Netanjahu

رئیس دولت در دادگاه

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:دنیای جوان
۳۱ مه ۲۰۲۱

 

نخست‌وزیر اسرائیل در چند مورد متهم است. شدیدترین اتهامات علیه نتانیاهو در دادگاه مطرح نمی‌شود
 
 

بنیامین نتانیاهو رئیس قویترین حزب اسرائیلی  “لیکود” و از سال ۲۰۰۹ نخست وزیر بلاانقطاع اسرائیل یک سال است که به اتهام ارتشا، کلاه‌برداری و اختلاس  در مقابل دادگاه قرار گرفته است. تاکنون او مجبور بوده تنها مدت ناچیزی (کمتر از یک ساعت) شخصاً در دادگاه حضور یابد. تنها همین امر که او به دادگاه احضار شده کافی بود تا به طور اتوماتیک نتانیاهو از کلیه مقامات دولتی، به غیر از پست نخست وزیری کنارگذاشته شود.

از دوران کناره گرفتن اولین نسل سیاستمداران کشور صهیونیستی (خانم گلدا مایر که در سال ۱۹۷۸ فوت کرد و آقای مناخیم بگین) تقریباً هیچ نخست وزیر اسرائیلی وجود نداشته که به خاطر خلافکاری مالی ولی همین‌طور تجاوز جنسی به دادگاه احضار نشده باشد ولی نتانیاهو اولین نخست وزیری است که در خلال دوره نخست وزیری‌اش مورد اتهام قرار گرفته و به دادگاه احضار شده است که در بدترین حالت می‌تواند محکومیت زندان به دنبال داشته باشد.

بازرسی‌های پلیسی علیه رئیس حزب لیکود از دسامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در نوامبر ۲۰۱۹ در سه مورد اصلی علیه او اعلام جرم شد. دادگاه قرار بود روز ۱۷ مارس ۲۰۲۰ آغاز شود ولی به درخواست متهم از جمله به دلیل شیوع اپیدمی کورونا معوق و به ۲۴ مه ۲۰۲۰ انداخته شد. چندین جلسه صورت گرفت که نتانیاهو نیاز به شرکت درآن را نداشت. از روز ۵ آوریل ۲۰۲۱بررسی قضایی و استفاده از شواهد آغاز شد و اکنون می‌تواند نتانیاهو به دادگاه احضار شود. درگیری‌های رزمی با حماس فلسطین روند بررسی قضایی را متوقف کرد.

اتهامات  به موارد ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ استناد می‌کند. موارد ۱۰۰۰ نسبتاً بی‌خطر و ضرر است و برسر این است که نتانیاهو و همسرش “سارا” هدیه‌های نفیسی مثلاً سیگار برگ گران‌قیمت، مشروبات و یا خانمش جواهرات دریافت کرده اند که قیمت کل آنها به چند هزار نمی‌رسد. جالب توجه موارد ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ است که به روابط نتانیاهو با ناشر پرخواننده‌ترین روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت و شرکت مخابراتی “بیزک”  مربوط می‌شود. نتانیاهو از جمله  کوشش کرده از طریق امتیازاتی  تبلیغات مثبت برای خود تحصیل نماید. در مورد ۴۰۰۰ بازجویی‌ها تازه آغاز شده که تاکنون زیاد به ضرر متهم نبوده است.

موقعیت نتانیاهو بسیار وخیم‌تر می‌شد اگر  موارد ۳۰۰۰ نیز در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گرفت. این موارد به شبکه‌ای از رشوه‌خواری  در خرید زیردریایی و ناوهای جنگی آلمانی  مربوط می‌شود. با این که نتانیاهو در مرکز این شبکه قرار داشت، تاکنون تنها به عنوان شاهد معرفی شده است. البته کوشش هایی صورت می‌گیرد تا این وضع تغییر داده شود.