Arreaza

وزیر امور خارجه ونزوئلا: ما در مقابل یک مناقشه تاریخی قرار گرفته‌ایم

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:ردگلوب
۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱
 

وزیر امور خارجه ونزوئلا، “خورگه آره‌آزا” روز جمعه ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۱ طی یک مصاحبه اختصاصی با تلهسوراعلام کرد که منطقه آمریکای لاتین در مقابل یک مناقشه تاریخی برای دفاع از حاکمیت  و حقوق خویش قرار گرفته است. او گفت: «این یک مناقشه تاریخی  بر سر یک منطقه است؛ برسر منابع طبیعی آن و برسر وضعیت جغرافیایی آن در جهان است و در سال‌های اخیر، هم چیرگی بر کودتا در بولیوی و هم مقاومت در ونزوئلا و هم گذار سالم و صلحآمیز در کوبا تاثیرات مثبت خود را به جای گذارد.»

او اضافه کرد که سیستم ایالات متحده آمریکا با چندین کودتا در کشورهای منطقه واکنش نشان داد. پیروزی‌های اخیر خلق‌ها، این واکنش امپریالیسم را سبب گردیده است. جای تردید نیست  و لازم نیست تصور کنیم که اینها تنها وقایع منفرد و مجزا از هم بوده است… ما باید بسیار هوشیار باشیم تا درک کنیم که این یک مناقشه تاریخی است و ما در قرنی به سر می‌بریم که هنوز باید تعریف شود.

“آره‌آزا” تاکید کرد که خلق‌های آمریکای لاتین و جزایر کارائیب که بدون شک همبسته و سخاوتمندند در جهان بی نظیرند و ما در وجود جنبشهای اجتماعی، سازمان‌ها و سندیکاها شاهد آن هستیم.

او اضافه کرد: «خبرگانی که برآن ها حکومت کرده بودند کوشش می‌کنند مانع از این شوند که خلقها کنترل قدرت سیاسی را به دست خود گیرند. در دمکراسی  اکثریت حاکم است و اکثریت متواضع و انقلابی است. خبرگان مانع میشوند. این وضع در ایالات متحده آمریکا، در هندوراس در کلمبیا و شیلی حاکم است.

او گفت که مناقشه با امپریالیسم از کاخ سفید به مراتب فراتر می‌رود. «آنها که مهمترین شان آمریکایی است، کنسرنها، شبکههای نظامی، مالی، جنگی و شرکتهای فناوری هستند، که وقعی به حقوق ملل نمیگذارندو توسط برخی از دولتها نمایندگی میشوند. »

ما باید بسیار هوشیار باشیم تا درک کنیم که این یک مناقشه تاریخی است و ما در قرنی به سر می‌بریم که هنوز باید تعریف شود

آمادگی برای گفتگو

دیپلمات ونزوئلایی تاکید کرد که دولت او آمادگی  گفتگو با کلیه بخشهای کشور را حفظ کرده است ولی ضروریست است، که شرایطی را که رئیس جمهور کشور “نیکلاس مادورو” اعلام کرده رعایت گردد تا کلیه اقدامات و برنامههایی که هدفش تولید خشونت است پایان یابد.

او گفت: «چه وقایعی که بین میامی (آمریکا) و بوگوتا (کلمبیا) در سالهای اخیر رخ نداد. چه دردناک بود.» او اضافه کرد لازم است که هوشیار بود «زیرا وقایعی که در هائیتی رخ داد، میتواند در هریک از کشورهای ما نیز رخ دهد.»

وزیر امور خارجه ونزوئلا خاطر نشان کرد: «غافلگیر نشدیم که مزدوران و کلمبیایی‌ها (در قتل) شرکت داشتند. آنچه که در هائیتی رخ داد با آنچه که در ونزوئلا رخ داد، مطابق بود. او اقدامات مقامات کشور  را در انحلال  باندهای تبهکار در پایتخت برجسته کرد و گفت آنها قصد داشتند اغتشاش به وجود آورند.

شیوه برخورد با کوبا مطابق با سیاست‌های کار بردی دمکراتهای آمریکایی است

وزیر امور خارجه ونزوئلا اضافه کرد «بیتفاوت است که چه کسی در کاخ سفید نشسته است زیرا این سیستم است که عمل می‌کند.»

«آنچه که در کوبا رخ میدهدمطابق با سیاست‌های کاربردی دمکراتهاست. آنچه که آنها در کشورهای دیگر منطقه سازماندهی می‌کنند از جمله سازمانهای جامعه مدنی، نهادهای غیردولتی و غیره وجه مشخصه دمکراتهاست. جمهوریخواهان صریحتر و علنیتر عمل می‌کنند.