streik

همبستگی با اعتصاب کنندگان در ایالات متحده آمریکا

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار، ارگان حزب کمونیست اتریش
۲۱ اکتبر ۲۰۲۱
 

درسراسر ایالت متحده آمریکا مبارزات کارگری، از جمله چندین اعتصاب برجسته در بخش‌های مختلف، افزایش چشم‌گیری داشته است. تضاد طبقاتی  در ایالات متحده به حدی تشدید شده که در چندین دهه گذشته بی سابقه می‌باشد.
۱۲ هزار نجار، ۱۰ هزار تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین کشاورزی “جان دیر”، ۳۱ هزار کارمند مراقبت‌های پزشکی “کایزر”، ۶۰ هزار کارمند تلویزیون، تئاتر و تولید فیلم هالیوود، ۱۱۰۰ معدنچی ذغال سنگ در آلاباما، ۱۴۰۰ کارگر کارخانجات “کلوکس به علاوه ۱۲ اعتصاب  توسط ۱۰۰۰ کارگر و یا بیشتر برای دستمزد بیشتر و شرایط بهتر کار”، در سال جاری علیه ۱۷۸ کارفرما شرکت کردند.
این مبارزات در پس زمینه  یک وضعیت اقتصادی در شرایط پاندمی رخ می‌دهدکه طی آن تنها در ماه اوت ۲۰۲۱ قریب ۴،۳ میلیون کارگر شغل خود را از دست دادند و با این کار آن‌چه را که رسانه‌ها «کمبود نیروی کار» می‌نامند، تشدید کردند. و همه اینها در حالی که شرکت‌ها و سرمایه‌داران به سودهای کلان بی‌سابقه‌ای دست یافته‌اند. به عنوان مثال سود شرکت تولیدکننده  ماشین‌آلات کشاورزی “جان دیر” در چند سال اخیر ۶۱٪ افزایش یافت و حقوق مدیر عامل آن در طول همه‌گیری ۱۶۰٪ بیشتر شد.
اتحادیه سندیکایی جهانی خواستار همبستگی است
اتحادیه سندیکایی جهان در بیانیه‌ای از این واقعیت سخن می‌گوید که «شرایط بد اقتصادی  در ارتباط با ترس از خطرات سلامتی و آگاهی طبقاتی فزاینده نسبت به تضعیف قدرت جمعی طبقه کارگر،  موج فزاینده‌ای از تهاجم کارگری را به راه انداخته است. اگر پایه طبقه کارگر به این فعالیت‌ها بعد سیاسی بدهد، شکل جدیدی از مبارزه سازمان یافته طبقاتی  طبقه کارگر علیه سرمایه‌داری انحصاری امکان پذیر خواهد شد.»
اتحادیه سندیکایی جهانی  با فراخوان به همبستگی، بیانیه خود را این طور خاتمه می‌دهد:« کارگران در همه جا باید از این مبارزات در ایالات متحده آمریکا  برای افزایش قدرت کارگران استقبال کنند. این اتحادیه که نماینده ۱۰۵ میلیون  عضو در ۱۳۳ کشور است، تنها انجمن بین‌المللی ، دمکراتیک و طبقاتی است که در همبستگی با موج اعتصابات  کارگران آمریکا شانه به شانه آنها ایستاده است.»
همبستگی از یونان
جبهه کارگران مبارز یونان PAME همبستگی خود را با همکاران خود در ایالات متحده آمریکا  که در بسیج‌ها، اعتصاب‌ها و اعتراض‌های مختلف شرکت می‌کنند و خواستار قرارداد‌های متعارف و افزایش دستمزد‌ در بسیاری از بخش‌ها هستند، ابراز می‌دارد.
PAME در بیانیه خود می‌گوید: « در ایالات متحده آمریکا نیز ممکن است دولت تغییر کرده باشد، اما استثمار میلیون‌ها کارگر هنوز ادامه دارد و همراه با اقتدارگرایی، سرکوب و حمله به حقوق و آزادی‌های صنفی و دمکراتیک کارگران تشدید می‌شود.
در یونان نیز که عصبانیت و خشم کارگران رو به افزایش است نیز وضعیت مشابهی حکم‌فرما است و بخش های فراوانی را بسیج می‌کند. با اعتصابات بزرگ پستچی‌ها، معلمان، کارکنان بخش‌های بهداشت و درمان و آماده کردن مقدمات اعتصاب کارگران  ساختمانی، اجتماع کارگران در بسیاری از شهرها برای روز ۴ نوامبر  و اعتصابات بزرگ دیگر، کارگران خواست‌های خود برای تعرفه‌های کاری جدید و افزایش دستمزدها  و ارضای نیازهای جاری خود را مطرح کرده و مطرح خواهند نمود.
همکاران، خشم کارگران که در ایالات متحده آمریکا و در یونان و در بسیاری دیگر از کشورهای جهان در حال افزایش است ، گواه پایان سیستمی است که در آن تعداد زیادی از مردم تولید می‌کنند ولی تعداد کمی از مردم از آن سود می‌برند. برای کارگران  تنها راه نجات مبارزه با سیستم استثمار، فقر، نژاد پرستی و جنگ است.
ما از قدرت سازماندهی، همبستگی و مبارزه دسته‌جمعی طبقاتی برخورداریم. مبارزات شما به ما قدرت می‌بخشد. ما در کنار شما ایستاده‌ایم.