irak

کلَکِ بایدن

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:ویبکه دیهل
برگرفته از:دنیای جوان
۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱

 

پایان ماموریت جنگی، تغییر اساسی با خود به همراه نخواهد داشت.
 

پس از مذاکره با نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی، جوزف بایدن رئیس جمهور آمریکا این هفته اعلام کرد که ماموریت رزمی نیروهای ارتش آمریکا در عراق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به طور کامل به پایان خواهد رسید.

سیاست نمادی برای تقویت مصطفی کاظمی در انتخابات است.
پس از مذاکره با نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی، جوزف بایدن رئیس جمهور آمریکا این هفته اعلام کرد که ماموریت رزمی نیروهای ارتش آمریکا در عراق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به طور کامل به پایان خواهد رسید. بر اساس بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا با دولت عراق در آینده، به منظور “حمایت” از مبارزه با شبه نظامیان تروریست “دولت اسلامی” (داعش)، ایالات متحده فعالیت های خود را روی مشاوره و آموزش نیروهای امنیتی عراق و همچنین تبادل اطلاعات متمرکز خواهد کرد.

باوجود طرح مکرر سئوال از طرف روزنامه نگاران ، بایدن هیچ چیز در این مورد که چه تعداد سربازان در بین النهرین باقی خواهند ماند و زمان خروج نهایی آنها کی خواهد بود، نگفت. در ژانویه ۲۰۲۰ ، پارلمان عراق با ۱۷۰ رأی نماینده حاضر در مجلس از همه نیروهای خارجی خواست تا کشور را ترک کنند. در آن زمان احزاب کرد و سنی از رای گیری خودداری کردند. در آن زمان ده ها هزار عراقی موافقت خود را با خروج نیروهای خارجی در کف خیابان نشان داده بودند – چیزی که علاوه بر دولت ایالات متحده، سایر کشورهای عضو ناتو مانند آلمان از آن زمان تاکنون به طور مداوم نادیده گرفته می شود. برعکس: تنها دو ماه پس از تصویب پارلمان عراق، مجلس آلمان – مطابق با درخواست دونالد ترامپ مبنی بر این که ناتو باید “وظایف” قبلی آمریکا را عهده دار شود – تمدید اختیارات بوندس‌ور  (ارتش آلمان) در عراق را تصویب کرد. علاوه بر این ، رئیس جمهور آمریکا باز گذاشت که آیا واشنگتن در آینده از انجام حملات تلافی جویانه علیه نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) خودداری خواهد کرد یا خیر.

اکنون پس از گذشت ۱۸ سال از اعلام عقب نشینی ارتش آمریکا که جورج دبلیو بوش در سخنرانی بدنام “مأموریت انجام شد” خود مدعی شد، بایدن و الکاظمی چیزی جز تغییر برچسب ماموریت قبلی ارائه ندادند، زیرا فعالیت های توصیف شده “جدید” سربازان آمریکایی سالهاست که واقعیت دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی، در چند ماه آخر تصدی خود نیروهای این کشور  را از ۵۲۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن کاهش داده و آن‌ها را در سه پایگاه در نزدیکی اربیل ، بغداد و الانبار متمرکز کرده بود.

خروج آمریکا از افغانستان و عراق  را باید در چارچوب تمرکز دستگاه دیپلماسی بایدن بر تشدید درگیری با چین تعبیر کرد. با این حال ، انکار نمی‌توان کرد که واشنگتن به دلیل تلاش های خود برای تغییر رژیم در سوریه، تلاش برای مهار حضور روسیه در سوریه و درگیری با ایران همچنان به حضور نظامی خود در عراق ادامه می دهد. بایدن نمی خواهد عراق که یک منطقه مهم استراتژیک است را ترک کند، اما – مانند ترامپ – قصد دارد با تلاش کمتر و ریسک کمتر آن را زیرکنترل خود نگاه دارد. علاوه بر این ، قبول پایان دادن مأموریت رزمی را باید در رابطه با حملات مداوم نیروهای بسیج مردمی به پایگاه های ایالات متحده – در سال جاری بیش از ۵۰ بار – دید. بایدن دیگر نمی تواند هزینه کشته شدن بیشتر سربازان آمریکایی در عراق را بپردازد.

 قرار است با سیاست نمادین آمریکا الکاظمی نخست وزیر عراق قبل از انتخابات پارلمان عراق که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود  تقویت گردد. او که رئیس سابق سازمان امنیت این کشور بود،  اعلام کرده است که به زودی از ایران شریک بسیار نزدیک عراق و رئیس جمهور آینده آن ابراهیم رئیسی، دیدار خواهد کرد. قبل از هرچیز، مشهور است که او خیلی به  ایالات متحده نزدیک است و مدت ها قبل از به قدرت رسیدن در ماه مه ۲۰۲۰ با واشنگتن تماس نزدیک داشته است. او در گذشته به عنوان روزنامه نگار، از جمله در فرستنده تلویزیونی دولتی “العراقیه” ، که در دوران اشغال عراق توسط  ایالات متحده تأسیس شده بود، کار می کرد و تا سال ۲۰۱۰ ریاست «بنیاد حافظه عراق» که با حمایت مالی ایالات متحده تاسیس شده و هدف رسمی آن بازنگری حکومت دیکتاتوری صدام بود را بر عهده داشت. با این حال، الکاظمی تا کنون تنها در حد بسیار محدودی توانسته است نیروهای بسیج مردمی را که مانند ایران خواهان خروج کامل ایالات متحده هستند ، مطابق با خواست و تمایل آمریکا تضعیف کند. با ادعای تقویت حاکمیت عراق از طریق توافق با بایدن باید اکنون آنها را آشتی داده و «آچمز» نگه داشته شوند.

 از چهارمین و آخرین دور مذاکرات به اصطلاح استراتژیک بین ایالات متحده و عراق، که دولت ملی کرد در شمال عراق نیز در آن شرکت داشت، الکاظمی همچنین تعهد ۱۵۵ میلیون دلار آمریکا (حدود ۱۳۰ میلیون یورو) کمک های بشردوستانه و همچنین نیم میلیون دوز واکسن کورونا  را به ارمغان آورد. عراق یکی از کشورهایی است که بسیار شدید از همه گیری ویروس کرونا در منطقه آسیب دیده است. علاوه بر این، دولت آمریکا متعهد شده است که از میسیون عراق در سازمان ملل در نظارت بر انتخابات زودهنگام در اکتبر حمایت کند.

علاوه براین به گفته وزارت دادگستری آمریکا ، ایالات متحده هزاران آثار باستانی عراق را که در دهه های گذشته غارت کرده بود از جمله یک لوح سفالی ۳۵۰۰ ساله با قسمتی از حماسه گیلگمش ، که موقتاً در واشنگتن در موزه کتاب مقدس به نمایش گذاشته شده بود را به عراق باز می ‌گرداند.  به گفته “حسن نسیم “، وزیر فرهنگ عراق ، مقامات عراقی ماه ها تلاش کردند تا اموال عراق را پس گرفتند. اماکن باستانی عراق پس از حمله ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ مورد غارت و آسیب قرار گرفت. حدود ۱۵۰۰۰ اثر هنری تنها از موزه ملی عراق به سرقت رفت. الکاظمی قرار بود پنجشنبه مجموعاً ۱۷۰۰۰ قطعه رابا هواپیمای خود به عراق منتقل نماید..

 

 

biden

ابراز همبستگی در اطاق بیضی: نخست وزیر عراق مصطفی کاظمی و رئیس جمهور آمریکا جو بایدن (واشنگتن ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۱)