putin

پوتین در مورد حادثه دریای سیاه و خطر جنگ جهانی سوم

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: آنتی-اشپیگل
۱ ژوئیه ۲۰۲۱
 
 

نقض حریم دریایی روسیه توسط ناو جنگی انگلیس Defender نیز در پرسش و پاسخ مطبوعاتی با رئیس جمهور روسیه پوتین موضوع مورد بحث بود و پاسخ وی به این سوال بسیار جالب بود.

موضوع اصلی در روزهای اخیر تحریک ناو جنگی انگلیس Defender در آبهای کریمه بوده است. به هر حال این خطر وجود داشت که روسیه یک کشتی جنگی انگلیس را غرق کند که عواقب آن غیر قابل محاسبه بود. بنابراین ، پاسخ پوتین ، که در آن او جزئیات ناشناخته‌ای را فاش کرد ، بسیار جالب بود 

برزوفسکایا: در مورد ناوشکن انگلیسی در نزدیکی شبه جزیره کریمه. آیا فکر نمی کنید که در آن لحظه چیزی نمانده بود که جهان با جنگ جهانی سوم روبرو شود؟

پوتین: نه ، فکر نمی کنم اینطور باشد. آیا این یک سوال بود و یا

بروزفسکایا: ما سئوالاتی در این زمینه دریافت کردیم.

پوتین: فکر نمی کنم اینطور باشد. بگذارید در مورد این که به چه چیز اعتقاد دارم و به چه چیزهایی نه،  توضیح دهم. اول از همه ، البته ، این یک تحریک بود. کاملاً واضح است که این یک تحریک بوده است. تحریک کنندگان می خواستند چه چیزی نشان دهند و برای رسیدن به چه اهدافی تلاش می کردند؟ اولاً ، این تحریکات بسیار پیچیده بود و نه تنها توسط انگلیسی ها بلکه توسط آمریکایی ها نیز صورت می گرفت، زیرا انگلیسی ها بعد از ظهر وارد آبهای ما شدند ، اما صبح زود ساعت ۷:۳۰  آمریکایی ها  با یک هواپیمای شناسایی استراتژیک خود از یکی از فرودگاه های نظامی ناتو در یونان ، از کرت ، به اعتقاد من ، پرواز کردند. البته در این باره به من گزارش شد ، من این را خیلی خوب می دانم. اگر درست بخاطر داشته باشم هواپیما دارای شماره ۶۳/۹۷۹۲ بود. خوب دیدیم ، تماشا کردیم. واضح بود که ناوشکن در حال آمدن است و در درجه اول اهداف نظامی را دنبال می کند ، آنها می خواستند با استفاده از هواپیمای جاسوسی اقدامات نیروهای مسلح ما را بررسی کنند که ما چگونه پاسخ خواهیم داد. می خواستند ببینند که ما چه کار می کنیم ، چه اقدامی صورت می گیرد، چگونه کار می کند ، کدام قسمت فعال می شود. ما این را دیدیم و می دانستیم ، بنابراین اطلاعاتی را که فکر می کردیم لازم است به آنها دادیم. شاید من کمی زیاده از حد گفتم که امیدوارم ارتش مرا ببخشد. این یک مطلب.

 مطلب دوم موئلفه‌های سیاسی است. ما همین چند روز قبل جلسه ای در ژنو داشتیم. سئوال این است که چرا چنین تحریکاتی لازم بود؟ همه اینها برای چه کاری انجام می شود؟ آیا می خواستند تاکید کنند که هیچ احترامی برای تصمیم مردم کریمه برای پیوستن به فدراسیون روس قایل نیستند؟ و آن را به رسمیت نمی شناسند؟ بسیار خوب ، به رسمیت نشناسند. اما چرا چنین تحریکاتی را انجام می دهند؟

اصغرزاده:  شاید ناتو می خواهد ما را آزار دهد؟ هم اکنون مانور “نسیم دریایی” در حال انجام است ، دیروز یک ناوچه هلندی از راه رسید.

 پوتین: بله ، آیا می فهمید موضوع چیست؟ شما گفتید که جهان در آستانه یک جنگ جهانی است. خیر، البته که نه. حتی اگر ما این کشتی را غرق کرده بودیم ، تصور اینکه جهان در آستانه جنگ جهانی سوم قرار می گرفت ، هنوز سخت بود،  زیرا آنها می دانند که نمی توانند در این جنگ پیروز شوند. این یک امر بسیار مهم است.

فکر نمی کنم ما خود از تحولاتی که شما در مورد آن صحبت می کنید خوشحالیم ، ولی در صورت وقوع می دانیم که برای چه می جنگیم: ما برای خودمان ، برای آینده خود در سرزمین خود می جنگیم. ما نیستیم که از هزاران کیلومتر دورتر ایم یا از طریق دریا آمده ایم. آنها به مرزهای ما رسیده اند و حریم دریایی ما را نقض کرده اند و این یک عنصر اساسی در کل وضعیت است. اما حتی این نیز باعث نگرانی من نیست یا اینکه چرا آنها به تصمیم مردم کریمه برای پیوستن به روسیه احترام نمی گذارند. چیز دیگری نگرانم می کند. می بینید که در مورد مانور ما در خاک خود در نزدیکی مرزهای اوکراین چه سر و صدا زیادی صورت گرفته است. برای آنانی که علاقمندند می گویم ، من به وزارت دفاع دستور داده ام که بی سر و صدا نیروها را بیرون بکشد. ما این کار را کردیم اما به جای واکنش مثبت و گفتن این که: بسیار خوب ، ما واکنش شما را درک می کنیم، چه کاری انجام دادند؟ آنها تا حد مرزهای ما جلو آمدند.

 برزوفسکایا: آقای رئیس جمهور ، در سخنرانی خود در مجلس فدرال گفتید که گاز گرفتن روسیه دیگر مانند یک ورزش شده است. ایا آنها می خواستند باز ما را گاز بگیرند؟

پوتین: نه ، گاز نگرفتند. تکرار می کنم ، این چیزی نیست که من را نگران کند ، من نگران چیز دیگری هستم ، چیزی اساسی تر ، یعنی آغاز نظامی کردن خاک اوکراین. طبق قانون اساسی اوکراین ، نباید آنجا هیچ پایگاه نظامی خارجی وجود داشته باشد.  توسعه نظامی منطقه مستقیماً مجاور مرزهای ما برای ما مشکلات امنیتی قابل توجهی ایجاد می کند. این در حال حاضر بر منافع حیاتی فدراسیون روسیه و مردم روسیه تأثیر می گذارد. این امر البته جای نگرانی دارد و باید درباره آن فکر کرد.