Asange

«بایدن باید اکنون ثابت کند»

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:دنیای جوان
۳/۴ ژوئیه ۲۰۲۱

 

گفتگو با “سویم داگدلن” (*)
 
 

آزار و اذیت سیاسی و محرومیت از آزادی بنیانگذار ویکی لیکس ، جولیان آسانژ توسط ایالات متحده آمریکا.

 

س: شما مدتهاست برای خاتمه دادن به آزار و اذیت جولیان آسانژ مبارزه می کنید.  در این شنبه ، بنیانگذار ویکی لیکس باید پنجاهمین سالگرد تولد خود را در زندان بلمارش در لندن بگذراند. آیا شما اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی وی و تحت چه شرایطی این بازداشت پیشگیرانه انجام می شود در اختیار دارید؟

پ: حبس انفرادی مداوم در بلمارش جولیان آسانژ را به یک افسردگی و ناامیدی عمیق سوق می دهد. این واقعیت تلخ را نامزدش “استلا موریس” این گونه توصیف می کند. وی پس از هشت ماه توانست برای اولین بار به همراه دو پسر خردسال خود به ملاقات جولیان آسانژ برود. جولیان آسانژ باید تنها به دلایل بشردوستانه در اسرع وقت آزاد شود. یازده سال است که این روزنامه نگار و بنیانگذار ویکی لیکس در بند است. خروج ناتو از افغانستان به ویژه باید فرصت مناسبی باشد تا سرانجام جنایات جنگی ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گیرد و نه کسانی که به کشف این جنایات کمک کردند.

س:  مدتی است که از مخالفت انگلیس از درخواست استرداد آسانژ به ایالات متحده در ۴ ژانویه گذشته است. فرجام خواهی طرف آمریکایی مورد تأیید واقع شده و  در حال آماده شدن است. به نظر شما دلایل طولانی شدن این روند چیست؟

پ: باید نمونه جولیان آسانژ زهر چشمی برای کلیه روزنامه نگاران محقق در سراسر جهان گردد تا  دیگر کسی جرات نکند در مقابل امپراطوری قدعلم کند. هر روز اضافی در بلمارش مجازاتی است بی رحمانه و  بدون محکومیت قانونی.  این یک رسوایی ظالمانه است که کسی مانند دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا ، که مسئول بسیاری از جنایات جنگی در عراق است ، مجازات نشده است (حیف که عمرش کفاف نداد و در خلال مصاحبه ریق رحمت را سرکشید. عدالت) ، اما جولیان به دلیل افشاگری های خود و به خاطر کوشش های دولت جوزف بایدن همچنان از آزادی محروم است.

س: آیا هنوز امیدوار هستید که بایدن از تلاش همکار قبلی خود، دونالد ترامپ ، برای بزه کار جلوه دادن آسانژ به جرم فعالیت هکری ، فاصله خواهد گرفت؟

پ: اتهامات هکری دادستان های ایالات متحده پس از اعتراف شاهد اصلی آنها به دروغگویی، مانند خانه ای پوشالی فرو ریخته است البته امیدوارم افشاگر آمریکایی ادوارد اسنودن و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه، نیلز ملزر ، در ارزیابی خود که این به معنای پایان دادرسی علیه جولیان آسانژ است ، درست باشد. اما هنوز تردید وجود دارد. آزار و اذیت جولیان آسانژ انگیزه سیاسی دارد و برای پایان دادن به آن باید یک انتخاب سیاسی روشن صورت گیرد. بایدن اکنون باید ثابت کند و این کار باعث اعتبار او خواهد بود. دموکراتهای چپ مانند برنارد سندرز نیز موظفند که صدای خود را بلند کنند. در این صورت معلوم خواهد شد که آیا واقعاً چیزی تغییر کرده است و ترامپ دیگر رئیس جمهور ایالات متحده نیست.

س: شما مدتی است که برای افزایش فشار در سطح پارلمان تلاش می کنید و موفق شده اید یک همایش فرا حزبی  ایجاد کنید که پرونده آسانژ و پیگرد ظاهراً غیرقانونی او را دنبال می کند. تا به حال به چه نتیجه ای رسیده اید؟

پ: کارگروه “آزادی برای جولیان آسانژ” که شامل اعضای احزاب مسیحی دمکرات و سوسیال مسیحی ، سوسیال دمکراتها ، سبزها ،  دمکرات های آزاد و حزب چپ ها است ، اخیراً از رئیس جمهور ایالات متحده بایدن خواسته است که یک بار برای همیشه پرونده های استرداد آسانژ را که در دولت قبلی ترامپ ایجاد شده بود ، متوقف کند. ما از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می خواهیم برای پایان دادن به آزار و اذیت جولیان آسانژ در سفر آینده خود به واشنگتن تلاش کند.

س: آخرین و مهمترین نکته: برای  ۵۰ سالگی آسانژ چه آرزو می کنید؟

پ:  آرزو می کنم جولیان از سلامتی برخوردار بماند و قدرت لازم برای ادامه مقاومت را داشته باشد تا ما به عنوان یک جنبش همبستگی جهانی آزادی او را تحمیل کنیم. جولیان یک نمونه برجسته از شجاعت اخلاقی و الگویی برای مردم در سراسر جهان است.

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

dagdelen

 

(*) “سویم داگدلن”  رئیس گروه پارلمانی حزب چپ ها در کمیته امور خارجه بوندستاگ آلمان و موسس گروه پارلمانی “آزادی برای جولیان آسانژ” است