maduro

دولت مادورو به صندوق بین‌المللی ارز می‌پیوندد

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار اتریش
۱۹ اکتبر ۲۰۲۱
 

از ۳ تا ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ نمایندگان دولت مادورو و اپوزیسیون دست راستی و مطیع آمریکا در شهر مکزیکو ملاقات کردند تا «روند آشتی ملی» هردو فراکسیون را تعمیق بخشند. ونزوئلا سال‌هاست که در چنگال بحران سرمایه‌داری دست و پا می زند، بحرانی که  از طرف ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به کمک تحیریم‌های بی‌شرمانه  تشدید می‌گردد. به عنوان نتیجه هردو طرف توافق خود را در مورد دفاع از تمامیت ارضی ونزوئلا در رابطه با نوار “اِسهِ کیبو” که  مورد ادعای کشور کوچک “گویان” است و همین‌طور در مورد حمایت اجتماعی شهروندان ونزوئلایی اعلام کردند. این پیمان از طرف حزب کمونیست ونزوئلا شدیداً رد می شود.
«کمک‌های مالی» برای سرمایه و اقتصاد ریاضتی برای مردم
در حالی که دولت مادورو چندین سال است که سیاست اقتصاد ریاضتی شدیدی را  دنبال می‌کند که دستاوردهای حاصله در زمینه‌های حقوق کار و اجتماعی  را به نفع سرمایه‌های داخلی و خارجی  یکی پس از دیگری به کنار می‌نهد، بحران اقتصادی کماکان ادامه دارد. اکنون در مکزیک اپوزیسیون دست راستی و دولت تصمیم گرفتند که ونزوئلا برای اولین بار  از طریق صندوق بین‌المللی ارز به اصطلاح «حق برداشت ویژه»  به ارز خارجی به دست آورد.
حزب کمونیست تاکید می‌کند که هرچند این حق هرکشور عضو است که از این ابزار و وسیله استفاده کند و این یک اعتبار صندوق بین‌المللی ارز بدنام نیست ولی باید روشن باشد  که شرایط برای ونزوئلا مطمئناً سنگین‌تر خواهد بود. علاوه براین طرفین  تصمیم گرفتند همین‌طور دیگر «سازمان‌های چندجانبه»  را نیز مد نظر قرار دهند که در کنار صندوق بین‌المللی ارز می‌توان از بانک جهانی  و یا از بانک توسعه بین‌امریکایی نام برد. همه این سازمان‌ها، سازمان‌هایی هستند که زیر نفوذ نیروهای امپریالیستی  ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند. لذا نباید ساده‌لوحانه  تصور کرد که نیروهای امپریالیستی  از وضعیت خراب اقتصادی کشور برای تحقق بخشیدن به برنامه‌های خود در ونزوئلا استفاده نخواهند کرد.
ظاهر کاذب برقرار نگاه داشته می‌شود
 دفتر سیاسی حزب کمونیست  ونزوئلا با در نظر گرفتن این توافق  با اپوزیسیون ونزوئلایی که سال‌هاست برای اجرای کودتا کوشش کرده و سیاست تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ونزوئلا را مورد حمایت قرار داده از ظاهری کاذب سخن می‌گوید که هدفش کتمان پیامدهای ضدمردمی است. از این رو بنا بر نظر حزب کمونیست ونزوئلا، نگرانی اپوزیسیون دست راستی  در مورد تمامیت ارضی کشور در رابطه با نوار “اسه‌کیبو” را نباید جدی تلقی کرد. علاوه براین دولت مادورو  در سال‌های اخیرسیاست‌های اقتصادی کشور را  بعضاً  از طریق اصلاحات مغایر قانون اساسی کشور متحول ساخته است، مثلاً در رابطه با حقوق مالیاتی و مالکیتی که اجازه می‌دهد منابع طبیعی از طریق مناطق ویژه اقتصادی  و یا از طریق خصوصی سازی  در دست سرمایه‌های انحصاری داخلی و خارجی قرار گیرد.
بی‌اعتمادی به نقشه‌های سرمایه‌داران
 کمونیست‌های ونزوئلایی از دولت می‌خواهند  که برای سرمایه مالی بیش از این فداکاری نکند و به این نتیجه می‌رسند که این کورس مخرب، بحران  را برای توده مردم عمیق‌تر خواهد کرد. رفرم‌های نهادی و حقوقی کنونی تنها در خدمت این است که ثروت‌های به دست‌آمده خلق بین گروه‌های سرمایه توزیع گردد. دیگر نمی‌توان توهم داشت. این پیمان  نتیجه ضدو خورد سیاسی  بین نمایندگان بورژوازی است.
حزب کمونیست ونزوئلا برای این‌که منافع مردم زحمتکش  در شهر و روستا در درجه اول اولویت قرار داشته باشد، از مردم می‌خواهد که  اتحاد آلترناتیو انقلابی خلق  را که زیر رهبری حزب کمونیست است، تقویت کنند.