کوبا

آمریکا برای لغو محاصره، دیگر منتظر چیست؟

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: السون کونسپسیون پِرِس
برگرفته از: گرانما
۳ نوامبر ۲۰۲۲
 

با ۱۸۵ رای به نفع کوبا جهان  برای ۳۰‌مین بار طی قطع‌نامه‌ای علیه محاصره اقتصادی، تجاری و مالی ایالات متحده آمریکا علیه کوبا، به ما حق داد این سیاست را به چالش کشیم.

۱۸۵ رای موافق
۲ رای مخالف: (ایالات متحده و اسرائیل)
۲ رای ممتنع: (اوکراین و برزیل)
غایب: لیبریا، مولداوی، سومالی و ونزوئلا (به دلیل پرداخت معوقه حق عضویت)

محاصره کماکان قیمتی است که کسانی باید بپردازند که خود را آزاد و مستقل اعلام کرده‌اند، وضعیتی که در طول سال‌ها مبارزه در ابتدا علیه استعمار اسپانیایی و سپس نواستعمار آمریکا حاصل شده است.

محاصره به این معنی است که در کوبا کودکانی وجود دارند که به این دلیل مسخره نیازمند دارو، پیوند اندام و یا شناساگر هستند، چون اینها حاوی ۱۰٪ از اجزأ آمریکایی می باشد.

این چه اقدامات بزه‌کارانه‌ای است که با استدلال‌های غلط اعمال می‌شود، به طوری که  کوبا نمی‌تواند مواد غذایی تهیه کند و یا مجبور است آنها را از بازارهای بسیار دور تهیه کند و یا خیلی ساده مجبور است از تهیه آن‌ها صرف‌نظر کند، زیرا بانک‌هایی که می‌خواهیم از طریق آنها پرداخت کنیم، تراکنش‌های مالی کوبا را  نمی‌پذیرند.

محاصره‌ای که امروز صورت می‌گیرد کشور ما را مجبور می‌کند استفاده از ارز آمریکا را به حالت تعلیق درآورد، زیرا ما اجازه نداریم  از آن برای خرید منابع لازم، حال هرچه که باشد، استفاده کنیم.

چرا دولت کشور همسایه در طول سال‌های هولناک همه‌گیری کووید-۱۹حتی حاضر نشد  یک‌بار ژست انساندوستانه به خود بگیرد و  برخی از اقدامات که تنها به یک امضای رئیس جمهور جو بایدن نیاز داشت را لغو کند؟

این سیستم که برپایه نفرت و اقدامات تنبیهی علیه انسان‌ها بنا گردیده است، دیگر به چه چیز نیاز دارد تا خواسته‌های تقریباً کل جامعه جهانی از جمله ایالات متحده را که به طور سیستماتیک دریافت می‌کند تا این جنایات علیه یک ملت شریف، همبسته و محترم همسایه را که هرگز به آن حمله نکرده و نخواهد کرد، یک بار برای همیشه از میان بردارد؟

تا کی  این وضع ادامه خواهد داشت تا رئیس جمهور  بایدن، خویشتن، خلق خویش و همه خلق‌های جهان را محترم شمرده و آن‌چه را که حقوق بین‌الملل و کنوانسیون بین‌المللی  جنوساید طبقه‌بندی کرده، ملغا نماید؟