odeh

اتحاد چپ بین فلسطینیان عرب و یهودی

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۱۹ مه ۲۰۲۱
 

هدش یک اتحادیه چپ بین فلسطینیان عرب و یهودی است. بزرگترین قدرت  در این اتحادیه  حزب کمونیست اسرائیل است. آنها همراه یک حزب چپ غیر سوسیالیستی عربی در درون اسرائیل لیست مشترکی را تشکیل داده‌اند. این اتحادیه دارای ۵ نماینده در کنست است. رئیس فراکسیون لیست مشترک، یک کمونیست  فلسطینی از حیفا است که “عوده” نام دارد. در حیفا کمونیست‌های هدش پست نایب رئیس شهرداری را در اختیار دارند.

کمونیست‌ها و هدش برای یک آینده یهودی عربی  در صلح و صفا و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنند. در میان تشدید وضعیت مرگبار  جاری در غزه در بسیاری از شهرهای اسرائیل صحنه‌های ناآرامی و تظاهرات نفرت و رشد اغشاشات اجتماعی شدت یافته است.

 تکان‌دهنده‌ترین صحنه در غروب روز چهارشنبه ۱۲ مه گزارش خبری زنده راجع به صدها نژادپرست یهودی (عمدتاً از باند مافیایی «لافامیلیا» در اورشلیم) در “بت‌یام” بود، که مالکیت عرب‌ها را نابود کردند و به یک راننده عرب در یک خود رو حمله بردند، او را از خودرو بیرون کشیدند، خودرو را تخریب کردند و بی‌رحمانه راننده خودرو را به شدت مضروب ساختند. در “لود آکو”، اورشلیم، حیفا، بت‌یام، تیبریاس و نقاط متعدد دیگر  زدو خوردهای خونینی بین یهودیان نژادپرست و اعراب صورت گرفت.

تعداد زیادی از مردم مجروح شدند و برخی بسیار شدید. نتانیاهو تهدید می‌کند که «برای تامین نظم» از ارتش کمک خواهد گرفت. نماینده کنست، “یائیر گولان” از حزب چپ صهیونیستی “میرتس” و معاون سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل پشتیبانی خود از پیشنهاد فاشیستی نخست وزیر  را اعلام کرد. پزشکان عرب و یهودی  در مرکز بهداشتی “رامبام” در حیفا روز ۱۲ مه دست به تظاهرات زدند:

آنها به عربی و عبری خواستار صلح بودند. هدش، جبهه دمکراتیک عربی−یهودی  خواستار صلح و برابری ، بزرگترین  فراکسیون لیست مشترک که کمونیست‌های اسرائیلی نیز در آن شرکت دارند، در روزهای اخیر کراراً خواستار پایان دادن به خشونت‌ها و برقراری مجدد صلح و آرامش شد. «ما از تظاهرات مشترک  یهودیان و اعراب  علیه اشغال و حمله به غزه حمایت می‌کنیم ولی هرنوع خشونت اوباشانه یهودیان و اعراب  را علیه افراد منفرد و گروه‌ها غیر نظامی و همین‌طور ویرانی  و به آتش کشیدن مالکیت  مردم و اماکن مقدس را اکیداً مردود می‌شماریم.» هدش  همین‌طور با شدت علیه تصمیم دولت که اعلام کرده برای احیای نظم و آرامش  خاتمه بخشیدن به تظاهرات در منطقه مختلط نژادی “لود”   نیروهای مرزی و ارتشی اسرائیل  را به کار خواهد گرفت، اعتراض کرد. هدش طی بیانیه‌ای اعلام کرد:  «ما اعزام نیروهای مرزی که تمایلات ضدعربی آنها مشهور است، به لود را رد می‌کنیم. این اقدام تنها می‌تواند به تشدید وضع کمک کند.» “ایمن عوده”رئیس فراکسیون  لیست مشترک در کنست  و عضو حزب کمونیست فلسطین از اعراب اسرائیلی خواست از استعمال خشونت پرهیز کنند.

او گفت: «ما نگرانی وخیم‌ترشدن وضع در خیابان‌ها هستیم. ما هرنوع حمله به مردم غیرنظامی را محکوم می‌کنیم، آنها را باید از مخاصمه دورنگاه داشت. ما کراراً به نتانیاهو هشدار دادیم که (دامن زدن دایمی او  به آتش) که ملهم از آرزوی او برای حفظ قدرت است، می‌تواند منطقه را به آ شوب کشد و اکنون شاهد نتایج آنیم.» “عوده” هم‌چنین وزیر کشور “امیر اوهانا” را به اتهام ترغیب و تهییج آشوبگران یهودی مورد حمله قرارداد. وزیر کشور اوایل هفته گذشته تحت سخنانی از نژادپرستان یهودی که مظنون به قتل قیام کنندگان عرب بودند، حمایت کرده بود.

عوده گفت: «این جنون باید خاتمه پیدا کند. مبارزه مشترک  اعراب و یهودیان  تنها پاسخ قابل قبول  در مقابل رویاهای خشونت‌آمیز نتانیاهو و نژاد‌پرستان MKs Ben-Givir و Bezalel است. … ما از تشدید وخامت اوضاع و گسترش خشونت  بسیار نگرایم. ما صدمه زدن به افراد غیرنظامی را مردود می‌شماریم و می‌خواهیم که آنها از چرخه خشونت و خصومت دور نگاه داشته شوند. ما کراراً هشدار دادیم  که نتانیاهو  می‌تواند منطقه را به آتش کشد تا سلطه خود را برقرار نگاه دارد و اکنون این هشدار به واقعیت پیوسته است. ما از اعتراضات حمایت می‌کنیم و مردم را به اعتراض تشویق می‌نماییم. ما به داشتن حق اساسی اعتراض معتقدیم .»

هدش طی بیانیه‌ای علیه تشدید خصومت‌ بین اسرائیل و غزه اتهامات سنگینی مطرح کرد: « نتانیاهو مستاصلانه کوشش می‌کند قدرت خود را  حفظ کند  و اکنون ما را به ورطه یک جنگ خطرناک سوق می‌دهدکه مردم هردو طرف را از بین خواهد برد. ما خواستار پایان بخشیدن درگیری‌ها و اجرای آتش بس هستیم. ما اکیداً خواستار تنها راه حل مشکل که پایان بخشیدن به اشغال مناطق فلسطینی و محاصره غزه توسط اسرائیل است هستیم و همین‌طور تاسیس یک کشور فلسطینی  با شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت را طلب می‌کنیم، که در صلح و صفا در کنار اسرائیل زندگی کند.»