Granma_Cuba

کوبا متعهد به جهانی بدون سلاح هسته‌ای است!

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:تحریریه گرانما بین‌المللی
برگرفته از:گرانما بین‌المللی
۴ اوت ۲۰۲۲

 

 

 

 

این موضع از نگرش عمیقاً انسان‌گرایانه فرمانده انقلاب کوبا، «فیدل کاسترو روز» سرچشمه می‌گیرد و در قانون اساسی جمهوری گنجانده شده است.

 

کوبا در سازمان ملل موضع قاطع خود را برای ممنوعیت و لغو کامل سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرده است، که بر نگرش عمیقاً انسان‌گرایانۀ فرمانده انقلاب کوبا، «فیدل کاسترو روز» تکیه دارد و در قانون اساسی جمهوری مورد تأیید قرار گرفته است.

این‌را «یوری گالا» (Yuri Gala)، سفیر و نمایندۀ دایمی کوبا در مقر سازمان ملل متحد، در سخنان خود در بحث عمومی دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بیان کرد. وی در اظهارات خود که در وب سایت وزارت خارجه جزیره منتشر شد، بر لزوم پایان دادن به تقلب سیاسی، گزینش‌گری و استانداردهای دوگانه در حوزه منع اشاعه تأکید کرد.

این دیپلمات افزود: تنها راه‌حل پایدار برای مشکل وجودی تسلیحات هسته‌ای، لغو کامل آن‌ها به شیوه‌ای شفاف، غیرقابل بازگشت و قابل راستی‌آزمایی است.

پنجاه و دو سال پس از لازم‌الاجرا شدن این معاهده، وی از عدم پیشرفت ملموس در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، به ویژه در اجرای توافقات و تعهدات قدرت‌های هسته‌ای ابراز تأسف کرد.

«گالا» افزود: «این غیرقابل قبول است که کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای منابعی را که می‌بایست برای غلبه بر تأثیرات چند بعدی کووید-۱۹ و دستیابی به اهداف توسعه پایدار اختصاص داده شوند، همچنان برای توسعه انواع جدید سلاح‌های هسته‌ای و افزایش و نوسازی زرادخانه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند، و در نتیجه تعهدات خود در جهت کاهش ذخایر هسته‌ای را زیر پا می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد که این امر نه منصفانه و نه قابل قبول است، که یک گروه از کشورهای عضو تمام تعهدات NPT را دقیق و کامل رعایت کنند، در حالی‌که سایرین این کار را انجام نمی‌دهند.

سفیر کوبا گفت: هم‌چنین عادلانه نیست که برخی کشورها به دلیل نقض ادعایی رژیم منع اشاعه از سوی همان کشورهایی محکوم و تخریب شوند که به ساخت زرادخانه‌های هسته‌ای خود و ارایه و انتقال فن‌آوری ادامه می‌دهند.