردم این کشور، تاکید کرده است که مجریان قانون در آمریکا از قدرت خود علیه مردم سوء استفاده می کنند، به صورتی که در ۲ سال گذشته شمار نیروهای پلیس برکنار شده در نیویورک به سبب شکایتهای متعدد مردم، ۵۰ درصد افزایش یافته است .

 

در شهرهای بزرگ امریکا، پلیس سالانه بیش از ۱ میلیون نفر را بازداشت، ‌بازجویی و بازرسی می کند. این رقم به صورت ناگهانی در مقایسه با رقم چند سال پیش افزایش یافته است .

 

افزایش آمار زندانیان

براساس این گزارش،‌ زندان های امریکا مملو از زندانی است، ‌حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در امریکا در زندان بسر می برند که براین اساس، از هر ۱۹۸ امریکایی ۱ نفر زندانی است.

 

از سال دو هزار تا سال دو هزار و هشت، جمعیت زندانیان امریکا به صورت میانگین سالانه یک و هشت دهم درصد افزایش یافته است.

 

حقوق اساسی زندانیان در امریکا به درستی رعایت نشده است. موارد تجاوز به زندانیان از سوی کارکنان زندان به صورت گسترده ای گزارش شده است.

 

بنابر اعلام وزارت دادگستری امریکا، گزارش ها درباره جرایم جنسی در قبال زندانیان که کارکنان زندان مسبب آن هستند در ۹۳ زندان فدرال این کشور در ۸ سال گذشته دو برابر شده است .

 

براساس تحقیقات فدرال درباره ۶۳ هزار زندانی فدرال یا ایالتی، ۴ ونیم درصد انان اعتراف کرده اند که دست کم یک بار در طول دوازده ماه گذشته مورد آزار قرار گرفته اند.

 

رشد جمعیت فقرا و آمار خودکشی نسبت به ۱۱ سال گذشته

براساس گزارش بخش اطلاع رسانی شورای دولتی چین،‌ جمعیت فقیر در امریکا بیشترین جمعیت فقرا در یازده سال گذشته است.

 

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار امریکایی در اواخر سال ۲۰۰۸ در زیر خط فقر زندگی می کنند که در مقایسه با سال ۲۰۰۷ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش نشان می دهد. میزان فقر در سال ۲۰۰۸ در امریکا ۱۳ و ۲ دهم درصد بود که بالاترین میزان از سال ۱۹۹۸ به شمار می رود.

 

فقر موجب رشد شدید شمار موارد خودکشی در امریکا شده است. براساس اخبا، ‌هرسال سی ودو هزار مورد خودکشی در امریکا به ثبت می رسد که ۲ برابر شمار قتل ها است . شمار موارد قتل در امریکا هر سال ۱۸ هزار است.

 

وضعیت وخیم کارگران

این گزارش اعلام می کند که نقض حقوق کارگران در امریکا بسیار وخیم است. بنابر اعلام روزنامه نیویورک تایمز حدود ۶۸ درصد از ۴ هزار و ۳۸۷ کارگر با درامد پایین که در یک نظرسنجی مورد سووال قرار گرفته اند اعلام می کنند با کاهش حقوق مواجه شده اند و ۷۶ درصد آنان ساعات اضافی کار کرده اند بدون آنکه به درستی حقوق آن را دریافت کنند.

 

این گزارش می افزاید شمار افراد بدون بیمه درمان در طول هشت سال پیاپی همچنان در حال افزایش است.

ارقامی که اداره سرشماری آمریکا منتشر کرده است نشان می دهد که ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۰۸ بیمه درمان نداشته اند که این رقم ۱۵ و ۴ دهم درصد کل جمعیت امریکا را تشکیل می دهد . این رقم در سال ۲۰۰۷، چهل وپنج میلیون و۷۰۰ هزار تن بود که افزایش پیاپی را در طول ۸ سال نشان می دهد.

 

این گزارش اعلام می کند زنان در امریکا اغلب قربانی خشونت و آزار هستند و کودکان در معرض خشونت ها قرار دارند و در بیم و هراس زندگی می کنند.

 

براساس اخبار،‌ امریکا بالاترین میزان تجاوز را در میان کشورهایی که این نوع امارها را ارائه می کنند دراختیار دارد که سیزده بار بالاتر از انگلیس و بیست بار بالاتر از ژاپن است.

 

رویترز گزارش داده است که براساس مصاحبه با ۴۰ زن نظامی، ‌۱۰ تن می گویند که مورد آزار قرار گرفته اند، و پنج تن مورد حمله جنسی از جمله تلاش برای تجاوز قرار گرفته اند و سیزده تن نیز قربانی ازار واذیت جنسی بوده اند.

 

براساس گزارش “یواس اس تودی”، ۱۴۹۴ زن کمتر از ۱۸ سال در سال ۲۰۰۸ در امریکابه قتل رسیده اند.

گزارشی که وزارت دادگستری امریکا بین ژانویه و مه ۲۰۰۸ در بین ۴ هزار و ۵۴۹ کودک و نوجوان ۱۷ ساله وکمتر انجام داده است نشان می دهد که سال گذشته ۶۰ درصد از کودکان مورد سئوال قرار گرفته، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در معرض خشونت بوده اند.

 

نقض حاکمیت دیگر کشورها با قدرت نظامی

این گزارش می افزاید امریکا با قدرت نظامی بالای خود به سلطه خود در جهان با نقض حاکمیت دیگر کشورها و نقض حقوق بشر ادامه می دهد.

 

آمریکا عامل بی ثباتی در دنیا

خبرگزاری امریکایی اسوشیتدپرس اعلام کرد امریکا به عنوان مهم ترین فروشنده سلاح در جهان با قرار دادهای خود به شدت موجب افزایش بی ثباتی شده است . امریکا هزینه های نظامی خود را که پیش از این مهم ترین هزینه ها در جهان بوده است در سال دوهزار وهشت ده درصد افزایش داد و به ششصد وهفت میلیارد دلار رساند که چهل ودو درصد کل هزینه های جهان است.

 

در ابتدای سال ۲۰۱۰ ‌ دولت امریکا با وجود اعتراضات شدید دولت چین از قرارداد فروش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی به تایوان خبرداد که این مساله به شدت بر امنیت ملی چین تاثیر گذاشته و موجب ناراحتی شدید مردم چین شده است .

 

این گزارش اعلام می کند جنگ ها در عراق و افغانستان بار سنگینی را بر دوش ملت امریکا گذاشته است و خسارات جانی و اقتصادی زیادی را برای ملت های عراق و افغانستان برجای گذاشته است.

 

نقض حقوق زندانیان از بزرگترین رسوایی های آمریکا

موارد نقض حقوق بشر زندانیان از بزرگترین رسوایی ها در خصوص حقوق بشر در امریکا است. براساس تحقیقی که وزارت دادگستری امریکا انجام داده است ،‌ ۲ هزار جنگجوی طالبان که خود را تسلیم کرده بودند به دست نیروهای مسلح افغان که تحت کنترل ارتش امریکا قرار دارند خفه شده اند.

 

امریکا پایگاه های نظامی در کل جهان احداث می کند و نقض حقوق بشر ساکنان این مکان ها اغلب مشاهده می شود.

 

امریکا اکنون ۹۰۰ هزار پایگاه نظامی در جهان دارد . این پایگاه ها خسارات مهمی را برجای می گذارند و موجب الودگی محیط زیست می شوند. مواد شیمیایی ناشی از انفجار بمب ها موجب مرگ کودکانی می شود که درمجاورت این پایگاه ها زندگی می کنند.

 

براساس برخی از اخبار اواخرحضور نظامی امریکا در سوبیک و کلارک تا ۳ هزار مورد شکایت علیه نظامیان امریکایی در خصوص آزار زنان فیلیپینی مطرح، اما این شکایات همگی رد شد.

 

http://alalam.ir/Persian/detail.aspx?id=100497

 

***

روسیه: آمریکا بهتر است نگران نقض حقوق بشر در خاک خود باشد

خبرگزاری فارس

 

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا به دیپلماتهای آمریکایی توصیه کرد که بجای دخالت در امور داخلی سایر کشورها، به وضعیت حقوق بشر در خود آمریکا بپردازند.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «گازیه‌تا»، وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته تفسیری رسمی در خصوص گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در خصوص رعایت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد.
مقامات وزارت خارجه روسیه چنین ابراز عقیده کردند که اصلی ترین اهمیت این گزارش در واقع حل و فصل مسائل سیاست داخلی در آمریکاست و به مقامات دیپلماتیک آمریکایی توصیه کردند که بجای دخالت در امور داخلی سایر کشورها، به وضعیت حقوق بشر در خود آمریکا توجه داشته باشند.
 

مقامات دیپلماتیک روسی بویژه به برخوردهای غیر انسانی با زندانیان در زندانهای آمریکا، مشکل اسلام ستیزی در این کشور، خشونتهای خانوادگی، دخالت سرویسهای امنیتی در زندگی شهروندان آمریکایی و همچنین سانسور اخبار مربوط به عملیات نظامی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور اشاره کرده و ابراز امیدواری کردند که وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی در مورد رعایت حقوق بشر در داخل این کشور تهیه کند که بازتاب حقایق موجود در آمریکا باشد.
 

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گزارش مرسوم سالانه خود در خصوص رعایت حقوق بشر در جهان، بار دیگر به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در روسیه پرداخت.
 

در این گزارش به وضعیت غیررضایت بخش حقوق بشر در منطقه قفقاز شمالی در روسیه که مقامات محلی مسئول ربودن ، شکنجه و قتل مردم هستند، اشاره شده است. به عقیده کارشناسان وزارت خارجه آمریکا، در روسیه آزادیهای مدنی رعایت نمی شود و مدافعان حقوق بشر همواره در معرض خطر قرار دارند.

 

***

انتقاد دولت برزیل از گزارش آمریکا درباره حقوق بشر

خبرگزاری فارس

 

خبرگزاری فارس: برزیل با انتقاد از گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص حقوق بشر، این کشور را فاقد اختیارات و صلاحیت لازم برای قضاوت درباره تمام جهان دانست.

 

به گزارش فارس به نقل از آژانس افه اسپانیا، “مارکو آئورلیو گارسیا “، مشاور امور بین الملل رئیس جمهور برزیل، روز گذشته گفت: آمریکا خود را صاحب اختیارات و شایستگی های نهادهای بین المللی می داند و به نظر می رسد که دارای “رسالتی تمدن‌بخش ” است.
 

مشاور رئیس جمهور برزیل افزود: هیچ کشوری نمی تواند آن چه را که در صلاحیت نهادهای بین المللی است به خود نسبت دهد مگر آن که ایجاد کننده “رسالت تمدن‌بخش ” باشد و اگر این گونه است باید دلایلی ارائه دهد.
گارسیا با انتقاد از آمریکا به خاطر توزیع گواهی رفتار خوب تصریح کرد: برزیل هرگز چنین کاری نکرده چرا که معتقد است کمکی به بهبود وضعیت حقوق بشر در جهان نکرده است.
 

در گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر که پنجشنبه گذشته به کنگره این کشور ارائه شد، برزیل به داشتن مشکلات حاد در زمینه خشونت نیروهای امنیتی محلی متهم شده است.
 

مشاور امور بین الملل رئیس جمهور برزیل در این خصوص گفت: مشکلاتی وجود دارند که از آنها با خبر هستیم و دولت در حال تلاش برای حل آنهاست و نتایج فوق العاده ای نیز به دست آمده اند.
 

پیشتر ونزوئلا نیز که هدف اتهامات آمریکا در زمینه حقوق بشر قرار گرفته است، گزارش وزارت خارجه این کشور را صرفا دارای اهداف سیاسی و تجاوزگرانه دانسته بود.

 

***

چاوز واشنگتن را به مسخره‌بازی در انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر ونزوئلا متهم کرد

ایلنا

 

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتقاد از گزارش سالانه حقوق‌بشری وزارت خارجه آمریکا گفت که این تبلیغات گسترده‌ای علیه دولت وی، کوبا و انقلاب سوسیالیستی است. ایلنا: رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پی صدور گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر افزایش نقض حقوق‌بشر در ونزوئلا ، واشنگتن را به مسخره‌بازی در انتقاد از کاراکاس متهم کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «هوگو چاوز»، با انتقاد از گزارش سالانه حقوق‌بشری وزارت خارجه آمریکا گفت که این تبلیغات گسترده‌ای علیه دولت وی، کوبا و انقلاب سوسیالیستی است.

 

 وی ادامه داد: «آمریکا خودش را الگوی عالی می‌داند و ما را به نقض حقوق‌بشر متهم می‌کند، بسیار مسخره است؛ آنها از بمب اتمی استفاده می‌کنند و هرگز معذرت‌خواهی نمی‌کنند.» چاوز همچنین گفت: «آنها میلیون‌ها تن را کشته‌اند و روسای زیادی را ترور کرده‌اند.» بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته گزارش سالانه‌ای را درباره وضعیت حقوق‌بشر در کشورها منتشر کرده بود. در این گزارش ونزوئلا به فشارهای روز افزون به مخالفان و رسانه‌ها متهم شده است. در این گزارش آمده بود: «سیاسی شدن دستگاه قضایی، فشارهای دولتی و تهدید مخالفان و رسانه‌ها در سال جاری میلادی در ونزوئلا افزایش یافته است.» در گزارش وزارت خارجه آمریکا از وضعیت حقوق‌بشری در کوبا، چین و روسیه نیز انتقاد شده بود.

 

 

https://old.edalat.org/node/4383