Estudios Revolucion

دیاز-کانل: آینده باید متعلق به سوسیالیسم باشد!

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: آلینا پررا روبیو
برگرفته از: گرانما بین‌المللی
۲۸ اکتبر ۲۰۲۲
 

دبیراول کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس‌جمهور کوبا، میگل دیاز-کانل برمودز، از دوستانی که از نقاط مختلف جهان برای شرکت در بیست‌ودومین نشست بین‌المللی احزاب کمونیست و کارگری به جزیره آمده بودند، استقبال کرد.

«میگل دیاز کانل برمودز»، دبیراول کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس‌جمهور کوبا، در بعدازظهر پنجشنبه در کاخ انقلاب خطاب به دوستانی که از نقاط مختلف جهان برای شرکت در بیست‌ودومین اجلاس بین‌المللی احزاب کمونیست و کارگری به این جزیره آمده بودند، گفت: «ما عمیقاً از حضور شما در کوبا سپاسگزاریم.»

کوبا برای نخستین بار، صحنۀ چنین رویدادی است که امروز با حضور ۱۴۲ نماینده از ۵۷ کشور و ۷۳ حزب کمونیستی و کارگری در هاوانا افتتاح می‌شود. در این ساعات که تا ۲۹ اکتبر ادامه خواهد داشت و شعار محوری آن این است: «متحد، ما نیرومندتریم»، رییس‌جمهور بار دیگر تأکید کرد که تبادل افکار پیش‌شرط‌های گفتمانی را فراهم می‌کند که با توجه به بی‌ثباتی بزرگ در جهان، نور بر تاریکی خواهد افکند.

رییس دولت طی سخنانی در اتاق «پورتوکاررو»، این نشست را فرصتی برای «توسعه راهبردهای وحدت بین تمامی نیروهای سیاسی، کمونیست‌ها، و چپ‌ها، در مواجهه با چالش‌های بزرگی توصیف کرد که در هر کشوری در سطح منطقه‌ای و در سطح بین‌المللی، در مواجهه با همه سیاست‌های امپریالیستی، و همه سیاست‌های سرمایه‌داری که این همه مصیبت را برای این جهان، و در درجه نخست برای طبقات کارگر، کارگران و هم‌چنین برای خلق‌های ما به ارمغان می‌آورند، داریم.»

او با همراهی عضو دفتر سیاسی و دبیر سازمان کمیته مرکزی حزب کمونیست، «روبرتو مورالس اوخدا»، و سایر اعضای دبیرخانه، بر یک ایده مرکزی و یکپارچه تأکید کرد: مبارزه علیه سرمایه‌داری و علیه امپریالیسم.

دیاز کانل با هم‌صحبت‌های خود در مورد دوران پیچیده‌ای که کوبا از سر می‌گذراند و در بارۀ منطق امپریالیستی صحبت کرد که تلاش می‌کند انقلاب را خفه کند؛ در بارۀ محاصرۀ رو به افزایش، و در این مورد که چگونه این جزیره با کووید-۱۹ مبارزه کرد و بر آن پیروز شد، اگرچه دولت ایالات متحده به معنای واقعی کلمه راه اکسیژن را بر جزیره بست.

او از منطق سوسیالیستی به مثابۀ پاسخ به هر جنگی، از روش‌های مشارکتی که حزب کمونیست و دولت با تکیه بر آن در کشور کار می‌کنند، از ارزش بیان نیروهای انقلابی، از همکاری با نسل‌های جدید، از مبارزه اقتصادی و مقاومت خلاق سخن گفت.

وی هم‌چنین گفت که نباید ناکام شد، و از وحدت و پویایی و از همبستگی جهانی صحبت کرد. او تأکید کرد که «آینده باید به سوسیالیسم تعلق داشته باشد»، زیرا سرمایه‌داری چیزی برای حمایت و رهایی مردم ارایه نمی‌کند.

 

{“preview_thumbnail”:”/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/GxcDjLRwzx4.jpg?itok=FCYv8zIw”,”video_url”:”https://youtu.be/GxcDjLRwzx4″,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:1},”settings_summary”:[“Embedded Video (Responsive, autoplaying).”]}

 

*

 

*

 

*

 

*

 

*

 

*