چین

همکاری چین با کشورهای آسیای مرکزی

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: پکن روندشاو
۱۷ مه ۲۰۲۳
چند رقم
 

همایش سران  کشورهای آسیای مرکزی  در روزهای ۱۸ تا ۱۹ مه  در  شهر تاریخی  “شیان” در ایالت “ساآنشی”  تشکیل خواهد شد. این همایش  نقطه عطفی در تاریخ روابط  بین چین و کشورهای  آسیای مرکزی  است.

در طی سال‌ها  طرفین  روابط خود را برپایه احترام متقابل، دوستی و همسایگی خوب، همبستگی در دوران سخت و همکاری برد-برد گسترش بخشیده و به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یافته‌اند.

به عنوان نمونه برای  نشان دادن این همکاری موفقیت‌آمیز و گسترش  تبادل بین چین و کشورهای آسیای مرکزی  در زیر  برخی ارقام از بخش‌های مختلف ارایه می‌گردد.

۵ کشور آسیای مرکزی
در سال ۲۰۱۳ چین برای اولین بار  ابتکار جاده ابریشم نوین را پیشنهاد کرد تا ایمپالس (تکانه) جدیدی به رشد و توسعه جهانی وارد آورد. ۵ کشور  آسیای  مرکزی کلیه  اسناد مربوط به این  ابتکار را امضاء کردند.

۷۰ میلیارد دلار
 چین  سال‌ها است که  بزرگترین و یا مهم‌ترین شریک تجارتی  کشورهای آسیای مرکزی است.  در سال ۲۰۲۲ حجم معاملات بین چین و این کشورها به رکورد جدیدی  معادل بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسید.

محصولات باکیفیت کشاورزی، مانند  گندم، سویا، میوه، خشکبار، گوشت گاو و گوسفند  از آسیای مرکزی  به چین صادر می‌گردد که تجارت بین این کشورها را  متعادلتر و سالم‌تر می‌کند.

۸۰ درصد
اواخر  سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۵ هزار قطار باربری بین چین و اروپا   بیش از ۶ میلیون کانتینر استاندارد به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار  منتقل کرد. بیش از ۸۰ درصد این نقل و انتقال از طریق کشورهای آسیای مرکزی صورت گرفت.

۵۷.۱ میلیون دوز
 اوایل سال ۲۰۲۰ چین با پاندمی کووید-۱۹ روبه رو شد. کشورهای آسیای مرکزی آنگاه که  مواد لازم برای مقابله با پاندمی نایاب شد، فوراً به کمک چین شتافتند. بعد که این همه‌گیری گریبان‌گیر کشورهای آسیای مرکزی شد، چین بیش از ۵۷.۱ میلیون دوز واکسن برای مقابله با همه‌گیری در اختیار این ۵ کشور نهاد.

 برادر خواندگی بین ۶۲ شهر و ایالت
 بین چین و ۵ کشور آسیای مرکزی  ۶۲ برادرخواندگی  شهری و ایالتی وجود دارد.

برای سال ۲۰۲۲ چین پیشنهاد کرد  یک «مجمع دوستی ملل چینی-آسیای مرکزی» ایجاد کند و قول داد تعداد شهرهای برادرخوانده با ۵ کشور آسیای مرکزی را  طی ۵ تا ۱۰ سال به ۱۰۰ شهر و یا ایالت برساند.

۱۳ انستیتوی کنفسیوس
از سال ۲۰۰۴ چین در ۵ کشور آسیای مرکزی ۱۳ انستیتو و ۲۴ مدرسه کنفسیوس تاسیس کرد که بیش از ۱۸ هزار  دانشجو در آن به تحصیل اشتغال دارند.

۲۹۸۸۵ دانشجو
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ تعداد  دانشجویان از کشورهای آسیای مرکزی که در چین تحصیل می‌کنند از ۱۱۹۳۰ دانشجو به ۲۹۸۸۵ دانشجو افزایش یافت. نرخ متوسط  سالانه افزایش ۱۲.۳۳در صد است.

چین هم‌اکنون به  یکی از مقاصد اصلی و محبوب  تحصیل برای دانشجویان آسیای مرکزی تبدیل شده است. تعداد دانشجویان  از آسیای مرکزی که در چین به تحصیل اشتغال دارند  پس از پایان پاندمی کووید-۱۹ به سرعت در حال افزایش است.