nato

همایش ناتو، مبین تضاد‌های امپریالیستی

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: روزنامه کار (اتریش)
۱۸ ژوئن ۲۰۲۳
 

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در مورد برنامه جدید که پیمان در قبال حمله روسیه باید چه واکنشی نشان دهد به وحدت نرسیدند. یکی از دیپلمات‌ها تقصیر را متوجه سیاست انسدادی ترکیه کرد.

روز جمعه هفته گذشته وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو  در بروکسل گردهم آمدند.  نمایندگان  این پیمان نظامی  بسیار سبع و خطرناک که مسئول  تجاوزات غیرقانونی  و جنایات جنگی است در چارچوب این نشست در مورد نشست اصلی بعدی که چهار هفته بعد در  ویلنیوس  صورت خواهد گرفت تصمیم گرفت. هدف این بود که حتی‌الامکان وحدت نظر گسترده‌ای  بین کشورهای امپریالیستی ایجاد شود. ولی در این نشست تضادهای امپریالیستی هم ظاهر شد.

تصمیم گیری در مورد اولین برنامه‌های‌ دفاعی در این نشست پس از پایان جنگ سرد میسر نشد.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو  در مورد برنامه جدید که پیمان در قبال  حمله روسیه باید چه واکنشی نشان دهد به وحدت نرسیدند. یکی از دیپلمات‌ها تقصیر را متوجه سیاست انسدادی ترکیه کرد.

دبیرکل ناتو آقای ینس استولتنبرگ گفت وزرا در نشست دو روزه در بروکسل برنامه‌ها را که اولین برنامه‌ها  پس از پایان جنگ سرد بود و  بدنبال ورود روسیه  به خاک اوکراین طرح شده بود مورد بررسی قرار دادند و به اتخاذ تصمیم بسیار نزدیک شدند.

ولی یکی از دیپلمات‌ها گفت که  ترکیه در رابطه با قبرس روند توافق نظر را مسدود کرد. دیپلمات نامبرده گفت که  این امکان وجود دارد که تا قبل از  همایش ناتو در ویلنیوس در اواسط ماه ژوئیه راه حلی پیدا شود.

نماینده دیپلماسی ترکیه در ناتو توضیح داد که درست نیست  در مورد یک سند محرمانه ناتو نظر داده شود و تنها اشاره کرد که «روند معمولی مشاورات ادامه خواهد یافت.»
به اصطلاح برنامه‌های منطقه‌ای  شامل هزاران صفحه برنامه‌های نظامی محرمانه است که پیمان ناتو با ذکر جزئیات  واکنش در قبال حمله روسیه را تعیین می‌کند.

هدف حداقل:  ۲ درصد بودجه کل، هزینه تسلیحاتی
 کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند که در سال بعد  حداقل ۲در صد از توان اقتصادی خود را صرف تسلیحات کنند. در ویلنیوس  دبیرکل سازمان نظامی ناتو  قصد دارد کشورهای عضو را موظف سازد که تا در ارتباط با جنگ تهاجمی روسیه بودجه نظامی خود را بیش از پیش  افزایش بخشند. برخی از کشورهای عضو اعلام کردند که چنین کاری ممکن نیست و برخی دیگر  خواستار صرف مخارج بیشتری هستند.

در این رابطه استولتنبرگ می‌گوید  بازدارندگی و دفاع هیچ‌گاه به این اندازه مهم نبوده است و به یاوه‌گویی ادامه می‌دهد که از این طریق  می‌توان امنیت مردم را تامین کرد. کدام «امنیت» منظور اوست را ناتو  با تجاوزات غیرقانونی و جنایات جنگی مکرر خود  در گذشته نشان داده است.

سودها تامین می‌شود
در این بین شرکت “راین‌متال”  و دیگر کارخانجات تولید سلاح از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند: این نقطه عطف، گذشته از  جنگ اوکراین  بازهم سود بیشتر و رشد بیشتر برای آنها به دنبال دارد. معاملات چندین میلیاردی   با کشورهای عضو ناتو در پیش است.

به نوشته روزنامه دنیای جوان  رئیس شرکت “راین متال”، آرمین پاپرگر پس از گفتگوهای بروکسل از خوشی سرمست بود. نمایندگان  بیش از ۲۰ شرکت تسلیحاتی ترانس‌آتلانتیکی روز ۵ شنبه گذشته  با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفتگو کرده بودند. پاپرگر مطمئن است که در سال جاری سفارش‌های دو رقمی میلیاردی حتمی است.

ناتو و اوکراین
برعکس عضویت اوکراین در ناتو فعلاً در دستور روز نیست. هرچند استولتنبرگ تاکید کرد  که کشورهای  عضو با به عضویت اوکراین در ناتو موافقند لکن شایعه است که  این موافقت زیاد هم روشن نیست. در طول جنگ  که در هرحال این عضویت صورت نخواهد گرفت، ولی در عوض  شورای اوکراین تاسیس شد، که در حاشیه  همایش در ویلنیوس  برای اولین بار اجلاس خواهد داشت. چنین شوراهایی در گذشته نیز  برای کشورهای دیگر، از جمله روسیه تشکیل شده بود.

بازبرخی از کشورهای عضو وعده تحویل سلاح و کمک‌های نظامی دادند. مثلاً آلمان بلافاصله  ارایه ۶۴ موشک هدایت شونده سامانه پاتریوت را تضمین کرد. دانمارک و هلند  می‌خواهند خلبانان  اوکراینی را برای جنگنده‌های  F16 تعلیم دهند.

در حالی که ایالات متحده تمرکز بیشتری روی  مناقشه با چین نهاده است در مورد اوکراین نیز تضادهای درون امپریالیستی در پیمان نظامی آشکارا نمایان است.