Treptower Park

مبارزه برای یک نظم جهانی مردمی!

 

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: ردگلوب
۲۲ ژوئن ۲۰۲۱

 

 

سخنرانی یاروسلاو لیستوف (Jaroslaw Listow)* به مناسبت هشتادمین سالگرد حمله فاشیستی به اتحاد جماهیر شوروی
 
 

هشتاد سال پیش، آلمان فاشیستی به اتحاد شوروی حمله کرد. جنگ جهانی دوم بدین ترتیب وارد مرحلۀ سرنوشت‌ساز خود شد. جنگ فقط مبارزه میان مردم نبود، بلکه مبارزۀ ایدئولوژی‌ها و ایده‌ها بود، مبارزه بر سر آن‌که بشریت در کدام نظم جهانی می‌خواهد زندگی کند.

اگرچه این جنگ رنج بی‌اندازه‌ای به اتحاد جماهیر شوروی تحمیل کرد و بیش از ۲۷ میلیون قربانی از میان خلق‌های اتحاد جماهیر شوروی گرفت، اما ما می‌دانستیم – و امروز هم می‌دانیم – که این آلمان ساده نبود که به ما حمله کرد، بلکه آلمان فاشیستی بود. آلمانی که عقاید تبعیض نژادی و عقاید یک ملت برتر بر آن حاکم بودند. این سرمایه‌داری متمرکز بود که در یک مرحله حیاتی سعی در ضربه زدن به تئوری کمونیسم داشت. ما می‌دانستیم که آلمان دیگری هم وجود دارد، آلمان ضدفاشیست‌ها، آلمان کمونیست‌ها که علیه فاشیسم پیکار می‌کند.

و همراه آن‌ها نه تنها ارتش سرخ جنگید، نه فقط مردم شوروی، و نه تنها مردم کشورهای دیگر. در درجه نخست کمونیست‌ها با فاشیسم مخالف بودند، کمونیست‌ها از پرتغال تا اتحاد جماهیر شوروی، کمونیست‌ها در داخل آلمان: جنبش مقاومت، که تمام اروپا را تحت پوشش قرار داد.

و ما بسیار خوشحالیم که این آلمان دیگر پس از پایان جنگ جهانی دوم توانست جمهوری دمکراتیک آلمان را ایجاد کند. دقیقاً همین امر بود که توانست یک چتر محافظتی در برابر آتش در حال ظهور فاشیسم در اروپای غربی، و در آلمان غربی، ایجاد کند.

امروز، هنگامی که در اروپا سعی می‌شود ایدئولوژی فاشیستی با ایدئولوژی کمونیستی یکسان جلوه داده شود، باید با تاریخ جنبش کمونیستی، با تاریخ پیروزی مشترک ما بر فاشیسم – پیروزی کسانی که در اردوگاه‌های کار اجباری و فعالیت‌های زیرزمینی بر ضد فاشیسم پیکار کردند و ​​کسانی که در جبهه‌های جنگ بزرگ میهنی علیه آن جنگیدند -، با دقت و هشیارانه رفتار کنیم. زیرا این وحدت – انترناسیونالیسم واقعی و برادری واقعی – تعهدی در جهت ایجاد یک فضای یکپارچه برای عدالت و محیطی برای برخورد صادقانه با مردم در آینده است. جامعه‌ای که کارل مارکس، فریدریش انگلس و ولادیمیر ایلیچ لنین از آن صحبت کردند: جامعه دوستی پرولتاریا، زحمتکشان، یعنی کسانی که از ایدئولوژی سرمایه‌داری و ایدئولوژی فاشیسم متنفر و با آن در ستیز هستند. و این درس تاریخ، که قربانیان بی‌شماری از ما و در عین حال قهرمانان بی‌شماری بر جای گذاشت، باید تعهد به یک دوستی یگانه برای همه ما، دوستی بین مردم روسیۀ شوروی و مردم دمکرات آلمان باشد.

 

 

 * یاروسلاو لیستوف عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه (KPRF) است.