Lula

برزیل: دادگاه لولا، رئیس جمهور سابق را از اتهامات بیشتر فساد مالی تبرئه کرد

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
 
برگرفته از: راشیا تودی
۲۲ ژوئن ۲۰۲۱
 
 
 

رئیس جمهور سابق برزیل، لولا دا سیلوا روز دوشنبه یک پیروزی قانونی دیگر به دست آورد.

دادگاه فدرال برزیل وی را به دلیل کمبود شواهد از اتهامات فساد غیرفعال مرتبط با ادعای امتیاز دادن سیاسی بی‌گناه اعلام کرد.

 

 

در سال ۲۰۱۷ ، رئیس جمهور سابق برزیل ، “لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا” متهم شد که در ازای کمک های شش میلیون رئالی (حدود ۱،۲ میلیون دلار) برای مبارزات انتخاباتی حزب کارگر خود (PT) ، به شرکت های خودروسازی امتیازات سیاسی ارائه کرده است. اتهامات علیه این سیاستمدار و سایر مقامات به عنوان بخشی از عملیات موسوم به “Zelotes” مطرح شد. این امر توسط پلیس برای بررسی موارد کلاهبرداری و رشوه در این بخش از جامعه سیاسی راه اندازی شد.  روز دوشنبه، قاضی فدرال “فردریکا ویانا” حکم کرد که پرونده علیه رئیس جمهور سابق “شامل هیچ نکته‌ای نیست” که بتواند محکومیت وی یا سایر متهمان را توجیه کند.

قاضی گفت: “تبرئه رئیس جمهور سابق ، رئیس دفتر سابق او “گیلبرتو کاروالیو” و پنج مقام و بازرگان دیگر «عاقلانه و منطقی» بود. سال گذشته ، لولا در جلسه دادگاه همه ادعاها را رد کرد و تاکید داشت که هرگز امتیازی در اختیار شرکت های خودروسازی ننهاده است. در ماه مارس ، دادگاه تمام احکام صادره در مورد پیشکسوت سیاسی ۷۵ ساله را در زمینه عملیات لاوا ژاتو (“شستشوی اتومبیل”) لغو کرد، که تحقیقات مهم دیگری در زمینه مبارزه با کلاهبرداری بود که  ۳ رییس جمهور سابق و مقامات دولتی فراوانی را به دادگاه کشید. این حکم درواقع به لولا این حق را اعطأ می‌کند که سال آینده دوباره خود را نامزد پست ریاست جمهوری کند. لولا هنوز تایید نکرده است که آیا در مبارزه انتخاباتی شرکت خواهد کرد یا خیر. آخرین نظرسنجی ها او را در دور اول با ۴۱٪ به ۲۳٪ آرا در مقابل رئیس دولت فعلی برزیل، “جائیر بولسونارو”، برتر نشان می دهد. لولا در کشوری که در طی دوره تصدی او از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رشد سریع اقتصادی را تجربه کرد و میلیون ها نفر را از طریق برنامه های رفاهی‌اش از فقر نجات داد ، بسیار محبوب است.