See Breez

ناتو مانور عظیم ضد روسیه «نسیم دریا» را آغاز می کند

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۴ ژوئیه ۲۰۲۱
 

ناتو روز دوشنبه با آغاز مانور نظامی دو هفته ای خود در منطقه دریای سیاه تحریکات خود علیه روسیه را شدت بخشید. عملیات «نسیم دریا» حداقل تا ۱۰ ژوئیه ادامه خواهد داشت.

بزرگترین عملیات ناتو تاکنون در دریای سیاه زیر شرایط خطرناکی انجام می شود. تنها شش روز پیش از آغاز این مانور ، نیروهای روسی گلوله های هشداردهنده شلیک کرده و سپس چهار مین در مسیر ناو جنگی انگلیسی HMS Defender که به حریم آبهای روسیه در کریمه نفوذ کرده بود ، قرار دادند. ایالات متحده درخواست سفارت روسیه در واشنگتن روز ۲۲ ژوئن – ساعاتی قبل از حادثه ناو جنگی انگلیس – مبنی بر لغو مانور «نسیم دریا» در سال جاری را نادیده گرفت. مسکو در این رابطه در مورد خطر رویارویی نظامی هشدار داده بود.

مانور این هفته «نسیم دریا» که از سال ۱۹۹۷ همه ساله برگزار می شود ، بزرگترین مانور در تاریخ آن است. ۳۲ کشور با ۵۰۰۰ سرباز ، ۳۲ کشتی ، ۴۰ فروند هواپیما و ۱۸ نیروی ویژه در مانور «نسیم دریای۲۰۲۱»  شرکت دارند. این مانور به طور مشترک توسط نیروی دریایی آمریکا و اوکراین سازماندهی و توسط گروه ۲ دریایی آماده به خدمت ناتو (SNMG2) ، یک نیروی واکنش سریع ، متشکل از چهار تا شش ناوشکن و ناوچه هدایت می شود. یک اسکادران نیروی دریایی آمریکا نیز در آن شرکت دارد و نیروی اصلی این مانور،  ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا  که مقر اصلی آن در ناپل ایتالیا است، می باشد.

 در وب سایت ناتو آمده است که “متحدان و شرکا” از “آلبانی ، استرالیا ، برزیل ، بلغارستان ، دانمارک ، مصر ، استونی ، فرانسه ، گرجستان ، یونان ، اسرائیل ، ایتالیا ، ژاپن ، کانادا ، لتونی ، لیتوانی ، مولداوی ، مراکش ، نروژ ، پاکستان ، لهستان ، رومانی ، سنگال ، اسپانیا ، کره جنوبی ، سوئد ، تونس ، ترکیه ، اوکراین ، امارات متحده عربی ، انگلیس و ایالات متحده آمریکا “شرکت خواهند کرد .

سال گذشته مانور نسیم دریا فقط در چهار روز بین ۲۰ تا ۲۴ ژوئیه صورت گرفت و تنها کشتی ها ، هواپیماها و پرسنل نظامی از ایالات متحده ، اوکراین ، بلغارستان ، گرجستان ، نروژ ، رومانی ، اسپانیا و ترکیه در آنجا شرکت داشتند. در بیانیه ناتو در تاریخ ۲۵ ژوئن آمده است: “این تمرین روی چندین شیوه جنگی ازجمله جنگ آمفیبی ، جنگ مانور زمینی ، عملیات غواصی ، عملیات منع دریایی ، دفاع هوایی ، ادغام عملیات ویژه ، جنگ ضد زیردریایی و همچنین جستجو و نجات متمرکز خواهد بود.  “

nato

جدول کشورهای شرکت کننده در مانور نسیم دریا ۲۰۲۱ و سالهای قبل

 

در آستانه عملیات ، ناوشکن ضد موشکی USS Ross در تاریخ ۲۶ ژوئن به سوی دریای سیاه به راه افتاد. “کریستینا کِوین” ، سفیر ایالات متحده در اوکراین گفت: این «یک نمایش ملموس از حمایت ایالات متحده از اوکراین است که اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم به نظر می رسد“.  در این بیانیه آمده است: “ناوشکن ضد موشکی “راس” در پایگاه دریایی “روتا” در اسپانیا مستقر است و در منطقه عملیاتی ناوگان ششم آمریکا برای پشتیبانی از منافع امنیت ملی آمریکا در اروپا عملیات دریایی انجام می دهد … راس یکی از چهار ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده است که در روتا در اسپانیا مستقر  است و در اختیار  فرماندهی گروه ویژه ۶۵ جهت پشتیبانی از معماری دفاع موشکی ناتو قرار دارد

Russ

ناوشکن ضدموشکی رای سفر خود به شمال دریای سیاه را آغاز می کند

گرچه مانور «نسیم دریا» به طور رسمی در این ماه اعلام شد ، اما برنامه ریزی آن  از ماه ها قبل آغاز شده بود. در ماه آوریل ، تایمز لندن گزارش داد که “بنابر اظهارات منابع عالی رتبه نیروی دریایی ، یک ناوشکن حامل موشک ضدهوایی نوع ۴۵ و یک ناوچه زیردریایی نوع ۲۳ از ناوگان نیروی دریایی سلطنتی از مدیترانه خارج می شود و از طریق بسفر به سمت دریای سیاه حرکت خواهد کرد.

این گروه روز ۲۳ مه انگلیس را ترک کرد و ناوشکن Type 45 – HMS Defender – هفته گذشته وارد دریای سیاه شد تا تحریکات خود را در سواحل شبه جزیره کریمه ، تنها چند مایل دریایی دورتر از ناوگان بزرگ دریای سیاه روسیه ، که در سواستوپل مستقر است انجام دهد.  

اعلامیه ناتو درباره نسیم دریا «الحاق غیرقانونی کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴» را محکوم می کند. بر این اساس “ناتو حضور خود را در دریای سیاه افزایش داد. ناتو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای شناخته شده بین المللی آن پشتیبانی می کند ، مرزهایی که تا حریم آبهای آن نیز گسترش می یابد. ناتو الحاق غیرقانونی و غیرمشروع کریمه توسط روسیه را به رسمیت نمی شناسد و آن را به رسمیت نخواهد شناخت و اشغال موقت کریمه را محکوم می کند. ”

این مانور علی رغم هشدارهای هفته گذشته روسیه درباره تجاوزات بعدی به خاک روسیه، آغاز شد. وزیر دفاع روسیه “سرگئی شویگو” پس از حادثه کشتی “دفندر”  گفت: “در هفت سال گذشته ، شدت پرواز بمب افکن های استراتژیک نیروی هوایی ایالات متحده در اروپا ۱۴ برابر شده است.” وی خاطرنشان کرد تنها در یک سال یعنی در سال ۲۰۲۱ هفت مانور نظامی مشترک با کشورهای ناتو در اوکراین برنامه ریزی شده است.

خطر جنگ در یکی از مهمترین کانون های بحرانی جهان هر روز بیشتر می شود. واکنش روسیه نسبت به عملیات ناتو در مرزهای خود نمایش قاطع قدرت بود. وزارت دفاع روسیه گفت: نیروی دریایی این کشور ناو آمریکایی “راس” را هنگام ورود به دریای سیاه از نزدیک رصد کرد.

یک روز قبل ، روسیه تمرینات نظامی گسترده خود را در شرق مدیترانه ، جایی که گروه ضربتی حول ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth انگلیس / ناتو ، واقع شده است ، آغاز کرد.

 در مانورهای روسیه چندین ناو جنگی ، دو زیردریایی ، بمب افکن دور برد Tu-22M3 و سایر هواپیماهای جنگی شرکت داشتند. به گفته وزارت دفاع روسیه ، دو فروند جنگنده میگ -۳۱ با قابلیت حمل موشک های مافوق صوت Kinzhal که از پایگاه هوایی همیمه در سوریه که زیر نظر مسکو اداره می شود ، به اهداف مدیترانه حمله کردند. این موشک ها می توانند با ده برابر سرعت صوت پرواز کنند و برد آنها تا ۲۰۰۰ کیلومتر است. واشنگتن پست گزارش داد که “اولین بار است که از جنگنده های قادر به حمل کینژال در خارج از مرزهای روسیه استفاده می شود.”

زرادخانه زیردریایی روسیه نیز به طور گسترده در حال تکامل و گسترش است. ماه گذشته ، نیروی دریایی روسیه “کازانزو” ، اولین زیردریایی حامل  موشک های هدایت شونده هسته ای گروه Yasen-M  را به آب افکند که اولین زیر دریایی از هفت زیردریایی در دست ساخت بود.

 این تشدید عملیات نظامی روسیه به دنبال اعلام وزیر دفاع شویگو در ۳۱ مه صورت گرفت که اعلام کرد دولت ولادیمیر پوتین ۲۰ پایگاه نظامی دیگر تا پایان سال در غرب کشور ایجاد خواهد کرد. شویگو گفت که ادامه محاصره و انجام عملیات توسط ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه “سیستم امنیتی بین المللی را از بین می برد و ما را مجبور به اقدامات متقابل مناسب می کند.”

در حالی که توجه جهان به حوادث خطرناک دریای سیاه معطوف بود ، ارتش و از جمله ناوشکن ها و جنگنده ها روسیه نیز در تاریخ ۱۹ ژوئن در ۳۵ مایلی هاوایی دست به مانور نظامی زدند. به گفته دیلی میل ، این “از بزرگترین بازی های جنگی از زمان جنگ سرد” بود که “شامل حداقل ۲۰ کشتی جنگی ، زیردریایی و ناو پشتیبانی روسی بود که توسط ۲۰ جنگنده شکاری مشایعت می شد.”  

وزیر دفاع روسیه گفت که در طی این تمرین ، دو بخش “وظایف شناسایی ، دفع و انجام حملات موشکی علیه گروه حمله ناو هواپیمابر یک دشمن ساختگی را به عهده داشتند“.

تحریکات بدون ملاحظه ناتو علیه مسکو می تواند هر زمان به یک درگیری آشکار تبدیل شود – خطری که سران ارتش ملل بزرگ امپریالیستی از آن آگاه هستند.

ژنرال “سر نیک کارتر” ، فرمانده نیروهای مسلح انگلیس ، در سخنرانی خود در جشنواره “تاریخ دره چالک” در انگلستان ، فقط دو روز پس از شلیک روسیه به سمت ناوشکن HMS ، اشاره کرد که چنین رویدادهایی می تواند به سرعت از کنترل خارج شود و منجر به درگیری مسلحانه گردد. وی گفت: “آنچه من را شب هنگام بی خواب می کند، محاسبه غلط ناشی از تشدید غیرموج وضعیت است.”

در یک مداخله فوق العاده با توجه به اینکه نسیم دریایی باید ساعاتی بعد آغاز می شد ، کارتر ، که به ضدروس بودن شهرت دارد، گفت: “آنچه که ما دوشنبه و سه شنبه در دریای سیاه دیدیم ، از نوع چیزهایی است که از درون آن می تواند چیزی شبیه به این (درگیری مسلحانه) بوجود بیاید. در این مورد ویژه این اتفاق رخ نداد، اما این از آن نوع موضوعاتی است که باید خیلی دقیق درباره آن فکر کرد. “

 

https://www.wsws.org/de/articles/2021/06/30/sebr-j30.html