china

با «چرخش پاسیفیکی» به سوی جنگ

تارنگاشت عدالت

 

 
نویسنده:کلاوس واگنر
برگرفته از:عصر ما
۸اکتبر ۲۰۲۱
 

اوضاع در اطراف تایوان رو به وخامت است. نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین (PLAAF) طی چند روز گذشته بیش از ۵۰ پرواز برفراز جزیره انجام داده است، که علاوه بر هواپیماهای جنگنده، بمب افکن ها و هواپیماهای شناسایی نیز در آن شرکت داشتند. جمهوری خلق چین به صراحت می گوید که این جزیره را قلمرو ملی خود می‌داند و هیچ تلاشی برای زیر سوال بردن وحدت ملی چین را تحمل نخواهد کرد.
از زمان نزدیک شدن ایالات متحده و چین به یکدیگر در دهه ۱۹۷۰ ، موضع «یک چین» همیشه مورد احترام امپراتوری آمریکا و متحدانش بود. اما از زمان “چرخش پاسیفیکی” در سال ۲۰۱۱ ، این موقعیت متزلزل شده است. “جوزف بایدن” اخیراً صریحاً به “شی جین پینگ” اطمینان داده بود که سیاست «یک چین» ادامه خواهد داشت. اما واقعیت ها متفاوت است: بازدید مقامات عالی رتبه آمریکایی در تایپه، تجهیز عظیم نظامی تایوان، کشتی های جنگی آمریکا در تنگه تایوان، تلاش برای ارتقاء نمایندگی های اقتصادی و فرهنگی تایپه در ایالات متحده به سطح سفارتخانه های رسمی تنها چند نمونه است.
 پس زمینه تهدیدآمیز “غرب ارزشی” قابل توجه است. هم اکنون پنج ناو هواپیمابر “رونالد ریگان”، “کارل وینسون”، “ملکه الیزابت” انگلیس و “ایسه” ژاپنی به منطقه گسیل گشته است. ائتلاف جنگی، همراه “امریکا”، یک حامل سبک تر که به عنوان سکوی حمله آمفیبی عمل می کند و زیردریایی ها، رزمناوها، ناوچه ها و شناورها، یکی از بزرگترین تجمع های دریایی در دهه های گذشته را در سواحل جمهوری خلق چین متمرکز کرده است.
حتی “هنری کیسینجر” در مورد جنگ با چین هشدار داده بود: «جهان به فاجعه ای شبیه جنگ جهانی اول دچار خواهد شد.» اما به نظر می رسد مسئولان واشنگتن ، لندن ، توکیو ، بروکسل و برلین درک نکرده‌اند که تا چه حد پکن جدی است. پکن به صراحت اعلام کرده است که چین متناسب با همه مراحل تشدید اوضاع حرکت خواهد کرد. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ارتش آزادیبخش خلق چین اولین ناو هواپیمابر را غرق کند ؟ چین قادر به چنین کاری هست. آیا  بعد بمب های اتمی به کار گرفته خواهد شد؟ “غرب ارزشی” باید از خود بپرسد: آیا واقعاً جدایی طلبان تشنه جنگ در تایوان ارزش به خطر انداختن جان میلیون ها نفر را دارند؟