naarami

جنگ ترکیبی علیه ایران

تارنگاشت راشاتودی

 

نویسنده: سید علیرضا موسوی
مترجم: مینا صابری
برگرفته از: مجلۀ هفته
۱۲ مهر ۱۴۰۱

 

غرب از رسانه‌های اجتماعی برای برانگیختن ناآرامی در ایران استفاده می‌کند

مرگ دراماتیک یک زن ۲۲ ساله ایرانی به نام مهسا امینی موجی از اعتراضات را در هفته های اخیر در تهران به راه انداخت که به سرعت به شورش و خشونت به دلیل کمپین سازماندهی شده غرب در مورد این حادثه تبدیل شد.

از زمان جنگ اوکراین، ناتو جنگ هیبریدی خود را علیه رقبای آمریکایی تشدید کرده است که چندین جبهه را در بر می گیرد. ناآرامی های اخیر در ایران را باید در چارچوب جنگ پنهان ناتو علیه روسیه، چین و ایران دید.

مرگ این جوان ۲۲ ساله ایرانی، که گفته می‌شود در بازداشت پلیس اتفاق افتاده است، جرقه‌ای برای تظاهراتی بود که قبلاً در ایران سازماندهی شده بود. اگر مرگ مهسا امینی اتفاق نمی افتاد، یک حادثه دیگر به عنوان یک دومینو به عنوان فرصتی برای دامن زدن به ناآرامی در ایران استفاده می شد.

در این روند، ناتو یک کمپین رسانه‌ای بی‌سابقه را راه‌اندازی کرده است – از جمله استفاده از رسانه‌های اجتماعی مملو از حساب‌های ربات و جعلی – برای ارائه نادرست دامنه و ماهیت اعتراضات در ایران.

شکل اعتراض: در چند هفته اخیر رسانه های غربی به دلیل کُرد بودن متوفی سعی در ارتقای جایگاه فعالان تجزیه طلب در گزارش های خود داشتند.

حتی به دروغ ادعا می شود که نام کردی ژینا که جای خود را به مهسا فارسی داده است، در ایران ممنوع است «به دلیل اینکه مقامات نام کردی را تحمل نمی‌کنند».

این تصادفی نیست زیرا در چند روز گذشته در استان کردستان و مناطق مرزی تخریب گسترده ای توسط شبه نظامیان کرد هنگام عقب نشینی آنها به شمال عراق صورت گرفته است.
به همین دلیل، ایران اخیرا بارها به اهدافی در اقلیم کردستان شمال عراق حمله کرده است. گفته می شود که گروه های جدایی طلب کرد ناآرامی های مسلحانه را در استان کردستان ایران سازماندهی کرده اند.

در همین حال، در آخر هفته وضعیت در زاهدان مرکز استان «سیستان و بلوچستان» در شرق ایران، پس از درگیری‌های آتش‌سوزی در خیابان‌ها بین گروه تروریستی اسلام‌گرای «جیش‌العدل» و نیروهای امنیتی شکل جنگ داخلی بخود گرفت.

اسلام گرایان مسلح بیهوده تلاش کردند به سه ایستگاه پلیس در شهر یورش ببرند. رسانه های آلمانی تنها از تیراندازی پلیس به سمت «تظاهرات کنندگان» در زاهدان خبر دادند.
وسعت اعتراضات: گستردگی پوشش غربی ها از ناآرامی ها در ایران در هفته های اخیر بسیار فراتر از گستردگی و گستردگی اعتراضات در این کشور بوده است. ناتو در جریان تظاهرات اخیر در ایران روی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کرده است و سعی دارد این حس را القا کند که دولت ایران در شرف سرنگونی است.

هزاران اکانت جعلی استفاده شد.
تنها چند روز پس از شروع اعتراضات در ایران، واشنگتن پست (WP) فاش کرد که پنتاگون تحقیقات گسترده‌ای را در مورد تمام فعالیت‌های جنگ روانی آنلاین خود پس از سوء استفاده از یک سری حساب‌های ربات و ترول توسط وزارت پنتاگون آغاز کرده است. فرماندهی مرکزی (CENTCOM) کشف شد.

به گزارش واشنگتن پست، جنگ رسانه ای از طریق اخبار جعلی در درجه اول علیه ایران و روسیه و همچنین چین می‌باشد.

در جریان اعتراضات اخیر، از سازمان مجاهدین خلق (MEK) که از سال ۲۰۱۳ در آلبانی مستقر هستند، دوباره برای انتشار اخبار جعلی مستقر شدند.

دولت آلبانی اخیرا روابط دیپلماتیک خود را با تهران به دلیل حمله سایبری ایران قطع کرد. ناتو به سرعت یک هیئت بلندپایه را به آلبانی فرستاد تا به این کشور بالکان کمک کند تا با پیامدهای حمله سایبری اخیر مقابله کند.

سازمان مجاهدین خلق تا سال ۲۰۱۲ در فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا قرار داشت.

با مشاهده پوشش رسانه های اجتماعی از اعتراضات در ایران در چند هفته گذشته، این تصور به وجود آمد که ایران در «وضعیت اضطراری» قرار دارد.

اگرچه نیروهای امنیتی پیش از این تظاهرات و شورش ها را در ایران تحت کنترل درآورده اند، اما تصاویر آرشیوی این اعتراضات همچنان در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.

در عین حال، گزارش رسانه‌های غربی به آرامی تمرکز را از ناآرامی‌های گسترده بی‌سابقه در ایران به تظاهرات پناهندگان و مهاجران ایرانی در خارج از کشور تغییر داده است، جایی که پرچم‌های جامعه LGBTQ یا دگرباشان جنسی و کردهای جدایی‌طلب اغراق آمیز به نمایش گذاشته میشود.

ایران در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای (SCO) به عنوان یک عضو کامل جدید پذیرفته شد و پهپادهای رزمی ایرانی در حال حاضر در اوکراین برای نابودی تجهیزات ناتو مشغول بکار هستند.

ناآرامی های اخیر در ایران بخشی از جنگ هیبریدی گسترده ناتو علیه همگرایی فزاینده آسیایی است.

با این حال، این بار، ناتو تغییر رژیم در ایران یا روسیه را هدف قرار نمی دهد، بلکه کاملاً واضح است که سعی دارد رقبای آمریکا را با کمک جنگ اطلاعاتی در هم بکوبد.