عربستان

عقب‌‌نشینی دردناک

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: یورگ کرونائور
برگرفته از: دنیای جوان
۱۹ نوامبر ۲۰۲۲

 

مصونیت برای ولیعهد عربستان سعودی
 

جوزف بایدن اصلاً تصور آن را نمی کرد. هنگامی که عربستان سعودی در اواسط ژوئیه از سفر او و برخورد افسانه‌ای‌اش با ولیعهد محمد بن سلمان با کاهش رکوردشکنانه تولید نفت «اوپک پلاس» با دو میلیون بشکه در روز از اوایل اکتبر تقدیر کرد، رئیس‌جمهور آمریکا، ظاهراً بسیار خشمناک، عواقب بسیار سختی را برای این کشوروعده داد. برخی در آن زمان تعجب کردند که بایدن از چه ابزار ترسناکی استفاده خواهد کرد تا ولیعهد سرکش عربستان سعودی که در این کشور حرف آخر را میزند، به جای خود بنشاند. اکنون معلوم شد: ظاهراً بایدن هیچ وسیله ای برای این اجرای این تهدید در اختیار ندارد، بلکه حتی باید به یک عقبگرد دردناک تن در دهد. شامگاه پنجشنبه در واشنگتن اعلام شد که مردی که پرچم حقوق بشر را به اهتزاز درآورده بود به استخوان اره کن ماهرمصونیت سیاسی می‌دهد.

تغییر موضع بایدن نشان میدهدکه نفوذ واشنگتن در شبه جزیره عربستان در این بین تا چه کاهش یافته است. برای چندین دهه، عربستان سعودی – الحق و الانصاف – مباشر وفادار دولت ایالات متحده در خلیج فارس محسوب می شد که نه تنها به میزان دلخواه نفت تولید می کرد، بلکه انواع خدمات مزدوری نیز برای سیاست خارجی آمریکا را نیز انجام می داد، به عنوان مثال در دهه ۱۹۸۰ از مجاهدین در افغانستان حمایت کرد و یا در سال‌های اخیر، در تقویت جهادگرایان که سعی در سرنگونی رئیس جمهور بشار اسد در سوریه داشتند سهیم بود. همه چیز برای واشنگتن خوب پیش می رفت. ولی چندین سال است که ریاض ناراضی است. دلیل این امر این است که در سالهای اخیر  ایالات متحده تمام انرژی خود را بر روی جنگ قدرت علیه چین متمرکز کرده است، از این رو مایل است از خاورمیانه خارج شود و به همین دلیل عربستان سعودی دیگر باور ندارد که می تواند در جنگ قدرت خود با ایران در دراز مدت روی حمایت ایالات متحده حساب کند و از این رو سال هاست که در تلاش برای یافتن جایگزین بوده است و اکنون تین گزینه را یافته است.

این کشور به طور سیستماتیک همکاری خود را با چین گسترش می دهد و برای شبکه های ۵G  خود از فناوری هوآوی، نماد شرارت چینی  برای واشنگتن، استفاده می کند و اکنون حتی در حال بررسی خرید سلاح در جمهوری خلق چین است و مدتی است که نه تنها از طریق «اوپک پلاس» آنتن‌های خود را به سوی  روسیه دراز کرده است. این کشور به همکاری خود با مسکو پایبند است. ولیعهد عربستان در حال حاضر در سفری به آسیا است و روز جمعه پس از مذاکرات در کره جنوبی در نشست APEC در تایلند حضور یافت. او قصد دارد به زودی به هند سفر کند و از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه دسامبر در کشورش پذیرایی نماید. ریاض که حداقل برای دوران باقیمانده عصر نفت از ثروت فراوانی برخوردار است، در حال ایجاد گزینه های اقتصادی و سیاسی جدید برای خود میباشد، و اگر هم لازم باشد، ایالات متحده آمریکا را رها خواهد کرد. بنابراین زمینه مانور آمریکا روز به روز محدودتر میشود و به همین دلیل نیز مسئله مصونیت مطرح شد: حال یک لکه دیگر خون بر پرچم تبلیغات حقوق بشر در برابر خطر شدید به حاشیه رانده شدن بیشتر در خاورمیانه توسط چین و روسیه چه اهمیتی دارد؟ متوجه شدید؟

 

عربستان