cuba

شکست ربات‌های اینترنتی ضدکوبایی

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:فولکر هرمزدورف
برگرفته از:عصر ما
۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱

 

سازوکار رسانه‌ای برای بی‌ثبات سازی کشور سوسیالیستی افشأ شد.
 
 

یک هفته ونیم پس از اعتراضات خیابانی در کوبا علیه نارسائیهای تامینی و محدودیت های ناشی از بیماری همه گیر کووید−۱۹، شواهد زیادی از تشدید وخامت هدفمند با حمایت ایالات متحده آمریکا وجود دارد. “ایگناسیو رامونِت”، پروفسور و روزنامه نگار فرانسوی-اسپانیایی، جمعه گذشته در ارزیابی وقایع در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کوبایی “پرنسا لاتینا” گفت: «این طرحی است که از قبل به خوبی آماده شده و به اجرا گذارده شده است». وی بر اساس تجزیه و تحلیل منابع متعدد، اطمینان داد که “شکی نیست که آشوب ها به عمد دامن زده شده و همه توپخانه شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی برای ایجاد یک سناریوی کاملاً آخرالزمانی بر پایه مقدار کمی واقعیت که هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد به حرکت درآمده بود. »

پرتال خبری روسی “اسپوتنیک” روز گذشته گزارش داد که تجزیه و تحلیل گزارش های روزهای گذشته نشان داده که تلاش برای گسترش اعتراضات در کوبا “بخشی از یک عملیات مخفی برای بی ثبات کردن کشور” بوده است. اگرچه بسیاری از افراد شرکت کننده در اعتراضات در ابتدا ادعاهای مشروعی داشتند، اما دستکاری و دخالت در این اقدامات توسط بازیگران خارجی موجب رد صلاحیت آنها گردید و به خشونت آشکار تبدیل شد.  گسترش گزارش‌های نادرست در رسانه ها و شبکه های اینترنتی به طور قابل ملاحظه ای در این امر نقش داشت. به عنوان مثال ادعا شد که رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق به ونزوئلا فرار کرده. همچنین گزارش‌هایی در مورد “استعفای” ژنرال‌ها، “تسخیر” شهرها، “ربایش” سیاستمداران کمونیست، “دستگیری‌های خودسرانه جمعی”، ادعای “مفقودالاثر شدن دگراندیشان” و “مرگ افراد بی شمار” درگردش بود. شبکه‌ها و رسانه‌های مثلاً جدی بدون اینکه منابع این اخبار یا صحت آنها را بررسی کنند ، دست به انتشار آنها زدند.

 تلویزیون کوبا با استفاده از مثال “یودمیلا باروسو آلمانزا”، تبعیدی کوبایی، که در ایالات متحده آمریکا زندگی می کند که در یک پیام فیس بوکی به یک کاربر در زادگاه اصلی خود در لاس توناس، پیشنهاد داده بود تلفن همراهش را به طور رایگان شارژ کند، یکی از این موارد را مستند کرد. “یودمیلا باروسو” در پاسخ به این سئوال زن کوبایی که در قبال این اقدام چه انتظاری از او دارد گفته بود  که کاربر کوبایی باید به خود آسیب برساند، از آن یک فیلم تهیه و منتشر کند و پلیس را به عنوان عامل آن جراحات متهم سازد. حمله به یک افسر پلیس، که بصورت گسترده آنلاین پخش شد، ۱۰۰ دلار پاداش دریافت کرد. برای مجروح کردن یک کودک، توزیع فیلم آن و همچنین متهم کردن افسران پلیس به عنوان عوامل آن حادثه، باید مبلغ پاداش دو برابر بوده باشد. چنین فیلم های جعلی بصورت وسیع در شبکه ها پخش شد. رسانه های ضدانقلاب که توسط دولت ایالات متحده تأمین می‌شود، از ربات ها، یعنی برنامه های رایانه ای که در مدت زمان کوتاهی میلیون ها پیام ارسال می کنند استفاده می کند. وزیر امور خارجه کوبا، “برونو رودریگز”، اوایل این هفته این اقدامات را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال، یک حساب کاربری تازه ایجاد شده از اسپانیا بیش از ۱۰۰۰ توییت ارسال کرده بود. پنج توئیت در هر ثانیه. “تأثیرگذاران” ضد کمونیست نیز هشتگ “SOSCuba” را ایجاد کردند و از کاربران توییتر خواستند تا محل سکونت خود را پنهان کنند تا این‌طور وانمود شود که این توئیت‌ها در کوبا تهیه شده و  آن را به صورت مصنوعی به یک روند جهانی تبدیل کردند. سپس ادعا شد که ۶۰ درصد اخبار منتشره از کوبا دریافت شده است.

 از آنجا که به ویژه رسانه های کوبا نقش مهمی در افشای عکس‌ها، فیلم‌ها و گزارش‌های جعلی داشتند ، هکرهای راست گرا،  آخر هفته گذشته از قلمرو ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها وب سایت‌های چندین روزنامه‌، پورتال خبری، وزارتخانه ها و بازیگران اقتصادی کوبا را فلج کردند. صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا ، رئیس جمهور میگوئل دیاز کانل، مدافعان خودخوانده آزادی بیان و آزادی مطبوعات در غرب را متهم کرد و گفت: “کوبا زیر آتش دائمی حملاتی است که شامل تروریسم سایبری و تروریسم رسانه ای در شدیدترین شکل خود میباشد.”

روز شنبه مردم انقلابی کوبا در سراسر کشور به خیابانها ریختند. فقط در هاوانا در تظاهرات نزدیک سفارت آمریکا در ساحل مالکون بیش از صدهزار نفر شرکت کردند. همچنین در Bayamo ، Cárdenas ، Holguín ، Sancti Spíritus ، سانتیاگو دو کوبا و سایر شهرها تجمع‌های بزرگی برگزار شد. تظاهرکنندگان خواستار پایان محاصره ایالات متحده بودند که ۶۰ سال به جزیره تحمیل شده است و متعهد شدند که از استقلال کشور خود و دستاوردهای انقلاب در برابر هرگونه تلاش برای مداخله و سرنگونی توسط ایالات متحده در هر زمان و با هر وسیله دفاع کنند.  اندیشکده روسی Strategic Culture Foundation  در سرمقاله سایت اصلی خود نوشت:  کوبا برای عملیات جنایتکارانه تغییر رژیم ایالات متحده چیزی شبیه به “نقطه صفر زمین”  است که مجدداً محکوم به شکست محتوم میباشد.