israel

عجز مفروض سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و کشورهای غربی؟

 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: راینر روپ
برگرفته از: راشیا تودی
۱۳ اکتبر ۲۰۲۳
 

آیا دولت اسرائیل و سرویس های اطلاعاتی آن ممکن است عمداً چشم خود را بسته باشند، زیرا عظمت “عملیات طوفان اورشلیم” حماس در واقع به اسرائیل این بهانه را می دهد که یک بار برای همیشه به حیات حماس و تمام غزه پایان دهد و شهر دو میلیون نفری را با خاک یکسان کند، چیزی که هم اکنون در حال وقوع است.

این روزها دنیا کاملاً گیج نظاره کرد که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل – به ویژه موساد، که گویا بهترین و بی‌وجدان‌ترین سازمان جاسوسی در جهان محسوب می شود – با شکستی مفتضحانه روبه رو شده اند. خود سرویس‌های اسرائیلی حتی علناً اعتراف می‌کنند که همگی هیچ اطلاعی از حمله بزرگ حماس به اهداف در روستاها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل نداشتند، چه رسد به هشدار قبلی. همچنین گفته می شود که سرویس های اطلاعاتی غربِ مشترک نیز از این وقایع کاملا غافلگیر شده اند.

 این بدان معناست که گویی آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) نیز در تاریکی دست و پا می زد، که سخت می توان آن را باور کرد.  آژانس امنیت ملی آمریکا که با بودجه سالانه میلیاردها دلار و با جدیدترین و پیچیده‌ترین فناوری‌های نظارت و رهگیری سراسر جهان را در زمین و فضا، امواج رادیویی زیر نظر دارد و مانند یک جاروبرقی غول‌پیکر، تمام سیگنال‌های الکترونیکی را جمع‌آوری می‌کند تا سپس با ابررایانه‌ها و هزاران تحلیلگر خود به سرعت در میان آنها جستجو کند تا موادی را که می‌توان برای اهداف اطلاعاتی خود مورد استفاده قرار دهد، به دست آورد.

اجرای هماهنگ حمله بزرگ حماس بدون شک مستلزم آماده سازی گسترده ای بود که بدون ارتباطات الکترونیکی متعدد بین مراکز فرماندهی و گروه های رزمی منفرد حماس امکان پذیر نبود. حتی اگر همه پیام‌ها رمزگذاری شده بود، افزایش ناگهانی و انباشت چنین پیام‌های رمزگذاری‌شده در روزهای منتهی به حمله، باید سازمان‌های اطلاعاتی چون موساد یا NSA را نگران می‌کرد و  این امر به نوبه خود منجر به یک هشدار کلی برای جمعیت غیرنظامی اسرائیل و وضعیت آماده باش ارتش اسرائیل می شد.  اما چنین اتفاقی نیفتاد. و از این طریق حماس توانست از لحظه غافلگیری به خوبی استفاده کند.

 اکنون پورتال خبری اینترنتی البوابه مستقر در اردن، که از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۰۰ خود را منبع عمده اخبار خاورمیانه معرفی کرده است، یک توضیح احتمالی برای شکست کامل سرویس های اطلاعاتی غربی و اسرائیلی ارائه کرده و مقصر را شرکت چینی معروف هوآاوی که توسط ایالات متحده تحریم شده اعلام کرده است.

 به گفته البوابه، حماس و جنگجویانش از فناوری هوآوای برای برقراری ارتباط استفاده کرده اند. این گوشی‌های هوشمند جدید دیگر با اندروید (سیستم متداول عامل تلفن‌های هوشمند غربی (OS) در کنار iOS اپل) کار نمی‌کنند، بلکه با سیستم‌عامل ویژه خود که چینی‌ها از سر ناچاری آن را به‌عنوان بدیلی تکامل بخشیدند، کار می‌کنند، که نتیجتاً تکنیک‌های رهگیری سرویس‌های اطلاعاتی غربی در آن بی‌ اثر است. علاوه بر این، سیستم‌عامل چینی با موتور جستجوگری که توسط مهندسین چینی کامل شده است کار می‌کند – و نه با گوگل، که ظاهراً پر از روزنه های باز برای ایالات متحده و سایر سرویس‌های جاسوسی غربی است. البوابه می نویسد که به همین دلیل اسرائیل نتوانست اطلاعاتی در مورد نقشه های حمله حماس کسب کند.

حماس و جنگجویانش از فناوری هوآوای برای برقراری ارتباط استفاده کرده اند. . تکنیک‌های رهگیری سرویس‌های اطلاعاتی غربی در این گوشی‌های هوشمند جدید بی‌ اثر است

 این واقعیت که چینی‌ها نوع سیستم‌عامل «اندروید» خود و موتور جستجوگر ویژه خود را تکامل بخشیدند، تنها نتیجه شهوت دیوانه وار تحریم‌های غیرمنطقی و خود ویرانگر ایالات متحده آمریکا – نه تنها علیه روسیه، بلکه علیه چین است.

تحریم‌ها علیه هوآوای نتیجه حسادت معمولی آمریکایی‌ها است.  چند سال پیش، هوآوای پیشرو بازار فناوری اینترنت بی‌سیم G5 بود. بسیاری از دست نشاندگان غربی ایالات متحده همچنین می‌خواستند به عنوان بخشی از مدرن‌سازی دیجیتال خود به فناوری بسیار سریع‌تر و قدرتمندتر G5 روی آورند و از پیشتاز خوب و در عین حال ارزان‌قیمت محصول چینی استفاده کنند. این امر به‌ویژه برای کشورهایی که قبلاً زیرساخت‌های قبلی مبتنی بر استاندارد G4 هوآوای را داشتند که ممکن بودسیستم G5 را به صرفه  و کم خرج جایگزین کند، بسیار مطلوب بود.

جای تعجب است که – پس از اینکه رئیس سرویس مخفی مصر ده روز قبل از حمله حماس شخصاً به نخست وزیر اسرائیل هشدار داده بود که اتفاق بزرگی در غزه در حال وقوع است – هیچ واکنشی صورت نگرفت

 رقیب آمریکایی G5  از نظر تکامل از چینی ها عقب بود و بنابراین محصولات آنها در نهایت بسیار گران تر از آب در می آمد. در این مرحله رژیم تحریمی آمریکا وارد صحنه شد. واشنگتن هوآوای را به نصب نرم افزار جاسوسی در سیستم جی ۵ متهم کرد و سپس اقمار خود را از خرید G5 چینی منع کرد. همانطور که می دانیم، واشنگتن برای اثبات ادعاهای خود نیازی به مدرک نداشت.

در صورت نقض ممنوعیت G5، دولت خبیث ایالات متحده متحدان خود را به انواع مجازات، از جمله محرومیت از شبکه تبادل شناختهای اطلاعاتی، تهدید می کرد. سازمان های جاسوسی دولت های دست نشانده ایالات متحده به ویژه از این همکاری منتفع می شوند، زیرا در بخش هایی که برای سیاستمدارانشان دارای اهمیت ویژه ای است، اجازه دارند نیم نگاهی به اطلاعات سازمان های NSA و CIA بیافکنند، اطلاعاتی که با منابع معمولی خود هرگز نمی توانند به دست آورند. به همین دلیل است که کشورهای موسوم به “پنج چشم”  Five-Eyes که شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا و بریتانیا می شود، بلافاصله از خرید Huawei G5 فاصله گرفتند. با این حال، چنین اقدامی برای آلمان که در حال حاضر از زیرساخت G4 هوآوای برخوردار است، بسیار پرهزینه خواهد بود.

 از سال ۲۰۲۰، دولت ایالات متحده شرکت‌های آمریکایی و یا بین‌المللی را با تهدید مجازات قانونی از فروش محصولات یا ارایه خدمات به هوآوای منع کرده است. در این میان، این ممنوعیت‌های صادراتی آمریکا، علیه کل صنعت فناوری اطلاعاتی چین با هدف قطع ارتباط چینی‌ها با محصولات پیشرفته غربی و استفاده از پتنت‌های غربی و کاهش سرعت توسعه و تکامل کشور چین گسترش یافته است. اما اینجا نیز آمریکایی ها باز به ضرر خود دچار  اشتباه محاسباتی جدی شدند.

این احمق های مستکبر در کنگره آمریکا همچنان معتقدند که آنها هنوز ارباب دنیا هستند و آمریکا به تنهایی در خط مقدم تکامل فناوری جهانی ایستاده است. هرچند که چین بیشتر از مجموع ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مهندس، ریاضیدان و دانشمند در سراسر جهان تربیت می کند.

در واقع، این احمق های مستکبر در کنگره آمریکا همچنان معتقدند که آنها هنوز ارباب دنیا هستند و آمریکا به تنهایی در خط مقدم تکامل فناوری جهانی ایستاده است. هرچند که چین بیشتر از مجموع ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مهندس، ریاضیدان و دانشمند در سراسر جهان تربیت می کند. چین در سال های اخیر دو برابر ایالات متحده حق ثبت اختراع علمی ثبت کرده است. با این حال، سیاستمداران و رسانه های کودن ایالات متحده، جمهوری خلق چین را به سرقت فناوری کهنه ایالات متحده متهم می کنند. آنها احتمالاً این یاوه را باور دارند، در غیر این صورت سعی نمی‌کردند از طریق تحریم‌ جلوی تکامل فناوری چین را بگیرند.
 با این حال، اگر ایالات متحده به عنوان مثال دست یک شرکت بزرگ چینی مانند هوآوای را از تراشه های ثبت شده در غرب کوتاه کند (همانطور که رخ داد)، برای هر ناظر نسبتاً با عقلی کاملاً روشن بود که چینی ها به زودی تراشه های خود را تکامل خواهند بخشید، که حتی پیشرفته‌تر از تراشه‌هایی است که قبلاً با پتنت‌های ایالات متحده از غرب وارد کرده بودند. و این دقیقاً همان چیزی است که هوآوای در ابتدای سپتامبر ۲۰۲۳ با ارائه و تولید انبوه تلفن همراه جدید خود P60  نشان داد. هوآوای در این تلفن همراه یک تراشه جدید، کوچک و بسیار قدرتمند ۷ نانومتری     (nm)  در نوع خود بی نظیر را به صورت سریال تعبیه کرده است.

 این بدان معناست که فاصله با پیشرفته ترین تراشه های ایالات متحده علیرغم تحریم ها تقریباً به صفر رسیده است. در عین حال، P60  ویژگی های فنی انقلابی دیگری نیز دارد. این تلفن همراه با سیستم عامل «اندروید» که مخصوصاً توسط هوآوای تکامل یافته است و با موتور جستجوگر خود به عنوان جایگزینی برای گوگل کار می کند.

در گزارش‌های آزمایشی بیطرف، یعنی غیرغربی، P60  در حال حاضر بهتر از محصولات مشابه غربی رتبه‌بندی می‌شود. با توجه به نظرات بسیاری از کاربران، P60 جدید ظاهراً برای مردم کشورهای غربی نیز جذاب است و دلایل شگفت انگیزی در تایید این امر ذکر می شود. به عنوان مثال، در گزارش آمده که آمریکایی‌ها می‌گویند که اگر چینی‌ها مکالمات آنها را شنود کنند و یا ایمیل‌هایشان را بایگانی کنند، بسیار کمتر ناراحت می شوند تا سیا یا   NSA  این کار را انجام دهند.

آمریکایی‌ها می‌گویند که اگر چینی‌ها مکالمات آنها را شنود کنند و یا ایمیل‌هایشان را بایگانی کنند، بسیار کمتر ناراحت می شوند تا سیا یا   NSA  این کار را انجام دهند

درست مانند تحریم‌های اقتصادی ضد روس، تحریم‌های تراشه‌های آمریکا علیه چین در نهایت ضربه‌ای بود که نتیجه معکوس داشت. شرکت های آمریکایی و غربی نه تنها مشتری اصلی خود را در چین از دست داده اند، بلکه اکنون با یک رقیب جدید و بزرگ در بازار جهانی تراشه رو به رو شده اند.
 از آنجا که اکنون ما تصوری از کیفیت بالای تلفن‌های همراه و سایر ابزار ارتباطاتی چینی به دست آورده ایم که ظاهراً در مقابل تکنیک‌های شنود غربی مصون است، می توان تصور کرد که این امر یکی از دلایلی که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و همتایان دوست آنها در غرب از فراروییدن طوفان فلسطینی و “عملیات طوفان الاقصی” بی اطلاع  ماندند، باشد. این موضوع در مقاله پورتال خبری اردنی Al Bawaba که در بالا ذکر شد، نیز مورد تایید قرار گرفت، البته توسط یک فرد بسیار شگفت‌انگیز، یعنیAimen Dean .  به نوشته ویکی پدیای انگلیسی، آیمن دین یکی از اعضای سابق القاعده است که در سال ۱۹۹۸ توسط سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا MI6 به خدمت گرفته شد.

 البوابه در گزارش خود به پست آیمن دین در X (توئیتر سابق) اشاره می‌کند: «به همه کسانی  که اکنون تعجب می‌کنند که چرا اسرائیل با  سازمان های جاسوسی خود  نتوانسته نقشه‌های  حماس برای این هجوم شجاعانه را شناسایی کند؟! پاسخ بعضاً این است: هوآوای! بله، در بیش از ۳۰ ماه گذشته، رهبران و مبارزان حماس از تلفن‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های هوآوای استفاده می‌کردند!»

آیمن در ادامه به تفصیل توضیح می‌دهد که چرا شکستن قفل گوشی‌های هوآوای بسیار دشوار است و استدلال می‌کند که چون گوگل و سایر شرکت‌های فناوری آمریکایی این شرکت چینی را از استفاده از سیستم‌های خود منع کردند، هوآوای مجبور شد سیستم‌های خود را تکامل بخشد، سیستم‌هایی که فقط توسط چین قابل هک است.

 اما هیچ یک از اینها حتی نمی تواند توضیح دهد که چگونه جنگجویان و تروریست های حماس بی سر و صدا تمام دوربین ها و حسگرهای حرکتی در امتداد مرز را دور زدند یا غیرفعال کردند، یا اینکه چرا در هفته های گذشته ۸۰ درصد از نیروهای مرزی اسرائیل از مرز غزه دور شده و به کرانه باختری اعزام شده بودند. زیرا این همان چیزی است که موفقیت تهاجم حماس را اساساً ممکن کرد.

چرا در هفته های گذشته ۸۰ درصد از نیروهای مرزی اسرائیل از مرز غزه دور شده و به کرانه باختری اعزام شده بودند. زیرا این همان چیزی است که موفقیت تهاجم حماس را اساساً ممکن کرد.

 علاوه بر این، کارهای اطلاعاتی تنها به جمع آوری اطلاعات و داده های فنی محدود نمی شود و چیزی بیش از شکستن قفل گوشی است. عملیاتی مانند «طوفان اورشلیم» مستلزم آمادگی‌های گسترده در تهیه مواد و آموزش رزمندگان بی شمار در اردوگاه های آموزشی بوده است. به سختی میتوان باور کردکه جاسوسان اسرائیلی در محل اصلاً هیچ چیز متوجه نشدند. و همین طور جای تعجب است که – پس از اینکه رئیس سرویس مخفی مصر ده روز قبل از حمله حماس شخصاً به نخست وزیر اسرائیل هشدار داده بود که اتفاق بزرگی در غزه در حال وقوع است – هیچ واکنشی صورت نگرفت.

تایمز اسرائیل در ۹ اکتبر ۲۰۲۳ گزارش داد که مقامات ارشد دولت مصر مکررا به همتایان خود در اسرائیل از جمله نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو هشدار داده بودند که “حادثه بزرگی” در راه است، “چیزی غیر معمول، یک عملیات وحشتناک” از سوی غزه صورت خواهد گرفت. تایمز اسرائیل می‌نویسد، مصری‌ها «از بی‌تفاوتی نتانیاهو شوکه شدند».

 ناخواسته این سوال پدید می‌آید که آیا داستان تلفن هوآوای فقط برای رد گم کردن است و آیا دولت اسرائیل و سرویس های اطلاعاتی آن ممکن است عمداً چشم خود را بسته باشند، زیرا عظمت “عملیات طوفان اورشلیم” حماس در واقع به اسرائیل این بهانه را می دهد که یک بار برای همیشه به حیات حماس و تمام غزه پایان دهد و شهر دو میلیون نفری را با خاک یکسان کند، چیزی که هم اکنون در حال وقوع است.