Cuba

کوبا و کرونا

 

تارنگاشت عدالت
 
 
 
برگرفته از: گرانما
۱۱مه ۲۰۲۱

 

دکتر “ادواردو مارتینس دیاس”، رئیس “بیوکوبافارما” اظهار داشت کوبا از این نقطه حرکت می‌کند که در ماه اوت سال جاری دوزاژ لازم پیشرفته‌ترین واکسن را در اختیار خواهد داشت تا کل جمعیت خود را علیه کووید−۱۹ تلقیح کند.

او ادامه داد که کوبا احتمالاً اولین کشوری خواهد بود که کل جمعیت خود را با واکسن ساخت داخل ایمن خواهد ساخت. هم “آبدالا” و هم “سوبِرانا ۰۲” دارای سیستم‌های تولیدی هستند. او در برنامه تلویزیونی “میزگرد” گفت: «طوری رفتار شده که این دو برای تولید هرچه بیشتر و سریعتر واکسن، مجبور به رقابت با یکدیگر نباشند .»

رئیس “بیو کوبا فارما” گفت که در هفته‌های اخیر روند افزایش تولید هردو واکسن آغاز گردیده و در این لحظه به سطح تولید صنعتی رسیده است. در تولید  “آبدالا”، مرکز مهندسی ژنتیک و فناوری ژنتیکی CIGB شرکت دارند که آنتی‌ژن  تولید می‌کنند  که سپس در لابور  AICA فرموله می‌شوند.

آن‌چه که به “سوبرانا۰۲ ” مربوط می‌شود مرکز ایمونولوژی ملکولی که آنتی‌ژن RBD را تولید می‌کند و انستیتوی “فینلای” که این آنتی‌ژن را با شبه توکسین کزاز متصل می‌کند شرکت دارند و واکسن نهایی  در مرکز ملی محصولات زیست‌شناسی BIOCEN تولید می‌گردد.

“بیوکوبافارما”  یک برنامه عملی تا دسامبر تهیه کرده و تعداد دوزاژها را مشخص نموده که باید در هر ماه تولید گردد، که البته حجم تولید رفته رفته افزایش خواهد یافت.

“مارتینس دیاس” گفت: «ما روز به روز به ثبات صنعتی بیشتر نزدیک می‌شویم. برای این‌که بتوانیم کار تلقیح را آغاز کنیم، باید واکسن‌های تولید شده روند ارزشیابی  سختی را پشت سرگذارند.» او تاکید کرد که کوبا دارای سابقه و تجربه ۳۰ ساله در تولید واکسن است که هم اکنون در بیش از ۳۰ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.