gaza

مبارزه برای آزادی، استقلال و حق تعیین سرنوشت

تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از:نویه راینیشه تسایتونگ
۹ ژوئن ۲۰۲۱
 
 
پس از حملات اسرائیل به نوار غزه در ماه مه ۲۰۲۱ مصاحبه با مجید ابوصالح (نام مستعار)
 
 

مصاحبه زیر با مجید ابوصالح یکی از شهروندان نوار غزه  روز ۵ ژوئن ۲۰۲۱ صورت گرفت که از زندگی مردم پس از درگیری‌ها می‌پرسد و نظر او را در مورد آتش‌بس و باز سازی غزه سئوال می‌کند. صالح می‌گوید :«بازسازی آغاز شده و دیوارهای فروریخته دوباره پاک می‌شود ولی با این حال مبارزه مردم فلسطین تا وقتی که اشغال وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت. نوار غزه هنوز در محاصره ارتش اسرائیل قرار دارد. ارتش اسرائیل هنوز در کرانه غربی رود اردن حاضر است. هنوز صدها شهرک  اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس  وجود دارد و بیش از ۶۵۰ هزار شهرک‌نشین در آنجا زندگی می‌کنند. نژادپرستی، رژیم آپارتاید و رفتار نابرابر  هنوز در کلیه شهرهای به اصطلاح “منطقه ۱۹۴۸”  برقرار است. آتش بس امروز تنها یک تنفس کوتاه است تا بعد مجدداً مبارزه برای آزادی، استقلال و حق تعیین سرنوشت از سرگرفته شود و حق بازگشت آوارگان فلسطینی تحمیل گردد.

س: آیا می‌توانی وضعیت  در نوار غزه را پس از تجاوز و در طول آتش‌بس  توصیف کنی؟

پ: آری، تصور می‌شود که تجاوز اسرائیل  علیه نوار غزه پایان یافته است و دیگر نه حمله موشکی، نه خمپاره‌ای و نه بمبی بر سر مردم ریخته می‌شود و دیگر مردم کشته نمی‌شوند و دیگر شهروندان غیرنظامی در ترس و نگرانی به سر نمی‌برند. ولی واقعیت  این است که تنها یک آتش بس موقت مقرر گردیده که هر لحظه می‌تواند شکسته شود و مقابله و حمله از نو آغاز گردد، زیرا علل این تجاوز هنوز برقرار است. وضعیت در شرق بیت‌المقدس بسیار خطیرتر است و شهرک‌نشینان که از طرف نمایندگان فاشیست‌ در کنست حمایت می‌شوند و زیر چتر حمایت نیروهای انتظامی و امنیتی اسرائیل قرار دارند، همان طور که حمله به میدان‌های حول مسجد الاقصی  نشان داد، به تحریکات خود علیه شهروندان غیرنظامی فلسطینی  ادامه می‌دهند.

وضعیت در منطقه شیخ‌جراح اکنون آرامتر شده است ولی این تنها بدان معنی است که بیرون کردن شهروندان آن منطقه و سلب مالکیت از خانه‌های آنان ۶ ماه به تعویق افتاده است تا یک دادگاه اسرائیلی در مورد آن تصمیم بگیرد. ولی وضعیت کماکان متشنج است یعنی نیروهای اسرائیلی  هنوز در این منطقه مستقرند. خیابان‌ها با بلوک‌های سیمانی مسدود شده و رسانه‌ها مجاز نیستند در این مورد گزارش دهی کنند. روزنامه‌نگاران اجازه ندارند اطلاعات خود را منتشر کنند و یا با اعضا و ساکنین منطقه مصاحبه نمایند.

جشن پیروزی

جشن مردم برای پیروزی در غزه (عکس خصوصی)

هم‌زمان با آن محاصره اقتصادی نوار غزه ادامه دارد. پست‌های مرزی  بین نوار غزه و اسرائیل این مخلوق صهیونیستی  هنوز مسدود است و هیچ امکانی وجود ندارد مایحتاج زندگ مردمی (مواد غذایی، دارو، نفت و بنزین و تجهیزات پزشکی) را با وجود فلاکتی که در نوار غزه حکمفرماست تهیه کرد. به ویژه در ۱۵ سال اخیر  این محاصره مهلک نوار غزه را با ۲ میلیون نفر شهروند در زمینی به مساحت ۳۶۰ کیلمترمربع به بزرگترین زندان سرباز جهان تبدیل کرده است. جایی که از سال ۲۰۰۸ چهار تجاوز خونین اسرائیلی  را تجربه کرده که زندگی و حوایج حیاتی مردم ابه کمک بمباران‌های شدید نابود شده است. جایی که هزاران خانه با خاک یکسان شده، صدها شرکت، کارخانه، مدرسه، بیمارستان، موسسات مدنی، ابنیه‌های دولتی، مسجد و کلیسا، مرکز ارتباطی، نیروگاه‌های برق وآب و فاضل‌آب به شدت خسارات دیده و یا به طور کامل بمباران شده و هزاران نفر زن و بچه و پیر و جوان کشته شده و ده‌ها هزار زخمی و مجروح شده‌اند. طی این مدت کوتاه همه چیز از نو ساخته و ترمیم شد ولی باز مورد آماج بمباران‌های گسترده قرار گرفت و باز مردم کشته شدند. امروز ، ۱۱ روز پس از تجاوز اسرائیل  به نوار غزه که تا ۲۱ ماه مه به طول انجامید با وجود جشن پیروزی، مردم از مرگ مردم هم‌میهنان خود سوگوارند. بنابرگزارشات وزارت بهداشت  طی این بمباران‌های وحشی ۲۵۲ دو نفر، از جمله ۶۹ کودک، ۳۹ زن و ۱۷ فرد سالخورده به هلاکت رسیدند و بیش از ۱۹۵۰ نفر مجروح شدند که ۹۰ نفر از آنان هنوز در وضعیت خطیری به سر می‌برند. بیش از ۹ خانوار، پدر و مادر و فرزند به دنبال این بمباران‌ها در خانه‌های خود زنده بگور شده و از بین رفتند. طی این تجاوز چهره جنایتکار و وحشی دستگاه مهلک جنگی اسرائیل به طور زنده در مقابل دوربین‌ها به نمایش گذارده شد. در طی این تجاوز جنگنده‌های F16 و F35 آسمان‌خراش‌ها و ابنیه دولتی  را بدون اطلاع قبلی بمباران کردند.

به گفته سخنگوی UNRWA (آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور میانه) بیش از ۷۵ هزار فلسطینی مجبور به تخلیه محل شدند. آنها به ویژه در مناطق شمالی و شرقی نوار غزه در جستجوی امنیت  بودند زیرا این مناطق شب و روز زیر حملات خمپاره‌اندازهای اسرائیلی قرار داشت. این افراد اغلب در مدارس UNRWA مسکن یافتند هرچند که این نهاد به عنوان دستیار دولت اشغال‌گر اسرائیل نقش کثیفی ایفأ کرد، زیرا در مدارس را بر روی مردم نگشود، بلکه آوارگان مجبور شدند در جستجوی امنیت خود به مدارس فوق یورش برند. همین‌طور مدیر عملیاتی UNRWA ، “ماتیاس شماله” از ارایه هرنوع کمکی (مواد غذایی، دارو، تشک و لحاف و حتی آب نوشیدنی) به این خانواده‌ها خودداری کرد، زیرا با درخواست ورود آنها مخالفت شده بود.

غزه

جشن پیروزی در غزه (منبع خصوصی)

به همین دلیل و  همین‌طور دلیلی دیگری “شماله” و دستیارش  از طرف کلیه سازمان‌های مقاومت فلسطینی  عنصر نامطلوب اعلام شد و خواسته شد که نوار غزه را ترک کند. (شماله در مقابل ارباب جراید  بویژه رسانه‌های اسرائیلی اظهار داشته بود که نیروی هوائی و توپخانه‌ اسرائیلی تاسیسات غیرنظامی فلسطینی را مورد حمله قرار نداده.) بنا بر اطلاعات وزارت بهداشت و آمار سازمان ملل متحد و همین‌طور تصاویر رسانه‌ها می‌بینیم که بخش عمده قربانیان این تجاوز از مردم غیرنظامی فلسطین تشکیل می‌شد و اکثر آنان را اطفال و زنان تشکیل می‌داد. و بسیاری از آنان قبلاً شاگردان مدارس UNRWA در نوار غزه بودند. از این طریق دروغ‌های او برملا شد و معلوم شد که او نیز بخشی از دستگاه تبلیغاتی و جنگی اسرائیل علیه مردم غیرنظامی غزه بوده است.

همین‌طور توسط آمار کمیسیون اضطراری نوار غزه اعلام شد که اسرائیل در این مدت کوتاه چه خسارتهای مادی به غزه وارد آورده است. ۳ مسجد به طور کامل و ۴۰ مسجد به شدت و یا بعضاً ویران شد و یا آسیب دید همین‌طور یک کلیسا نیز آسیب دید.  بیش از ۱۴۵۰ خانه مسکونی به طور کامل ویران گردید و بیش از ۲۰هزار واحد مسکونی شدیداً آسیب یافت. ۷۵ ساختمان دولتی یعنی ابنیه عمومی به طور کامل بمباران شد و همین‌طور ۶۸ مدرسه، موسسه درمانی و بهداشت، ۴۹۰ موسسه کشاورزی و طویله. بیش از ۳۰۰ موسسه اقتصادی، صنعتی و تجارتی  و همین‌طور کارخانه و کارگاه ویران گردید. در بخش گردشگری نیز به طور هدفمند هتلها، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، کافه‌تریاها نابود و یا بعضاً ویران شد. کیلومترها جاده و خیابان عامداً مورد حمله قرار گرفت و ویران شد. نیروگاه برق و آب و فاضل‌آب مورد حمله قرار گرفت و ویران شد. همین‌طور در بخش حمل و نقل  و یا ارتباطات  حملاتی صورت گرفت. به دنبال آن ۱۶ شرکت ارتباطاتی با خاک یک‌سان شد. بیش از ۴۵۰ خودرو  و کامیون کاملاً از بین رفت و صدها عدد اسقاط گردید.  همین‌طور آژانس‌ها و موسسات خبری  و یا سازمان‌ها و انجمن‌های انساندوستانه مورد حمله قرار گرفت و از این طریق ۳۳ موسسه ویران شد و جُنگی دیگر بعضاً خراب گردید.

بلافاصله بعد از اعلام آتش بس رفت و روب خرابی‌ها آغاز شد. تخمیناً ما با ۲۰۰ هزار تن  خاکروبه روبه رو خواهیم بود که باید از خانه‌ها و ساختمان‌های چندطبقه و ساختمان شرکت‌ها خارج گردد. مدیرکل وزارت اقتصاد، آقای دکتر “نفال” گفت تا کنون دو کشور وعده داده‌اند که ۲ میلیارد دلار جهت بازسازی در اختیار نوار غزه قرار دهند که البته تاکنون حتی یک سنت پرداخت نشده است درست مانند وعده‌های میلیاردی مشابهی که پس از تجاوزهای سابق اسرائیل مانند حبابی ترکید و سترون ماند چون تمام کسانی که در کنفرانس صلح وعده دادند، به وعده خود عمل نکردند.

چرا ما می‌گوییم قرارداد آتش‌بس بسیار ضعیف است و هرلحظه می‌تواند درگیری از نو آغاز گردد، چون: اسرائیل کوشش می‌کند هرآن‌چه را که نتوانسته از طریق بمباران با دستگاه جنگی خود به دست آورد، می‌خواهد اکنون به کمک ایالات متحده آمریکا ، اروپا و کشورهای ارتجاعی عربی منطقه از طریق دیگری به دست آورد. اسرائیل می‌خواهد که بازسازی نوار غزه توسط سازمان ملل، مصر و دستگاه خودگردان فلسطین انجام شود و سازمان‌های جنبش مقاومت از این کار دور نگاه داشته شوند. همین‌طور اسرائیل  و میانجی‌گرانی چون وزیر امورخارجه آمریکا، “بلینکن” همین‌طور وزیر امور خارجه انگلیس ، آلمان و فرانسه و مزوّران و دوریان دیگر چون میانجی  مصری، خواستار آزادی کلیه اسرای نظامی اسرائیلی که در تجاوز ۲۰۱۴ به غزه دست‌گیر شدند و در زندانهای جنبش مقاومت به سر می‌برند، هستند. آنها خواستار اجرای این طرح قبل از آغاز بازسازی غزه هستند. همین‌طور اسرائیل کوشش می‌کند فشار را تشدید کند  تا از پرداخت کمک‌های مالی قطر برای خانواده‌های فقیر در شمال غزه جلوگیری به عمل آورد. اسرائیل طلب می‌کند که این پول توسط مقامات در رامﷲ توزیع شود که در واقع به معنی توزیع این کمک‌ها زیر نظر سازمان جاسوسی و بانک‌های اسرائیلی  است.

از این رو سازمان‌های مقاومت  در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های خود اعلام کردند: ما به هیچ‌کس باج نخواهیم پرداخت، نه به ایالات متحده و نه به اسرائیل و نه به هیچ کس دیگری! آنها به اسرائیل هشدار دادند که در غیر این‌صورت آتش بس می‌تواند پایان یابد. ما منتظر خواهیم بود که در هفته آینده دولت اسرائیل با این میانجی‌ها ملاقات نماید.

بمباران

بمباران

در حال حاضر ایالات متحده از کشورهای اتحادیه اروپا و همین‌طور با نوکران و بردگان خود در منطقه عربی  (مانند دولت مصر به رهبری السیسی و یا عربستان سعودی  و دولت اردن و همین‌طور دولت قطر) بازدید به عمل می‌آورد. آنها به دنبال تشدید فشار بر حماس‌اند، البته وقتی آنها از حماس سخن می‌گویند، منظورشان  در واقع سازمان‌های مقاومت است. آنها فشارهای تدارکاتی، سیاسی و مالی وارد می‌کنند تا پیروزی مقاومت، این موفقیت جنبش مقاومت را بی‌اثر سازند.

ولی ما مطمئنیم که جبهه مقاومت فلسطین نه ساده لوح و نه احمق و نه این‌قدر بی‌دفاع است که بخواهد در مقابل اربابان امپریالیستی و همدستان عربش که می‌خواهند به قیمت فقر و فلاکت مردم فلسطین، خود را از معضلات و بحران‌های سیاسی چه داخلی و چه خارجی خود نجات دهند تسلیم شود. همان‌طور که خلق فلسطین طی این ۱۱ روز تجاوز و بمباران  نشان داد اجازه نخواهد داد نه در نوار غزه و نه بیت‌المقدس، نه در کرانه‌های غربی و نه در مناطق به اصطلاح ۱۹۴۸ و همین‌طور نه در تبعید و مهاجرت تخم نفاق پاشیده شود. و در عین حال مقاومت نشان داد که مخلوق صهیونیستی و پروژه امپریالیستی در خاور میانه تا چه حد ضعیف و متزلزل است. بدون حمایت کشورهای امپریالیستی، بدون حمایت سیاسی، مالی و رسانه‌ای و بدون کمک‌های اقتصادی و نظامی  از طریق تحویل سیستم‌های جنگنده F16, F35 زیردریایی‌های آلمانی و ناوهای جنگی  و بدون وتوهای متعدد در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اسرائیل هیچ شانسی برای ادامه بقأ دارا نیست. همه این کارها صورت می‌گیرد تا اسرائیل بتواند منافع غرب و پروژه‌های امپریالیستی را در این منطقه تحمیل کند. در این روزهای تجاوز  در ضمن روشن شد که اسرائیل این مخلوق صهیونیستی دیگر قادر نیست وظایف خود به مثابه سگ نگهبان منافع امپریالیستی را تمام و کمال اجرأ کند. این کشور حتی قادر نبود منافع خود را حفظ نماید. از این رو اسرائیل نیازمند به غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو ناتو است تا بتواند به عنوان یک کشور صهیونیستی به حیات خود ادامه دهد.

ولی امروز روشن و آشکار است که فریادها علیه وحشیگری صهیونیستی و جنایات آن علیه مردم غیرنظامی در نوار غزه روز به روز بلندتر می‌شود. حتی در رسانه‌های ایالات متحده در مورد رژیم آپارتاید در اسرائیل گزارش داده شد و این که چگونه اسرائیل در به اصطلاح مناطق ۱۹۴۸علیه شهروندان خود رفتار می‌کند زیرا حتی در آنجا نیز آپارتاید حاکم است و کوشش می‌شود این سیستم به مردم غیریهود تحمیل شود به طوری که در آنجا تساوی حقوق حاکم نیست. از این رو شهروندان فلسطینی در به اصطلاح مناطق ۱۹۴۸ قیام کرده و علیه ارتش و پلیس اسرائیل به کف خیابان‌ها آمده‌اند. آنها روشن و آشکار حمایت خود از توده‌های فلسطینی  در بیت‌المقدس و همین‌طور در سازمان‌های مقاومت  در نوار غزه را نشان دادند. به همین دلیل آنجا هم با کشته و زخمی رو به رو شد و بیش از ۲۱۰۰ نفر دستگیر شدند و اکنون منتظر تشکیل دادگاهند در حالی که شهرک‌نشینان اسرائیلی  با سلاح‌های خود  در بیت‌المقدس  و همین‌طور شیخ جراح و شهرهای مختلط مانند “لود”، “رمله”، “نصرت”، حیفا، یافا دست به تظاهرات می‌زنند و مردم را تحریک می‌نمایند.

همین‌طور چندین نماینده در کنگره آمریکا و در دولت  به جنایات اسرائیل علیه مردم غیرنظامی فلسطین که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد و نشان می‌داد چگونه خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی چند طبقه توسط جنگنده‌های اسرائیلی F16 و F35 بمباران می‌شود، معترض شدند. آنها شاهد بودند که چگونه اجساد زنان و کودکان و مردمان سالخورده‌ای  که در حین خواب به قتل رسیده بودند از زیر آوار بیرون کشیده می‌شدند.

امروز هم توده‌ها علیه تجاوزگری اسرائیل  در نوار غزه دست به تظاهرات می‌زنند. چه اکنون در نیویورک که بیش از ۲۵۰ هزار نفر  به کف خیابان‌ها رفتند و چه در تعداد زیادی از شهرهای آمریکا و همین‌طور در انگلیس و فرانسه و آلمان  و کشورهای دیگری که دولت‌هایشان معرف حمایت از اسرائیلند و انجام تظاهرات را ممنوع کرده‌اند. با این حال توده‌های مردم دست به تظاهرات زدند و صدای خود را علیه تجاوزگری جنایتکارانه صهیونیستی نسبت به مردم بی‌پناه غیرنظامی در نوار غزه بلند کردند تا دستگاه جنگی اسرائیل را متوقف سازند.

و باز سازندگی آغاز و ویرانی‌ها پاک می‌شود ولی مبارزه مردم فلسطین تا وقتی که اشغالگری اسرائیل برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. نوار غزه هنوز توسط ارتش اسرائیل تحت محاصره است، ارتش اسرائیل هنوز در کرانه غربی رود اردن مستقر است، صدها شهرک اسرائیلی  در شرق بیت‌المقدس وجود دارد و در کرانه باختری بیش از ۶۵۰ هزار شهرک‌نشین زندگی می‌کنند. نژادپرستی  و سیستم آپارتاید و رفتار نابرابر  هنوز در کلیه مناطق به صطلاح ۱۹۴۸ حکمفرماست. امروز تنها یک تنفس کوتاه ایجاد شده تا مبارزه برای آزادی و استقلال و حق تعیین سرنوشت دوباره ادامه پیدا کند و حق بازگشت کلیه آورگان فلسطینی را تحمیل نماید.