Che

«چه» در تحقق مدینه فاضله

 

تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: خوزه یاموس
برگرفته از: گرانما
۸ اکتبر ۲۰۲۱

 

به مناسبت سالگرد شهادت ارنستو چه گوارا

 

برای کسی که هرگز نمرده ، نیازی به رستاخیز  نیست، به ویژه همانطور که “رائول روآ” هشدار داد، اگر در ۵۴ سال گذشته به گونه ای متفاوت زیسته و خود را به “نمادی فعال و راهنما» تبدیل کرده باشد.

کاراکاس ، ونزوئلا: اگر گلوله‌ای که از چند قدمی  شلیک شد و قرار بود او را در “لا هیگورا” بکشد، موفقیت آمیز بود، تنها یک ثانیه طول کشید تا در لحظه پس از این قتل فجیع  او دوباره زنده شود.

اگر او واقعاً مرده بود – که اصلاً محتمل نیست – “چه” فقط مجبور بود در لحظه کوچکی از زمان در این حالت بماند. امواج روزها این حقیقت که مانند یک اقیانوس بی قرار در این جهان نابرابر متلاطم است، درون مارا اشباع میکند.

“الین گومز نونیز” از سانتا کروز با قاطعیت می گوید: «چه گوارا،  وجدان و روحی است که در جوانان متولد می شود.»

پس از شنیدن فراز و نشیب های که این بانوی  ۳۱ ساله “الین گومز” طی دو سال و نیم گذشته در ونزوئلا تجربه کرده، دیگر هیچ سئوالی برای پرسیدن این که دلیل اتخاذ این تصمیم از  او که هشت سال در دندانپزشکی کار کرده است، چه بود، باقی نمیماند.

در کنار او ، “راسیل پرز کاپوته” ، مشاور پروژه بهداشت دهان و دندان، که بخشی از ماموریت “Barrio Adentro”  است ، تعداد کل مشاوره ها و خدمات رایگان در این زمینه را که شامل «مردم عادی اینجا» در طول هجده سال گذشته، شده  را ۱۷۲۲۵۲۰۰۰ اعلام کرد.

” الین گومز” سهم خود را در مقابل صدها هزار هموطن کوبایی که در بیش از شش دهه، آثار برادری خود را در عرض‌های جغرافیایی مختلف با گچ و مدادپاک کن، گوشی پزشکی یا پنس و چاقوی جراحی در صورت لزوم با اسلحه به جای گذاشته اند “بسیار ناچیز” می داند.

او با کوله پشتی، پر از تجهیزات دندانپزشکی، در تپه های هزارتویه کاراکاس پرسه می زند. او در مورد سفرهای گاه خطرناک خود صحبت می کند. یکبار حتی دچار ترس و وحشت شده بود ولی می گوید: «اما من کار  خود را متوقف نکرده ام و در آینده نیز متوقف نخواهم کرد. مسئله، سلامتی و افزایش طول عمر افراد فقیری است که ونزوئلای بولیواری آنها را فراموش کرده.».

در طول گفتگو از چه گوارا نام می برد و وقتی در مورد آن بخش از زندگی پزشک آرژانتینی-کوبائی که به خاطر مراقبت و کمک به فقرا در محیط جنگلی  “نیانکاهوازو” به “فرناندو ساکاموئلاس” معروف شد بود، صحبت میکند، لبخند می زند. او تأکید می کند: «روح چریک قهرمان ما این  چنین بود و ما نیز  این چنین هستیم».

 در تاریخ زندگی او و در کار هموطنانش در اینجا و در دیگر کشورهای جهان، قلب انسان دوستانه این مرد را که همراه فیدل، برای رسیدن به مدینه فاضله و آینده ای عدالتگستر مبارزه میکرد می‌توان دید.

 به همین دلیل است که آنها می خواهند چه را بکشند ، زیرا او که بخش و ذات این آینده  است، از گلوله قاتلی که در “لا ایگورا” به سینه اش اصابت کرد ، جان سالم به در برد.

 

Che