فقر

کشورمیلیاردرها

تارنگاشت عدالت
 
 
 
نویسنده:رافائل شمه‌لر
برگرفته از:دنیای جوان
۴ژوئن ۲۰۲۱

 

فرانسه: رکورد نابرابری. سرمایه‌داران ثروتمندتر از همیشه
 
 

در فرانسه ثروتمندان مدام ثروتمندتر می‌شوند و بالعکس مدام به تعداد فقرا افزوده می‌گردد. انستیتوی تحقیقاتی «دیدبان نابرابری» در گزارش سالانه خود در مورد نابرابری که روز چهارشنبه منتشر کرد به این نتیجه‌‌گیری رسیده  است که در آن جای تعجبی نیز نیست. و به گفته تهیه‌کنندگان گزارش تازه تبعات پاندمی کورونا هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته، زیرا اطلاعات لازم در دست نیست.

با این‌حال این نتیجه‌ هشداردهنده است: در سال‌های اخیر نابرابری سطح دستمزدها  بین طبقات بالایی و پائینی به شکل دراماتیکی افزایش یافته است. تنها بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ کاهش ناچیزی به چشم می‌خورد ولی نابرابری  به ویژه باردیگر از سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ یعنی از زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور “امانوئل ماکرون” که از جمله مالیات بر ثروت را لغو کرد مجدداً رشد یافته است. به شهادت ارقام در سال ۲۰۲۰ ده درصد از  ثروتمندترین افراد یعنی افرادی با دستمزد ماهانه خالص حداقل ۵۰۹۰ یورو، بیش از ۷ برابر از  ده درصد از فقیرترین مردم مزدور، مزد دریافت می‌کرد، تفاوتی که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در این مدت زمان جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال بازندگان بزرگ در این بازی اجتماعی بودند. انستیتوی دیدبان نابرابری نوشت که نرخ فقر در بین این محدوده سنی  از ۸،۲٪ در سال ۲۰۱۲ به ۱۲،۵٪ در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است که افزایشی معادل ۵۰٪ می‌باشد. بیش از یک میلیون نفر زیر ۳۰ سال  زیر خط فقر که ۸۸۵ یورو در ماه محاسبه شده، زندگی می‌کند. روی‌هم رفته ۵،۳ میلیون فرانسوی  یعنی ۸،۲٪ جمعیت کل کشور زیر خط فقر به سر می‌برد.

علاوه براین نویسندگان گزارش اشاره می‌کنند که تعداد زیادی از جوانان  به دنبال پاندمی  مشاغل هرچند بی‌ثبات و ناپایدار ولی مهم برای ادامه بقأ خود را از دست دادند و اکنون از تور شبکه امنیت اجتماعی بیرون خواهند افتاد. و با وجود این: در ماه مه نمایندگان حزب حاکم (جمهوری در حرکت) با پیشنهاد نمایندگان چپ برای گسترش  امدادهای اجتماعی برای جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال مخالفت کردند. به جای پیشنهاد کردند که آنها را با راه‌حل‌هایی که «مطابق با حوایج فردی» آنهاست تطمیع کرد.

این گزارش میزان تاثیر متفاوت بر شغل‌های متفاوت (هنوز قبل از پاندمی کورونا) را نشان می‌دهد. مثلاً در سال ۲۰۱۹ کارگران ساده نسبت به کارمندان ارشد ۵ برابر  بیشتر با بیکاری روبه رو بودند و هرچه نیروی جسمانی لازم و ریسک سوانح کاری بیشتر باشد، سطح دستمزدها پائین‌تر بوده است.

برعکس وضع ثروتمندترین افراد در کشور هرگز به این خوبی نبوده . “آدرین کاته‌نانس” نماینده حزب چپ لافرانس آنسومیز (شورش فرانسه) روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با رادیو “فرانس‌اینفو”  اعلام کرد که «میلیاردرهای فرانسوی غنی‌ترین میلیاردرهای اروپا هستند.» طی پاندمی ثروت آنان ۵۵٪ رشد یافته است. ولی زیاد حق به جانب او نیست زیرا بنابر لیست “فوربس” میلیاردرهای فرانسوی توانستند در سال ۲۰۲۱ حتی ۶۸٪ به ثروت خود بیافزایند. ۴۲ میلیاردر فرانسوی  تا ژوئن سال ۲۰۲۱  ثروتی معادل ۴۹۰ میلیارد یورو جمع‌آوری کرده بودند. “برنارد آرنو” رئیس کنسرن لوازم لوکس LVMH  با «ثروتی» معادل ۱۲۳  میلیارد یورو در ماه مه حتی برای مدت کوتاهی در صدر لیست سرمایه‌داران در سطح جهان قرار داشت.