welt

ثروت و همبستگی

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:فرای بتو
برگرفته از:گرانما
۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱

میلیاردها خانواده در سطح جهان آنقدر پول ندارند که مواد غذایی که دیگر دارای ارزش مصرف نیست بلکه در سرمایه‌داری  به ارزش مبادله تبدیل گشته تهیه کنند. این چنین تجارتی شدن  مواد خامی که برای ادامه بقای بیولوژیک ما ضروریست، جنایتی بزرگ است.  دهقانان نمی‌توانند فرآورده‌های خود را به بازار عرضه کنند و بفروشند. آنها باید آن را در اختیار واسطه‌ها و دلال‌ها قرار دهند که آن‌ها را به سیستم ، که آنها را مهیا می‌سازد، حمل و نقل می‌کند، بسته‌بندی می‌نماید و بین خرده‌فروشان تقسیم می‌کند بفروشد.
امروزه بانک‌ها، شرکتهای فراملیتی و صندوق‌های بازنشستگی است که بر بازار موادغذایی حاکم است که سوداگری با مشتق‌های موادخام  را تقویت و تشویق می‌کند. اگر این زنجیره قطع شود ، دهقانان مجبور خواهند بود  فراورده‌های خود را آتش بزنند و یا خاک کنند. این جنایتی علیه بشریت است که به افتخار خدای سرمایه صورت می‌گیرد.
پاندمی برای ثروتمندترین‌ها امتیازات فراوانی به ارمغان آورد. بین سال‌ها ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی ۱۰،۷٪ رشد کرد و به تعداد میلیاردر ها ۵۲،۲٪ افزوده شد. بنابر شاخص بلومبرگ  ثروت ۵۰۰ تن از بزرگترین صاحبان سرمایه در جهان  در سال ۲۰۲۰ تقریباً دو بیلیون دلار افزایش یافت. مدیران شرکت‌های فناوری و محصولات لوکس  در صدر این لیست قرار داشتند.
کارشناس اقتصادی، “مایکل رابرتز”  می‌گوید یک گروه کوچک از انسان‌ها (کمتر از ۰،۱٪) ۲۵٪  ثروت جهان را در اختیار دارد. تنها ۱٪ از خانوارها ۴۳٪ از ثروت جهان را به خود اختصاص داده، ۱۰٪ مردم  ۸۱٪ و ۵۰٪  بقیه  تنها ۱٪ از ثروت جهانی را در اختیار دارد. در بین ۱٪ نامبرده  ۱۷۵۰۰۰ خانواده‌های مافوق غنی وجود دارد، که هریک از آنان  ثروتی بیش از ۵۰ میلیارد دلار  داراست. در پایان سال ۲۰۱۹ سهم اتحادیه اروپا و اروپا که فقط ۱۷٪ مردم جهان در آنجا زندگی می‌کنند،  ۵۵٪ از ثروت جهان بود.
از پس‌رفت کل ثروت، آمریکای لاتین  از هرجا بیشتر متاثر بود. در آنجا کاهش شدید ارزش ارز ، کاهش تولید ناخالص ملی را به دلار تشدید کرد که ۱۲،۸٪ حجم سرمایه‌دلاری را از بین برد. پاندمی رشد پیش‌بینی شده در اتحادیه اروپا و کلیه نقاط دیگر در جهان به جز چین و هندوستان را ترمز کرد و خسارات فراوانی وارد نمود. در بین اقتصادهای بزرگ جهانی  بریتانیا بود که بیشترین خسارت نسبی در رفاه اجتماعی را تجربه کرد.
کوتاه بگوییم، میلیاردها انسان  دارای هیچ ثروت مادی نیستند و توزیع ثروت خصوصی در سطح جهان  تصویری ترسیم می‌کند که در آن برخی غول‌ها چون “اولیور” وقتی به زیر نگاه می‌کنند، توده وسیعی کوتوله‌ مشاهده می‌نمایند ….
بنابه گفته “توماس پیکتی” کارشناس اقتصادی یک مالیات ۲٪ بر ثروت بیش از ۱۰ میلیون یورو در سطح جهان ده برابر بیشتر کمک خواهد کرد: یک بیلیون یورو در سال و یا ۱٪ از تولید ناخالص جهانی، که می‌تواند متناسب با جمعیت  هرکشور هر سال توزیع شود.
یک اقدام عاجل  ایجاد درآمدپایه است. اگر تولید ناخالص جهان  که تخمیناً ۸۴ بیلیون دلار است را بین ۷،۲ میلیارد نفر تقسیم کنیم، سالانه بالغ بر ۱۱۶۶۷ دلار سرانه خواهد شد. یعنی هرفردی ماهانه ۹۷۲،۲۵ دلار دریافت خواهد کرد. این تصویر معکوسی است که نشان می‌دهد که بشریت می‌تواند بهتر از درون این پاندمی بیرون آید. هنگامی که کشتی تایتانیک در حال غرق شدن بود ثروتمندان  درکشتی جویای احوال دیگران نبودند و به سوی قایق‌های نجات می‌دویدند بدون این‌که در فکر کسانی باشند که دارای امتیازات مشابه نبودند. لذا این یک چالش عاجل است که برای یک فرهنگ مراقبت و همبستگی مبارزه کنیم. ما شدیداً به دستاوردهای اساسی چون مواد غذایی، فرهنگ، بهداشت، دسترسی به رایانه برای همه، انرژی تمیز و استفاده پایدار از زمین نیازمندیم.