آمریکا

کمربند ایمنی خود را محکم کنید، امپراتوری می‌تواند منفجر شود

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: یوخن میتچکا
برگرفته از: Apolut
۱۰ نوامبر ۲۰۲۲

این مسکو است و نه پکن که «نظم بین‌المللی برمبنای قانون» نظام سلطه را از هم می‌درد و با هماهنگی با چین، ایران و بازیگران مهم یوروآسیایی، روسیه برآن است تا کلیه سازمان‌های بین‌المللی زیر نفوذ ایالات متحده آمریکا را به طور نهایی به بی‌اهمیتی مطلق سوق دهد، در حالی که جنوب جهانی عملاً در مقابل گسترش تاثیرگذاری روان شناختی ناتو، مصونیت پیدا کرده است.

قبل از این که به استرالیا  بنگریم که قرار است در جنگ آینده ایالات متحده علیه چین  همان نقش آنُد گالوانی را ایفأ کند، که آلمان  در جنگ ایالات متحده علیه روسیه ایفأ می‌نماید، می‌خواهیم جوانب دیگر  نظم نوین چند قطبی را که به سرعت  در حالت تکوین  است، مورد بررسی قرار دهیم، تا  بتوانیم تشخیص دهیم که آیا  خواهیم توانست سر سلامت این دوجنگ بزرگ را پشت سر نهیم یا نه.

وجهه چین در جهان
باوجود تبلیغات  جنگی شدید علیه چین و یا شاید درست به همین علت چین  وجهه خود را خارج از  کشورهای عضو ناتو  و اذنابش  بهبود بخشیده است. تحقیقات  انستیتوی Bennett for Public Policy در کمبریج این امر را تایید می‌کند.(۸) این صعود به ویژه در بین کشورهای در حال رشد بارزتر به چشم می‌خورد که چین  جلوتر از ایالات متحده ولی عقب‌تر از روسیه قرار دارد.

«در حالی که در بین دمکراسی‌های لیبرال غربی (۱،۲ میلیارد نفر) ۷۵٪ مردم موضع منفی نسبت به چین دارند، در بقیه جهان (۶،۳ میلیارد نفر) ۷۰٪ از مردم دارای موضعی مثبت نسبت به چین هستند. در این کشورها چین حتی از ایالات متحده آمریکا نیز جلو افتاده است.»(۹)

Twitter-Thread به زبان انگلیسی نگاهی اجمالی به نتایج تحقیقات نامبرده ارایه می‌دهد.

بررسی اجمالی تکامل سیاسی جاری
اول  روند تکاملی نوین که مبین فرسایش ادعای نظم جهانی تک‌قطبی توسط ایالات متحده آمریکا است را جمع‌بندی می‌کنم:

پاکستان
در پاکستان  نخست وزیر منتخب مردم عمران‌خان به دنبال تغییر رژیم توسط آمریکا  سرنگون شد. پس از آن که میلیون‌ها نفر  دست به تظاهرات و اعتراض زدند و در انتخابات بعدی حزب عمران‌خان در ۷ حوزه انتخاباتی بیش از ۵۰٪ آرأ را به خود اختصاص داد و مارش عظیمی به صوب پایتخت به راه افتاد، نخست وزیر سابق  مورد سوءقصد قرار گرفت و مجروح شد.(۱) تنها به دلیل دخالت  دلاورانه مردم، عمران‌خان از مرگ گریخت. نخست وزیر جدید به امید این‌که در انتخابات بعدی پیروز شود به پکن پرواز کرد تا تاکید کند، پاکستان  کماکان به کوریدور اقتصادی چین-پاکستان CPEC پایبند است.

سوئیس
رئیس بانک بزرگ UBS گفت که چین در حال شکوفایی اقتصادی است.

هندوستان
این کشور براستقلال و حاکمیت خود تاکید دارد و همکاری‌های خود با روسیه را در زمینه‌های مختلف  تشدید می‌بخشد. روابط بین روسیه و هندوستان هرگز به این  گرمی و صمیمیت نبوده است.

سنگاپور
این کشور  نمی‌خواهد مجبور باشد بین ایالات متحده آمریکا و چین انتخاب کند و بر بی‌طرفی خود اصرار می‌ورزد.

قطر
قطر  تعیین سقف قیمت صادرات حامل‌های انرژی  روسی را که در نظر گرفته شده، رد می‌کند و انتقاد آلمان را تزور و دورویی می‌نامد.

آرژانتین
این کشور به عضویت بریکس درخواهد آمد.

ایران
ایران نیز به عضویت بریکس در خواهد آمد.

عربستان سعودی
این کشور قصد دارد به عضویت بریکس درآید و روز به روز بیشتر به ایران نزدیک می‌شود. این کشور درخواست ایالات متحده مبنی بر افزایش تولید را رد کرده و همگام با  کشورهای اوپک پلاس به اتفاق آرأ  عکس آن را به اجرأ در می‌آورد.

برزیل
لولا در انتخابات پیروز شد و این بدان معنی است که بریکس می‌تواند با نیروی محرکه توربو به تکامل خود ادامه دهد، مشروط براین‌که کودتایی نظامی صورت نگیرد و  ایالات متحده به جنگ داخلی در این کشور دامن نزند. لولا ناتو را متهم می‌کند که جنگ در اوکراین را تحریک کرده است.

آلمان
صدراعظم شولتز به چین سفر کرد، با این‌که ایالات متحده با آن مخالف بود. رئیس جمهور ترکیه اردوغان حتی ادعا می‌کند که شولتز قصد دارد با پوتین گفتگو کند. جالب است که ببینیم آیا شولتز حزب سبزها را از دولت بیرون خواهد افکند و با حزب مسیحی‌دمکرات‌ها تن به ائتلاف بزرگ خواهد داد که تا حدی از فشار سرکردگی آمریکا بکاهد.

فرانسه
فرانسه در  حاشیه کنفرانس حفاظت از اقلیم بسیار دوستانه با مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفتگو کرد و اعلام کرد قصد دارد روابط فرانسه با ونزوئلا را تقویت کند.
برنامه‌های ایالات متحده آمریکا در کلیه سطوح با شکست روبه رو می‌شود.

اقتصاد روسیه  برخلاف  پیش‌بینی‌ها از رشد و توسعه خوبی برخوردار است در حالی که آمریکا و اذنابش، از جمله آلمان در وضعیت بسیار وحشتناکی به سر می‌برند. وضعیت اقتصادی چین نیز بسیار باثبات است. آمریکای لاتین کوشش می‌کند خود را از دکترین مونرو  که آمریکای لاتین را حیاط خلوت ایالات متحده تعریف می‌کند، نجات دهد و پترودلار از طرف کشورها روز به روز بیشتر  توسط  سیستم‌های پرداختی آلترناتیو جایگزین می‌گردد.

ولی این بحران تک‌قطبی بودن خطری را به همراه دارد. هنگامی که در سال ۲۰۱۴ انسجام علیه تحریم‌های روسیه به تزلزل افتاد، سرنگونی هواپیمای MH14 «رخ داد» و صفوف نامبرده سریعاً بسته شد. در سال ۲۰۲۲ هنگامی‌که فشار مردم بر دولت آلمان  برای گشایش  شیر گاز افزایش یافت. لوله گاز نورداستریم ۲ منفجر گردید.

و دولت روسیه  اسناد  دخالت بریتانیای کبیر در سوءقصد علیه ناوگان‌ روسیه، با استفاده از «دالان غله» که به بهانه اهداف بشر دوستانه باز شده بود را به سفیر این کشور ارایه داد، در حالی که  ایالات متحده اذعان نمود که سربازان آمریکایی ، البته طبیعتاً «نه با دستور  شرکت در جنگ» هم‌اکنون در اوکراین فعالیت می‌کنند.

دخالت غرب در اتیوپی با شکست روبه‌رو شد
حال بپردازیم به جزئیاتی در افریقا که نشان می‌دهد چگونه کشورها روز به روز بیشتر علیه  سیاست معروف «تقسیم کن و حکومت کن» امپراتوری   مقاوم‌ می‌شوند.

در اتیوپی، کشوری با ۱۱۳ میلیون جمعیت، تقریباً بدون جلب توجه رسانه‌ها، روز ۲ نوامبر  مناقشه بین دولت GOE و حزب دولتی سابق TPLF که دوسال به طول انجامید، با امضای قرارداد صلح به پایان رسید. اندرو کوریبکو (۴) از این روند نتایج زیر را استنتاج کرد:
۱.هرچه خبرگان  بیشتر با دولت ممزوج شده باشند، وقتی منافعشان به خطر افتد خطرناک‌تر خواهند شد.
۲.فدرالیسم نژادی می‌تواند برای تجزیه‌طلبی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
۳.جنگ اطلاعاتی به آتش یک جدایی‌طلبی نژادی دامن می‌زند.
۴.بازیگران خارجی از تنش‌های درونی سوءاستفاده می‌کنند تا منافع خود را در  جنگ سرد جهانی نوین  تحمیل کنند. «در مورد اتیوپی آنها قصد داشتند این کشور را بخاطر موضع اصولی و بی‌طرفانه آن ، که نمی‌خواست علیه چین جبهه‌گیری کند،  تنبیه کنند. در این زمان  چین دشمن اصلی  در جنوب جهانی که توسط  بریکس و گروه شانگهای رهبری می‌شد محسوب می‌شد، قبل از این‌که  طی فاز اخیر مناقشه اوکراین روسیه به دشمن اصلی تبدیل گردد.»(۲)
۵.امپریالیسم انساندوستانه جدیدترین شکل جنگ هیبریدی است. «ابزاری سازی مشکلات بشردوستانه، حال این که آیا به شکل واقعی وجود داشته باشد، اختراع شده باشد و یا ترکیبی از هردو، برای تحمیل اهداف سیاسی به کمک تحریم‌های اقتصادی و یا تهدیدهای نظامی Responsibilzy2Protect به ضرر  یک کشور دیگر را می‌توان امپریالیسم بشردوستانه نامید.(۲)
۶.جنبش‌های مردمی از پایین صورت می‌گیرند تا در مقابل اخبار دروغ و امپریالیسم نوین مقاومت کنند.

اندرو کوریبکو تعریف می‌کند که چگونه  مردم در درون و در خارج در جنبش #NoMore به یکدیگر پیوستند تا علیه  FakeNews منتشر شده برای مقابله با دستور کار نوامپریالیسم نیروهای غربی که در مناقشه اتیوپی دخالت داشتند، واکنش نشان دهند.
۷.تهدیدهای حیاتی توسط برنامه‌های نفاق‌افکنانه و سلطه‌طلبانه می‌تواند وحدت ملی را تقویت  کند.
۸.هم‌افزایی شدید  بین جامعه مدنی و خدمات امنیتی ثبات سیاسی درونی را حفظ می‌نماید.
نویسنده تعریف می‌کند که در اتیوپی همکاری قوی بین نیروهای انتظامی و امنیتی  به ویژه ارتش و مردم وجود داشت و از آن طریق از «بالکانیزاسیون» کشور، آن‌طور که ما در یوگسلاوی شاهد بودیم، ممانعت به عمل آمد.
۹.بحران‌های ملی  دوستان و دشمنان واقعی یک کشور را آشکار می‌کند.
نظر کوریبکو در این‌جا این است که کشورهای غربی  که ادعا می‌کردند که از دمکراسی و حقوق بشر دفاع می‌کنند، نهایتاً کسانی بودند که مدل ملی دمکراسی اتیوپی و حقوق بشر مردم این کشور را نقض کردند در حالی که کشورهای جنوب جهانی مانند روسیه، چین، ایران و ترکیه دست به دست هم دادند تا این کشور مورد «اذیت و آزار » قرار گرفته را یاری کنند.آشتی با گروه اول ممکن است ولی هیچ‌کس آن‌چه را رخ داد فراموش نخواهد کرد.
۱۰.میانجی‌گری‌های منصفانه منطقه‌ای می‌تواند به پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای بیانجامد.
نویسنده گزارش می‌دهدکه روند صلح اتحادیه افریقایی به رهبری  افریقای جنوبی موفقیت‌آمیز بود زیرا مانند غرب با اغراض پنهانی صورت نگرفت.

«راه‌حل‌های افریقایی برای افریقا امروز بیش از یک شعار است زیرا مهم‌ترین نتیجه یعنی صلح در اتیوپی در این لحظه عملی شد که به نوبه خود  چارچوب عملی  برای رهیافت  بحران‌های دیگر افریقایی را ارایه می‌کند.»(۲)

در پایان او به این نتیجه می‌رسد که مناقشه اتیوپی درسی برای تمام افریقا است. منظور او این است که پیروزی اتیوپی بر نیروهای نوامپریالیستی که جنگ تروریستی هیبریدی  خود را به عنوان مجازات  سیاست‌ عمل‌گرایانه و اصولی بی‌طرفی   این کشور در جنگ سرد نوین به اجرأ گذاردند، الهام‌بخش کشورهای دیگر افریقایی خواهد بود که به جای ترس و وحشت، که ناشی از شکست است، از نمونه اتیوپی اقتباس کنند. علاوه براین  باعث خواهد شد که نیروهای ناراضی بومی که دارای موضع مشابهی چونTFLP هستند، نتوانند کشور خود را در همکاری با نیروهای خارجی بی‌ثبات سازند.

کوریبکو انتظار دارد که کل افریقا  در این مبارزه به  صحنه جنگ نیابتی مشابهی  برای سمت و سوی این گذار خواهد بود ولی نمونه پیروزی اتیوپی  می‌تواند کمک کند، از برخی از شدیدترین بحران‌های  در پیش جلوگیری به عمل‌آید.

حمله به ایران
علیه ایران نیز غرب در حال حاضر حمله مشابهی مثل اتیوپی انجام می‌دهد. ولی قصد من این نیست که در مورد معضل چادر ورود کنم که در گذشته موضع‌گیری کرده بودم (۳) و نویسندگان دیگر در حال حاضر به آن می‌پردازند.(۴) من بیشتر قصد دارد به  سوءقصد تروریستی  که در ایران روز ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ (حادثه تروریستی شاه‌چراغ) بپردازم که به مرگ ۱۵ نفر و مجروح شدن ۴۵ نفر انجامید. رسانه‌ها  منتشر کردند که سازمان جاسوسی عربستان سعودی در این حادثه دست داشته است.

ولی این امر ظاهراً در تضاد کامل با  سیاست‌های چندین ماه اخیر کشور پادشاهی قرار دارد. به خاطر بیاورید که  ژنرال قاسم سلیمانی و ۱۰ نفر دیگر که توسط ایالات متحده آمریکا  با یک موشک پهپادی در عراق به قتل رسیدند، گویا در راه مذاکرات مخفی با عربستان سعودی بودند.

به هرحال ایران و عربستان سعودی قصد دارند در چارچوب بریکس پلاس و حتی شاید در گروه شانگهای با یکدیگر همکاری کنند. و این احتمال هم می‌رود که هم تندروهایی ایران و هم تندروهای عربستانی از این روند راضی نباشند. ولی به مراتب بیشتر  ایالات متحده آمریکا و نوچه‌هایش بریتانیای کبیر و اسرائیل  از این نزدیکی تنفر دارند. این رویکرد  سیاست «تقسیم کن و حکومت کن» را  به هم می‌زند و خطر آن می‌رود که تکامل  صلح و رفاه در این کشورها که در لیست معاند قرار دارند، تحقق یابد.

ولی شایعاتی نیز وجود دارد که این اقدام تروریستی را  کار سازمان‌های جاسوسی انگلیس می‌دانند و نه کار سازمان‌های جاسوسی عربستان سعودی. حساب توئیتری  @CANADIANKITTY1 که  هوادار روسیه است اشاره کرد که جنگ‌سالارانی که افرادشان این سوءقصد را به اجرا درآوردند، مدتهای مدیدی ساکن انگلستان بوده‌اند و رابطه نزدیکی با شاخه  انگلیسی داعش داشته‌اند. هدف اصلی این اقدام  این بود که ایران را به هرقیمت علیه عربستان سعودی بشوراند زیرا بریتانیای کبیر  و ایالات متحده آمریکا نزدیکی مجدد  این دو را  تهدید بزرگی برای مواضع خود در خاور نزدیک می‌دانند. برای تقویت تاثیر  این اقدام تروریستی  رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی سازوکار اطلاعاتی را سازمان دادند مبنی بر این‌که  ضربه تلافی‌جویانه  ایران طی ۴۸ ساعت آینده صورت خواهد گرفت، که به حقیقت نپیوست.

نویسنده ادامه می‌دهد که همین‌طور می‌توان احتمال داد  که به همین صورت تحریکات نظامی علیه عربستان سعودی صورت گیرد تا بین دو کشور گوه کوبیده شود. این احتمال می‌رود که پهپادهای انتحاری مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ایران نیز از چنین سلاح‌هایی استفاده می‌کند. و محتمل است که تکه‌هایی از پهپاد های  GERAN پرتاب شده که علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفته و با پهپادهای ایرانی شهید کاملاً مشابه است، استفاده شود تا تقصیر را متوجه ایران کنند.

این اطلاعات را می‌توان با انگ تئوری توطئه رد کرد ولی این احتمال  که این اطلاعات حقیقت داشته باشد ، با فعالیت‌های  بریتانیای کبیر در مناقشه اوکراین تایید می‌گردد. سفیر بریتانیا پس از این که اسناد مربوطه که نشان می‌داد سازمان‌های جاسوسی بریتانیای کبیراقدامات تروریستی علیه روسیه انجام می‌دهند  را ملاحظه کرد بدون هیچ حرف و واکنشی وزارت امور خارجه روسیه را ترک کرد. و کیت کلارن‌برگ روز ۳ نوامبر ۲۰۲۲ در THE GREAYZONE نوشت، اطلاعات درز یافته ثابت می‌کندکه جاسوسان انگلیس  یک ارتش تروریستی مخفی در اوکراین ایجاد کرده است. (۵)

باید امیدوار بود که ایران مانند پس از ترور سلیمانی،  دقیق فکر و برنامه ریزی کند و از این‌طریق امکان صلح در منطقه را از دست ندهد.

ترور وارد اروپا می‌شود
حال که ترور به اوکراین رسیده، دیگر راه ورود به اروپا زیاد دور نیست. از این رو تیتر مقاله «جنگ علیه ترور  در آینده بسیار نزدیک اروپا را هدف قرار خواهد داد» منطقی به نظر می‌رسد.

در این مقاله په‌په اسکوبار نوشت(۶) که انسان نباید به یک امپراتوری در حال زوال کم‌بها دهد. شیوه عمل امپراتوری علیه رقبای ژئوپولیتیکی و ژئواکونومیکی مشابه می‌ماند:  بهمنی از  تحریم،  محاصره اقتصادی، اقدامات حمایت‌گرایانه، بایکوت فرهنگی، تجهیز نظامی کشورهای همسایه کشور رقیب و تهدید مستمر. و طبیعتاً ما شاهد تبلیغات جنگی روز به روز بی‌پرواتر هستیم.

این رویکرد مقدور است، زیرا  ارباب کماکان شبکه عظیم بین‌المللی از نهادها، شرکت‌کنندگان در بازارهای مالی، سیاست‌مداران، روسای کنسرنها، آژانس‌های تبلیغاتی در اختیار دارد و بخش مهمی از صنایع را کنترل می‌کند.

«با نابودی  نورداستریم ۱ و نورداستریم ۲ (هرکس می‌داند، چه کسی مسئول آن بود ولی نام متهم را نباید گفت) پروژه دوخطه امپراتوری، یعنی قطع جریان انرژی ارزان قیمت روسی از اقتصاد اروپا و اقتصاد آلمان وارد مرحله بالاتری شد. از منظر امپراتوری، پدید آمدن یک اینترماریوم  زیر کنترل ایالات متحده (کنفدراسیون بین‌البحری ، متشکل از کشورهای بین دریای شرق تا دریای آدریا و دریای سیاه به رهبری لهستان)، که مطابق با روح ابتکار سه دریا، نوعی هژمونی نوین  در اروپا اعمال دارد  یک رویکرد جنبی  ایده‌ال خواهد بود. ولی این طور که به نظر می‌رسد  این تنها یک رویایی فرّار خواهد ماند.»(۶)

آن‌چه که به آلمان مربوط می‌شود، این کشور آزادانه نقش سپر بلا را عهده‌دار شده است. برلین ادعا می‌کند که این کار یک سابوتاژ بود ولی جرات نکرد  بگوید که چه کسی می‌تواند مسئول این خرابکاری بوده باشد. اسکوبار می‌گوید این وضعیت بسیار عجیب و غریب است زیرا سوئد، دانمارک و آلمان  و در واقع کل اتحادیه اروپا می‌داند که اگر علناً امپراتوری را  به چالش کشند،امپراتوری پاسخ خواهد داد و در قلمروی اتحادیه اروپا جنگی را به راه خواهد افکند. این‌جا مسئله بر سر ترس بود، ولی نه ترس از روسیه.

ولی خطرناک‌تر از سقوط اقتصادی که اتحادیه اروپا با آن روبه رو خواهد بود، وجود «شبحی» است که تنها تعداد کمی از مردم قادر به دیدن آنند، که سوریه‌ای کردن  اروپاست. و آن نتیجه مستقیم افتضاح ناتو در اوکراین خواهد بود. از نظر امپراتوری  چشم‌انداز  صحنه‌های جنگ در اوکراین بسیار تیره و تاریک است. عملیات ویژه نظامی روسیه مستقیماً وارد  عملیات ضد ترور شده است: مسکو اکنون کییف را  علناً یک رژیم تروریست می‌داند. با ضربات دقیق علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین، که اقتصاد و ارتش کییف را  کاملاً فلج می‌کند، معیار درد، گام به گام بالاتر می‌رود. و اکنون در ماه دسامبر  یک گروه آموزش دیده و با انگیزه قوی از نیروهای ذخیره بسیج وارد جبهه می‌شود.

تنها نکته‌ای که هنوز روشن نیست، برنامه زمانی است. مسکو در حال حاضر  می‌رود که آرام ولی مطمئن  رژیم کییف را از بین ببرد و از این طریق نهایتاً «وحدت» ناتو را نابود سازد. روند شکنجه اقتصاد اتحادیه اروپا به تلخی ادامه دارد و جهان واقعی خارج از  کلکتیو غرب، یعنی جنوب جهانی، از افریقا گرفته تا آمریکای لاتین و آسیا در کنار روسیه ایستاده است.

این مسکو است و نه پکن که «نظم بین‌المللی برمبنای قانون» نظام سلطه را از هم می‌درد و با هماهنگی با چین، ایران و بازیگران مهم یوروآسیایی، روسیه برآن است تا کلیه سازمان‌های بین‌المللی زیر نفوذ ایالات متحده آمریکا را  به طور نهایی  به بی‌اهمیتی مطلق سوق دهد، در حالی که جنوب جهانی  عملاً در مقابل گسترش تاثیرگذاری روان شناختی  ناتو، مصونیت پیدا کرده است.

« پایگاه‌های نظامی ایالات متحده  می‌تواند در این روند سوریه‌ای کردن اروپا به مراکز ایده‌آلی تبدیل شود  که در آن  مهاجرین اروپای شرقی  متمرکز و یا «تعلیم» داده می‌شوند. افرادی که تنها راه کسب درآمدشان (گذشته از  تجارت مواد مخدر و یا  قاچاق اعضای بدن) این است که به مزدوری امپراتوری درآیند و علیه هرنوع خیزش نافرمانی مدنی، که در اتحادیه اروپایی که روز به روز فقیرتر می‌شود پدید خواهد آمد،  وارد عمل گردند.»(۶)

البته می‌توان این فرضیه را، شاید  مانند «گلادیو» در گذشته، و یا دروغ‌های جنگی که ایالات متحده و پیمان نظامی ناتو  کلیه حملات تجاوزکارانه خود را در گذشته توجیه می‌کرد، فرضیه توطئه نامید؟

نویسنده مقاله خود را با این نتیجه‌گیری به پایان می‌برد که اتحادیه اروپایِ صنعت‌زدایی  شده  که در سطوح مختلفی درگیر با جنگ است و در آن ناتو نقش آزمون یافته پلیس رباتی ROBOCOP را  اجرا می‌کند، در مقابل  آن‌چه که حداقل  در رویاهای نئوکان‌های آمریکایی جزیره رفاه خواهد بود قرار خواهد داشت: اقتصاد آمریکا به عنوان بندر ایده‌آل برای سرمایه‌های جهانی، از جمله سرمایه اروپایی.

امیدواریم که استثناً این یک فرضیه توطئه باقی بماند.

تلاش هاییتی برای آزادی
یک صحنه جنبی تلاش برای رهایی از امپراتوری،  در حال حاضر در هاییتی که کشوری فقیر، اگر نه فقیرترین کشور در دریای کارائیب است. این کشور توسط الیت فاسد و مرتشی به ریاست  عملاً نخست‌وزیر و رئیس جمهوری که منتخب مردم نیست به نام آریل هنری رهبری می‌شود. این فرد از طرف ایالات متحده آمریکا منصوب شده بود تا کشور را مدیریت  کند و از طرف اکثریت مردم مردود شناخته می‌شود. او زیر فشار صندوق بین‌المللی پول «اصلاحات»نولیبرالی انجام داد که به کنسرن‌های آمریکایی اجازه می‌داد کشور را به تاراج برند و آن را زیر کنترل خود نگاه دارند. برای جلوگیری از شورش مردم، هنری از ایالات متحده درخواست ورود نظامی کرد.

آشلی اسمیت در کانترپانچ یک مقاله بسیار آموزنده منتشر کرد(۷)، که تاریخ سرکوبگری توسط ایالات متحده را نیز توصیف می‌نمود.  امیدواریم که مقاومت بقیه جهان به رهبری روسیه و چین و برخی از کشورهای جنوب جهانی در شورای امنیت سازمان ملل کافی باشد تا هاییتی  سرانجام به حق تعیین سرنوشت و توسعه و تکامل خویش که ده‌ها سال از آن محروم بوده است، دست یابد.

به روز کردن استرالیا به عنوان آنُد گالوانی
پس از این‌که استرالیا به طور غیرمترقبه‌ای  قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه را لغو کرد و به جای آن پیشنهاد ایالات متحده را «پذیرفت»، بازی بعدی امپراتوری آغاز شد. اکنون  هواپیماهای B52 که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ‌دارد، البته همراه با بمب ‌های اتمی مربوطه در استرالیا مستقر شد.

«هدف مشخص است. نمایندگان اندیشکده‌های هوادار جنگ که روز دوشنبه در برنامه «FOUR CORNERS» آژانس خبری استرالیا نظریات خود را بیان داشتند و کسانی که از آن زمان در رسانه‌ها نظر خود را بیان کردند، علناً  گفتند که این بمب‌افکن‌ها گسیل شده‌اند تا  مقدمات جنگ علیه چین را فراهم کنند، که مفهوم دیگری ندارد جز  فراهم کردن مقدمات  یک فاجعه اتمی بین‌المللی. به دیگر سخن: در حالی که آمریکا و هم‌پیمانانش جنگ با روسیه  به خاطر اوکراین را مدام تشدید می‌کنند، به طور هم‌زمان تمامی منطقه  هندوپاسیفیکی را به بشکه باروت تبدیل می‌کنند، که هرلحظه می‌تواند منفجر شود.»(۱۰)

نقل قول بالا متعلق به اسکار گرنفل درسایت  WORLD SOCIALIST WEB است. او می‌گوید که برای نظریه‌پردازان امپریالیسم آمریکا  جنگی که هم اکنون علیه روسیه برپا شده، پیش پرده لازم برای جنگ علیه چین است، زیرا بنا بر آن چین بزرگترین چالش  برای برتری ایالات متحده است، که در سیاست راهبردی امنیتی ملی اخیر آمریکا مشخص شده است.  ایالات متحده با استفاده از تمام امکانات  قصد دارد مانع از این شود که چین «تنها رقیبی » که قادر است نظم بین‌المللی را متحول سازد، نتواند آن را تحقق بخشد.

مقاله نامبرده اطلاعات بیشتری  را ارایه می‌دهد که نشان می‌دهد آمریکا  به طور جدی جنگ علیه چین را دنبال می‌کند، زیرا در غیر این‌صورت تمام این سرمایه‌گذاری‌های عظیم بی‌معنی خواهد بود. استرالیا ، مانند آلمان با بمب‌های اتمی آمریکا به یک ناوهواپیمابر غرق نشدنی تبدیل خواهد شد و همین‌طور مانند آلمان  هدف موشک‌های مافوق صوت چین قرار خواهد گرفت.

 

(۱) https://twitter.com/444333account/status/1588165197302308873
(۲) https://korybko.substack.com/p/twelve-lessons-to-be-learned-from
(۳) https://www.heise.de/tp/features/Iran-Die-Kopftuchikone-der-USA-4182018.html
(۴) The Tragedy of the Islamic Republic and the Progressives’ Dilemma – CounterPunch.org https://twitter.com/MintPressNews/status/1580624700723855360
https://www.moonofalabama.org/2022/10/behind-the-iranian-riots.html
https://thecradle.co/Article/Analysis/16372
https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_stanford_internet_observatory_report_unheard_voice.pdf
https://twitter.com/jacksonhinklle/status/1586070425368305664
(۵) https://thegrayzone.com/2022/11/03/british-spies-terror-army-ukraine/
Siehe Details im Anhang
(۶) https://meinungsfreiheit.rtde.life/meinung/152903-krieg-gegen-terror-wird-europa-treffen/
(۷) https://www.counterpunch.org/2022/11/02/no-u-s-intervention-in-haiti/
(۸) https://www.bennettinstitute.cam.ac.uk/publications/a-world-divided/
(۹) https://twitter.com/RnaudBertrand/status/1586700853158846469
(۱۰) https://www.wsws.org/de/articles/2022/11/01/plfb-n01.html