ligachev

یک عمر مبارزه

 

 
مترجم: مازیار نیکجو
دانش و امید، شمارۀ ششم
تیر ۱۴۰۰

 

بخش‌هایی از اعلامیۀ هیأت اجرایی حزب کمونیست فدراسیون روسیه به مناسبت مرگ لیگاچف
 
 

قدیمی‌ترین عضو حزب بلشویک‌های اتحاد شوروی، ایگور کوزمیچ لیگاچف در پنجم ماه مه امسال درگذشت. او سال‌ها دبیر کمیتۀ مرکزی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست اتحاد شوروی، و از بنیان‌گذاران حزب کمونیست فدراسیون روسیه بود. انسانی شجاع و مبارز که در دوران اسف‌بار آغاز تحمیل سیاست‌های پروسترویکا، از به چالش گرفتن دارودستۀ خائنینی چون گورباچف نهراسید. همان کسی که پژواک جملۀ معروفش: «بوریس ]یلتسین[، در اشتباهی!» هنوز در ذهن میلیون‌ها روس طنین‌انداز است.

زندگی طولانی و پربار او آیینه تمام‌نمایی از تاریخ یک قرن این کشور با همۀ دست‌آوردها، تراژدی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها است. او با رنج بسیار شاهد فروپاشی تدریجی نظام قدرتمندی بود که همیشه با تمام وجود نیاز حیاتی به دگرگونی آن را احساس می‌کرد و تا آخرین لحظۀ حیات بر این اعتقاد بود که یک فرصت تاریخی مناسب برای انجام اصلاحات فوری در جهتی متفاوت وجود داشت تا آوریل ۱۹۸۵ استمرار اکتبر ۱۹۱۷ باشد.

ایگور کوزمیچ در۲۹ نوامبر ۱۹۲۰ در دهکدۀ کوچکی در استان تومسک سیبری، در خانوادۀ دهقانی فقیر به دنیا آمد. این وجود نظام شوراها بود که پسری از دهکده‌ای دوردست را قادر ساخت تا با گام‌هایی استوار به دنیای عظیمی پا بگذارد و با بهره‌مندی از تعلیمات و تحصیلات عالیه، بتواند استعدادهای خارق‌العادۀ خود را آشکار سازد.

در ۱۹۳۷ پدرش اعدام و مادرش از حزب اخراج می‌شود. اما سال‌ها بعد او و مادرش، با هشیاری و بری از کینه‌ورزی، مسببان اصلی و توطئه‌گرانی را که با پرونده‌سازی و شهادت‌های دروغ موجب اعدام برخی بی‌گناهان از جمله پدر او شدند، شناسایی و تقبیح نمودند…