cuba

دیگر بس است!Basta ya!

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: دنیای جوان
۲۵ ژوئن ۲۰۲۱
 
 
 
اجلاس عمومی سازمان ملل تقریباً به اتفاق آرأ علیه محاصره کوبا توسط ایالات متحده آمریکا رای داد.
ایالات متحده و اسرائیل مخالف قطع‌نامه رای دادند.
 
 

به محاصره ای که حقوق بشر همه شهروندان کوبایی را نقض می کند پایان دهید! با این درخواست واضح از دولت ایالات متحده ، کشورهای عضو سازمان ملل متحد تقریباً به اتفاق آرا روز چهارشنبه (به وقت محلی) قطعنامه ای را تصویب کردند که خواستار پایان تحریم هایی است که طی ۶۲ سال گذشته بر کوبا اعمال شده است. “برونو رودریگز” ، وزیر امور خارجه هاوانا ، موضع کشورش را در اجلاس قبلی توجیه کرد و گفت “محاصره، مردم کوبا را مانند ویروس کورونا خفه می‌کند و می کشد”  . رئیس جمهور “میگل دیاز کانل” در توییتر خود به صراحت گفت: «ما تقاضا نمی کنیم. ما می خواهیم: به محاصره پایان دهید!»

 برای رئیس دولت و دبیر اول حزب کمونیست کوبا ، “دیاز کانل” نتیجه رای گیری ، که در آن فقط اسرائیل در کنار ایالات متحده قرار داشت، در حالی که اوکراین ، برزیل و کلمبیا رای ممتنع دادند، ، بسیار رضایت بخش بود. او گفت: ” این یک پیروزی عظیم بود! دنیا در کنار کوبا ایستاده است و ایالات متحده خود را منزوی می کند. » پیش از آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۸۴ رأی برای بیست و نهمین بار متوالی خواستار پایان محاصره شده بود.

به همین ترتیب، دولت های مختلف در ایالات متحده نشان داده اند که وقعی به رای جامعه جهانی نمی نهند. دفعه قبل ، در سال ۲۰۱۹ نیز قطعنامه مشابهی ، به همین صورت با اکثریت قریب به اتفاق ۱۸۷ رأی موافق ، سه رأی مخالف (ایالات متحده آمریکا ، اسرائیل و برزیل) و دو رای ممتنع (کلمبیا و اوکراین) تصویب شد.  دونالد ترامپ ، حاکم وقت در کاخ سفید ، گویی برای تمسخر تصمیمات سازمان ملل ، ۲۴۳ اقدام جدید برای تشدید تحریم های دوران تصدی خود صادر کرد. جوزف بایدن ، جانشین او ، هرچند که در کارزار انتخاباتی وعده داده بود، تاکنون حتی یکی از آنها را پس نگرفته است.

برخلاف سایر کشورهای جهان ، نماینده ایالات متحده در اجلاس سازمان ملل متحد تحریم ها را «وسیله ای قانونی برای ارتقا دموکراسی و احترام به حقوق بشر و کمک به مردم کوبا در اعمال آزادی های اساسی خود» توصیف کرد. در مقابل ، نماینده روسیه خواستار این شد که “با توجه به شرایط همه گیری که به همه مربوط می شود ، کشورها باید از اعمال تحریم هایی که مانع توسعه دورایستا می‌شود و بر یکپارچگی کشورهای دیگر تأثیر می گذارد” خودداری کنند. اتحادیه اروپا نیز از آمریکا به خاطر محاصره و محدود کردن توانایی کوبا در وارد کردن تجهیزات پزشکی و سایر کالاهای مورد نیاز در مبارزه با Covid-19 انتقاد کرد. نماینده پرتغال همچنین از طرف اتحادیه اروپا اشاره کرد که اقدامات تنبیهی اعمال شده علیه کوبا «تأثیر فاجعه باری بر اوضاع اقتصادی جزیره دارد و بر سطح زندگی مردم کوبا تأثیر می گذارد.» رئیس جمهور بولیوی ، “لوئیس آرسه”، با استقبال از نتیجه رای گیری ، گفت: «بار دیگر جهان خواستار پایان بخشیدن به محاصره بزه‌کارانه علیه مردم کوبا شد.” همتای ونزوئلایی وی “نیکولاس مادورو” حتی آن را “نشانه ای بارزی از ظهور دنیایی جدید – بدون هژمونی ، انسانی تر و همبسته تر» دانست. “میگل دیاس کانل” گفت با این حال ، تا آن زمان ، “تا وقتی که محاصره ادامه دارد ، کوبا باید به مجمع عمومی سازمان ملل برگردد زیرا ما برعکس امپراتوری، که مصوبات آن را زیر پا میگذارد، به جامعه بین المللی احترام می گذاریم.»

cuba