یونان

پیروزی سرمایه؟

 

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: هانس گئورگ هرمان
برگرفته از: دنیای جوان
۱۴ نوامبر ۲۰۲۳

 

مرگ سیریزا

پس از آنکه در روز یکشنبه گذشته بیش از ۴۰ عضو موسس حزب سیریزا را ترک کردند، بار دیگر وقت آن رسیده تا در آتن تلاشی جدید برای تأسیس حزب جدیدی که بتواند بقایای چپ را گرد یک محور جمع کند و از پیروزی کامل سرمایه جلوگیری کند، آغاز شود.

جنبش سیاسی یونانی سیریزا ، در بهار ۲۰۱۵خود را به عنوان چراغ امیدی برای کل چپ اروپا معرفی کرد. توجه داشته باشید، منظور سوسیال دموکرات ها، که در یونان هرگز به عنوان نیروی چپ شناخته نشده نیست. پس از شکست در جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹، چپ‌ها کسانی بودند که سرمایه، با هم دستی جمهوری‌خواهان، سلطنت‌طلبان و فاشیست‌هایی که با موفقیت به جامعه بازگشته بود، آنها را در زندان‌ها و جزایر متعدد حبس کرده یا آنها را به قتل رساند. با توجه به آنچه که مردم یونان در طول دیکتاتوری نظامی و در دهه های پس از آن از سر گذراندند (بحران مالی، سیاست های ریاضتی از سوی بروکسل، تسلیح مجدد اجباری توسط تولیدکنندگان تسلیحات آلمانی) باید گفت که این تقریباً یازده میلیون نفر مردم یونان، که بیش از هفت دهه در کشوری که مهد دموکراسی نام دارد، در فقر و مسکنت شب را به روز می رسانند، دیگر  خسته شده اند.

 در اواسط دهه ۲۰۱۰ گفته می شد که نمی توان به «ائتلاف چپ رادیکال»، یعنی سیریزا، و به ویژه به الکسیس سیپراس، رهبر در حال صعود آن اعتماد کرد. اما پس از وداع اجباری بازیگران فاسد تاتر سلطنتی در دهه ۶۰، پس از عقب نشینی فلاکت‌بار سرهنگ‌هایی که در دهه ۷۰ توسط ایالات متحده تامین مالی شده بودند و پس از سقوط کشور به فقر و فلاکت و از دست دادن استقلال مالی که توسط سرمایه‌داران مالی تحمیل شد، چه کسی باید به مردم یونان حداقل کمی امید بخشد؟ به هم پیوستن بیش از ۲۰ جنبش شهروندی به سیریزا گام عظیم و با اهمیتی بود. در سال ۲۰۱۵، این حزب در واقع طی یک اقدام تقریبا انقلابی، یعنی رفراندوم علیه سلاخی سیستم اجتماعی  (که مورد لعن و نفرین مخالفان آلمانی اش قرار گرفت) ۶۲ درصد از آرای مردم را کسب کرد و اولین دولت مورد حمایت چپ را تشکیل داد.

 آخر هفته گذشته همه این چیزها به پایان رسید. پس از استعفای رئیس قبلی حزب و رئیس دولت پیشین، الکسیس سیپراس، مباشر سرمایه، استفانوس کاسلاکیس، که تاکنون ناشناخته بود از ایالات متحده آمریکا وارد شد، که تصادفی نبود و  قرار براین است تا آخرین سنگر سیاسی چپ در اروپا را نیز ویران کند. او مانند یک ترامپ یونانی، قاپ پایگاه حزب را دزدید و رئیس جدید سیریزا شد. مردم  یونان که در نبردهای داخلی خسته از هم پاشیده‌اند، اکنون با دو نماینده سرمایه روبهرو هستند. الیگارش میتسوتاکیس به عنوان رئیس دولت و کاسلاکیس رهبر حزب مخالف، که دومی نسخه کپی سیاسی اولی است.

 پس از آنکه در روز یکشنبه گذشته بیش از ۴۰ عضو موسس حزب سیریزا را ترک کردند، بار دیگر وقت آن رسیده تا در آتن تلاشی جدید برای تأسیس حزب جدیدی که بتواند بقایای چپ را گرد یک محور جمع کند و از پیروزی کامل سرمایه جلوگیری کند، آغاز شود.

 

(تارنگاشت عدالت: نیازی به توضیح نیست که اتحاد نیروهای چپ در یونان جبراً مستلزم  تشکیل یک حزب جدید نیست. حزب کمونیست با سابقه این کشور در صحنه مبارزه حضور دارد و در انتخابات اخیر پارلمانی ۷.۲۳٪ آراء را به خود اختصاص داده است. وظیفه حزب کمونیست جلب نیروهای واخورده از جنبش سیریزا و تقویت مبارزه علیه سرمایه است.)