nato

در محکومیت نشست سران ناتو در سال ۲۰۲۳

تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
۸ ژوئیه ۲۰۲۳

 

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری پیرامون نشست سران ناتو در سال ۲۰۲۳

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به نمایندگی از ۱۰۵ میلیون کارگر خود که در ۱۳۳ کشور از ۵ قاره زندگی، کار و پیکار می‌کنند، برنامه‌های امپریالیستی ناتو را به شدت محکوم می‌کند و اجلاس ۲۰۲۳ سران ناتو را که قرار است از ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس، لیتوانی برگزار شود، یک تحریک آشکار دیگر برای کل بشریت صلح‌دوست می‌داند.
 
مردم سراسر جهان به خوبی می‌دانند که مأموریت خونبار این اتحاد امپریالیستی حفظ تناسب مطلوب نیروها برای کشورهای ناتو و در صورت امکان گسترش آن به منظور تأمین منافع انحصارات آن‌هاست. در نظام امپریالیستی که مشخصه آن رقابت شدید نیروهای امپریالیستی برای کنترل ژئوپلیتیکی و کنترل منابع انرژی و مسیرهای حمل‌و‌نقل آن‌هاست، خلق‌های کشورهای عضو ناتو و هم‌چنین خلق‌های دیگر کشورها، هیچ انتظاری از اتحادها و جنگ‌های امپریالیستی به جز مرگ، رنج، فقر و بدبختی ندارند.

جنبش سندیکایی جهانی طبقه‌محور، سندیکاهای پیکارگر و کسانی که واقعاً خواهان صلح هستند، به طور مصمم و مستمر علیه ناتو که یک ماشین جنگی تهاجمی در خدمت منافع کشورهای امپریالیستی این اتحاد است، مبارزه می‌کنند. مردم جهان از نزدیک شاهد جنایات ناتو بوده اند و می‌دانند که ناتو مترادف است با مداخله، جنگ، حکومت نظامی، آوارگی، گرسنگی، ویرانی و مرگ!

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری ادامه جنگ‌ها و مداخلات نظامی، نظامی‌سازی شتابان روابط بین‌الملل و افزایش هزینه‌های نظامی را محکوم می‌کند؛ خواستار پایان بی‌درنگ تمامی درگیری‌های مسلحانۀ امپریالیستی، احترام کامل به حاکمیت، استقلال و حق هر ملتی برای انتخاب آزادانۀ حال و آینده خود است.

ما محرومیت‌ها، تبعیض‌ها، تحریم‌ها و مجازات‌های اعمال‌شده از سوی ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپایی علیه کشورهای مختلف را محکوم می‌کنیم، زیرا آن‌ها بر استاندارد زندگی خانواده‌های کم‌درآمد، کارگران، دهقانان خرده‌پای فقیر و به طور کلی اقشار مردمی تأثیر منفی می‌گذارند.

جنبش بین‌المللی سندیکاهای کارگری نیّت نشست سران ناتو برای افزودن طرح‌های منطقه‌ای جدید، و هم‌چنین تعیین مرز حداقل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های نظامی را محکوم می‌کند که تقابل و ژرفش پیش‌زمینه‌های خطر یک درگیری عمومی امپریالیستی را با پی‌آمدهایی فاجعه‌بار آن برای اقشار ساده و مردمی تشدید می‌کند.

علاوه بر شرایط افزایش عمومی قیمت‌ها، تورم و سیاست‌های ریاضتی بلندمدت که تمام هزینه‌های مربوط به نیازهای عمومی و استانداردهای زندگی کارگران را کاهش داده است؛ و در شرایطی که تمامی مطالبات کارگران برای آموزش، بهداشت، تأمین اجتماعی و شرایط معیشتی مناسب از سوی دولت‌های بورژوازی به بهانه کمبود منابع و غیره رد می‌شود، افزایش بیش‌تر هزینه‌های نظامی هم تحریک‌آمیز و هم افشاگر مقاصد آن‌هاست.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری اعتقاد راسخ دارد که هزینه‌های نظامی مردم را از حق اساسی زندگی با کرامت محروم، و ناتو جهان را بی‌ثبات می‌کند و خواستار انحلال بی‌قید و شرط و فوری ناتو است. فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری از کارگران سراسر جهان می‌خواهد که علیه جنگ‌های امپریالیستی و سیستمی که آن‌ها را پرورش می‌دهد و برای صلح جهانی و همبستگی میان خلق‌ها مبارزه کنند، با اتلاف منابع و پول برای مقاصد نظامی مخالفت کنند و خواستار برچیدن سلاح‌های هسته‌ای و خروج فوری از ناتو شوند.

خلق‌های جهان، کارگران جهان هیچ چیزی که آن‌ها را به تفزقه بیاندازد، ندارند و می‌توانند در صلح، همبستگی و تعاون زندگی کنند.