شی

چین در مبارزه علیه کووید-۱۹ به کشورهای درحال رشد کمک می‌کند

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:ردگلوب
۲۲ مه ۲۰۲۱
 

چین روز جمعه چندین اقدام جدید برای حمایت از کشورهای درحال رشد در مبارزه علیه پاندمی کووید−۱۹ و تبعات گسترده آن اعلام کرد و وعده داد در سه سال آینده ۳ میلیارد دلار  جهن کمک منظور کرده و واکسن بیشتری ارایه خواهد نمود.

رئیس جمهور چین، “شی جین‌پینگ”  در سخنرانی ویدئوی خود در اجلاس جهانی بهداشت از اقتصادهای برتر جهان خواست تا بدنبال جبران، رفع خلأ و تقویت ضعیف‌ترین حلقه‌های زنجیر  در مبارزه علیه «شدیدترین پاندمی قرن» باشند.

این اجلاس اشتراکاً توسط کمیسیون اروپایی و ایتالیا که امسال ریاست گروه G20 را عهده‌دار است، تشکیل شد.

تعداد مورد تایید قرارگرفته کووید−۱۹ در سطح جهان بنا بر آمار دانشگاه “جان هاپکینز” از ۱۶۵ میلیون گذشته و بیش از ۳،۴ میلیون کشته  به جای گذارده است.

 چین تاکنون ۲ میلیارد دلار  برای مقابله با  کووید −۱۹ در اختیار کشورهای درحال رشد نهاده است و به بیش از ۱۵۰ کشور و ۱۳ سازمان بین‌المللی لوازم امداد پزشکی  ارسال داشته و بیش از ۲۸۰ میلیارد ماسک و ۳،۴میلیارد روپوش محافظ  و ۴ میلیارد کیت تست در اختیار جهان نهاده است

از تبعیض در تلقیح جلوگیری کنید!

“شی” گفت: «یک سال پیش پیشنهاد کردم که واکسن، یک کالای عمومی جهانی اعلام شود. امروز معضل تلقیح نابرابر تشدید یافته است.»

دکتر “تدروس آدهانوم قبریسوس” دبیرکل سازمان بهداشتن جهانی  در اوایل ماه جاری گفت: «بیش از ۱،۱ میلیارد  دوز واکسن کووید−۱۹ در جهانی تلقیح شده است ولی ۸۰ درصد  آن در کشورهایی که دارای درآمدمتوسط و بالا  هستند، صورت گرفته است. تنها ۰،۳ درصد تلقیح در کشورهایی که دارای درآمد پائین هستند انجام شده است.»

“شی” در سخنرانی خود گفت: «چین ۳۰۰ میلیون دوز واکسن به جهان عرضه کرده و در موارد اضطراری  به بیش از ۸۰ کشور درحال رشد واکسن رایگان بخشیده و  واکسن کووید−۱۹ را به ۴۳ کشور جهان صادر نموده است و با تمام قوا دوزاژ بیشتری را نیز آماده خواهد کرد.» “شی” گفت چین شرکت‌های تولیدکننده واکسن خود را در انتقال فناوری به دیگر کشورهای درحال رشد و در تولید مشترک واکسن با آنها  مورد حمایت قرار می‌دهد. او روی حمایت چین از چشم‌پوشی از حقوق مالکیت معنوی واکسن کووید−۱۹ تاکید کرد و گفت کشور «سازمان جهانی بهداشت و نهادهای بین‌المللی دیگر را در روشن‌کردن هرچه زودتر این مسئله  یاری خواهد کرد.» او پیشنهاد کرد یک مجمع بین‌المللی برای همکاری واکسنی تشکیل شود تا توزیع منصفانه و عادلانه واکسن  در سطح جهان را تشویق و تقویت کند.

 

“شی” تاکید کرد «ما وقتی کوشش می‌کنم تا خلأ واکسنی را پر کنیم، باید انصاف و عدالت  را برقرار نگاه داریم. ما باید ناسیونالیسم واکسنی را طرد کنیم و راه‌حل‌هایی برای معضل ظرفیت تولید و توزیع واکسن پیدا کنیم تا واکسن در کشورهای در حال رشد بهتر و ارزانتر قابل دسترس گردد.»

کمک‌های بیشتر مالی

به گفته “شی” چین تاکنون ۲ میلیارد دلار  برای مقابله با  کووید −۱۹ در اختیار کشورهای درحال رشد نهاده است و به بیش از ۱۵۰ کشور و ۱۳ سازمان بین‌المللی لوازم امداد پزشکی  ارسال داشته و بیش از ۲۸۰ میلیارد ماسک و ۳،۴میلیارد روپوش محافظ  و ۴ میلیارد کیت تست در اختیار جهان نهاده است.

“شی” گفت: «چین طی سه سال آینده در ابتدا ۳ میلیارد دلار  کمک بین‌المللی برای حمایت از دیگر کشورهای در حال رشد در مقابله با کووید−۱۹ و بازسازی اقتصادی و اجتماعی منظور خواهد کرد.» “شی” رئیس جمهور بزرگترین کشور در حال رشد جهان  در سخنرانی خود که کمتر از ۷ دقیقه صورت گرفت، ۱۱ بار از «کشورهای در حال رشد» سخن گفت و از اعضای G20 خواست  بر مساعی خود برای کمک به این کشورها  بیافزایند و به حوایج و نگرانی‌های آنها را در نظر داشته باشند. او گفت «چین ابتکار G20 در مورد تعلیق خدمات بدهی‌ها  برای فقیرترین کشورها  را به طور کامل به اجرأ خواهد گذاشت و تاکنون بازپرداخت بدهی‌ها به حجم ۱،۳ میلیارد دلار  را به تعویق افکنده است که بزرگترین رقم به تعویق افکندن بدهی‌ها در بین کشورهای G20 است.»

«پاندمی یادآوری دیگری است که ما، یعنی بشریت به اتفاق صعود می‌کنیم و به اتفاق سقوط خواهیم کرد و دارای آینده‌ مشترکی هستیم. ما باید برای تحقق این رویا مبارزه کنیم تا یک جامعه جهانی بهداشت برای همه ایجاد کنیم و این دوران سخت را با همبستگی  و همکاری  پشت سر بگذاریم و هرکوششی برای سیاسی کردن، برچسب و یا انگ زدن ویروس را قاطعانه ردکنیم.»

او گفت خیلی مهم است که اعضای G20 کماکان کشورهای در حال رشد را به طریقی، مثلاً لغو بدهی‌ها و یا کمک برای توسعه مورد حمایت قرار دهند. “شی” باز هم بیشتر جلو رفت و خواستار بهینه کردن سیستم حکومت جهانی شد. او گفت کشورهای G20 باید نقش سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی را تقویت و از آن‌ها استفاده کنند و سیستم جهانی  را در جهت جلوگیری  و کنترل بیماری‌ها بهبود بخشند.

او اضافه کرد: «مهم است که ما روحیه مشورت‌های گسترده و مشارکت مشترک و سود متقابل را برپا نگاه داریم، نظرات کشورهای در حال توسعه را کاملاً در نظر بگیریم و نگرانی‌های به حق آنها را بهتر منعکس کنیم.»

“شی” فراخوان خود  برای اعلام همبستگی و همکاری  در مقابله با کووید−۱۹ و ایجاد جامعه جهانی بهداشت برای همه را تکرار کرد . «پاندمی یادآوری دیگری است که ما، یعنی بشریت به اتفاق صعود می‌کنیم و به اتفاق سقوط خواهیم کرد و دارای آینده‌ مشترکی هستیم. ما باید برای تحقق این رویا مبارزه کنیم تا یک جامعه جهانی بهداشت برای همه ایجاد کنیم و این دوران سخت را با همبستگی  و همکاری  پشت سر بگذاریم و هرکوششی برای سیاسی کردن، برچسب و یا انگ زدن ویروس را قاطعانه ردکنیم.»