granma globus

کوبا ثابت می‌کند که مدلی جایگزین برای سرمایه‌داری بسیار هم ممکن است

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: برونو رودریگز
برگرفته از: ردگلوب
۱ مه ۲۰۲۱
 
 

برونو رودریگز پاریلا، عضو دفتر سیاسی و وزیر امور خارجه کوبا، در سخنرانی خود در پایان نشست مجازی همبستگی بین‌المللی با کوبا، که در اول ماه مه برگزار شد، خواستار اتحاد علیه وحشیگری و تجاوزگری امپریالیسم شد.

وی گفت: «جشن روز جهانی کارگر در یک دوره اضطراری برای بشریت و در یک بحران سیستماتیک تحمیل شده از بیماری همه‌گیر COVID-19 برگزار می‌شود.»

وی با اشاره به وضعیت اضطراری بهداشتی، افزود: «که این امر در همه زمینه‌های اقتصاد، سیاست و جامعه تأثیرگذار است، عرصه‌هایی که بی‌عدالتی‌های یک نظم اقتصادی بین‌المللی آشکارا نشان داد، که تصمیم‌گیری‌های سیاسی خودخواهانه برای سودورزی بیش از حفظ حیات انسان در آن ارجحیت دارد.»

او توضیح داد، که تقسیم‌بندی جدیدی در بین بشریت به وجود آمده است: «کسانی که به واکسن‌ها، پزشکان، دستگاه‌های تنفسی، اکسیژن، کیت‌های تشخیصی و بیمارستان‌ها دسترسی دارند و سایر افرادی که فراموش شده اند، بدون کمک پزشکی می‌میرند و حتا نمی‌دانند که آیا و در چه زمانی مایه‌کوبی می‌شوند.» وی گفت: «کاهش بودجه‌های بهداشتی و آموزشی توانایی مقابله با بیماری همه‌گیری را تضعیف کرده است. غارت منابع طبیعی از سوی شرکت‌های فراملیتی که تحت حمایت سیستم‌های سیاسی فاسد قرار دارند، متوقف نشده است.»

وی تأکید کرد که در دهه گذشته، تلاش‌های امپریالیسم ایالات متحده برای سلطه و هژمونی آن با کاربست «شدید دکترین مونرو و اعمال خشن مک‌کارتیسم» افزایش یافته است.

«کوبا که از سوی دولت‌های پی‌درپی ایالات متحده، از جمله دولت کنونی محاصره شده است، ثابت کرده است که یک مدل جایگزین برای سرمایه‌داری امکان‌پذیر است. با کوشش فراوان، اما با اراده سیاسی تزلزل‌ناپذیر، هیچ کوبایی به حال خود رها نشده است، به ویژه در چنین شرایط دشواری مانند مواردی که به خاطر همه‌گیری پدید آمده است.

این پدیده در کشورهایی به چشم می‌خورد که امپریالیسم در آن‌ها در اتحاد با الیگارشی‌ها توانسته است پیشرفت‌های اجتماعی حاصله از دولت‌های مترقی را معکوس کند. وی افزود: «آن‌ها از دولت‌های بدون مشروعیت و نامزدهایی با گرایش فاشیستی یا افراطی راست‌گرایانه پوپولیستی، دقیقاً با هدف ایجاد قطب‌بندی، اجرای سیاست‌های کثیف، و ترویج تفرقه و نفرت و دامن زدن به ناآرامی‌ها، حمایت کردند.»

در این راستا آن‌ها برای آن‌که بتوانند چپ‌ها و ترقی‌خواهان را تضعیف و زندانی کنند، به جنایت، به قتل‌عام و وحشیانه‌ترین سرکوب و اعتراض اجتماعی اعتراضات اجتماعی و به روش‌هایی مانند کنترل رسانه‌های ارتباطی و فن‌آوری متوسل شدند.

رودریگز پاریلا گفت: «با این حال، مقاومت و مبارزه مردم متوقف نشد. پیوندها در جست‌وجوی گسترده‌ترین وحدت ممکن نیروهای مترقی، دولت‌های چپ، جنبش‌های اجتماعی و مردمی، سازمان‌های اتحادیه‌های کارگری، زنان، دهقانان، مردم بومی، دانشجویان و بخش‌های روشنفکری و هنری اعتراضات و مبارزه اجتماعی را در خیابان‌ها، پای صندوق‌های رأی و شبکه‌های دیجیتالی مجدداً احیاء کردند، جایی که اشکال جدیدی از بسیج شهروندان آگاه برای حقوق آن‌ها، رهایی آن‌ها و هم‌چنین برای قدرت سیاسی ایجاد شد.»

وی تأکید کرد که مردم پیروزی‌هایی را کسب کرده اند: مانند بازگشت «جنبش به سوی سوسیالیسم» به دولت در بولیوی و هم‌چنین آن‌چه که در شیلی به دست آمده است. روندهای سیاسی مکزیک و آرژانتین بر خلاف مدل نئولیبرالی پیشرفت چشم‌گیری است. مقاومت مردم مانع از سرنگونی دولت‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از سوی امپریالیسم شد.

«کوبا که از سوی دولت‌های پی‌درپی ایالات متحده، از جمله دولت کنونی محاصره شده است، ثابت کرده است که یک مدل جایگزین برای سرمایه‌داری امکان‌پذیر است. با کوشش فراوان، اما با اراده سیاسی تزلزل‌ناپذیر، هیچ کوبایی به حال خود رها نشده است، به ویژه در چنین شرایط دشواری مانند مواردی که به خاطر همه‌گیری پدید آمده است. هر فرد بیمار، بدون تمایز، برای سیستم بهداشتی و دولت در اولویت قرار داشت و از دست دادن هر فردی درآور بود. همان‌طور که هر زندگی نجات‌یافته نتیجه عدالت اجتماعی و علمی متمرکز در دست قدرت مردمی است.»

وی گفت که امپریالیسم می‌خواهد این مدل را از بین ببرد و به همین دلیل فشار فراوانی به اقتصاد کوبا وارد می‌کند. آزار و شکنجه، تحریم‌ها و تهدیدها هیچ پایانی ندارد و روابط اقتصادی بین‌المللی ما بیش‌تر آسیب می‌بیند که هر روز منجر به کمبود، محرومیت و رنج در خانواده‌های ما می شود. امپریالیسم با اجرای بیش از ۲۴۰ لایحه سرکوبگرانه، حتا در بحبوحه همه‌گیری، به اقدامات شدید و اقدامات غیرمتعارف متوسل می‌شود تا کشور ما را خفه کند.

وی ادامه داد: «حتا در این صورت، علی‌رغم کارزار تهمت علیه همکاری پزشکی کوبا که از سوی واشنگتن برای اعمال فشار سازماندهی شده است، کشورمان ۷۵ تیپ پزشکی را به ۴۰ کشور و منطقه اعزام کرده است. کارمندان ما قبلاً در ۵۹ کشور حضور داشتند.

وی سخنان خود را با یادآوری سخنان دبیراول کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست کوبا و ریاست جمهوری این کشور، میگوئل دیاز-کانل برمودز که در کنگره هشتم به تازگی ایراد کرد، پایان داد: «انقلاب سوسیالیستی ما در میان این محاصره بی‌رحمانه، سرزنده و مصمم حرکت می‌کند.»

«ما کوبایی‌ها چنین احساس می‌کنیم: با همبستگی و حمایت از واقعیتی پر از چالش که به ما تحمیل می‌شود، و دلگرم و آگاه از آن‌چه که فرمانده فیدل کاسترو روز گفت: پیروزی از راه مبارزه به دست می‌آید.»